Uczniowie szkoły wykonali projekt ogrodu sensorycznego, który chcielibyśmy zrealizować na terenie szkoły. W ogrodzie sensorycznym będzie można wszystkiego dotknąć, posmakować, usłyszeć, powąchać. Rośliny pobudzają zmysły odwiedzających. Ale przede wszystkim ogród sensoryczny ma pełnić funkcje ekologiczne.
– Wspólnie z zarządem osiedla kończymy dokumentację, a w kwietniu rozpoczniemy nasadzenia – mówi Renata Bojarczuk, koordynator projektu.Ogród został zaplanowany w taki sposób, aby odzwierciedlał cztery pory roku: lato, jesień, zima, wiosna. To znaczy, by o każdej porze roku ogród pełnił swoją funkcję ekologiczną, sensoryczną i estetyczną. Jednocześnie ogród będzie ostoja dla ptaków i owadów. – Planujemy umieszczenie w nim budek lęgowych i domków dla owadów. Z czasem ogród zostanie uzupełniony o miejsca do wypoczynku. Dobór roślin determinowany jest ich właściwościami. To znaczy, że w ogrodzie znajdą się rośliny bez toksyn, które można jeść, wydzielające aromaty, posiadające charakterystyczną fakturę, przyciągające wzrok oraz angażujące zmysł słuchu – wylicza Renata Bojarczuk.
Najważniejszym jednak kryterium wyboru będą właściwości roślin związane z ich zdolnością do oczyszczania powietrza. Przykładowe rośliny do nasadzenia: szałwia lekarska, rozmaryn lekarski, melisa lekarska, macierzanka piaskowa, macierzanka cytrynowa, lawenda wąskolistna, miłorząb dwuklapowy, magnolia purpurowa, robinia akacjowa, jałowiec sobiński, bluszcz pospolity. W ramach projektu uczniowie zadbają także o czystość powietrza wewnątrz budynku. W szkole, na korytarzu powstał ogród z roślinami filtrującymi powietrze. W planach jest rozbudowa wewnętrznego ogrodu. Aktualnie rosną w nim paprocie, draceny, skrzydłokwiaty, bluszcz pospolity, sansewierie i epipremnum złociste. Rośliny są oznakowane i opisane. Tym samym pełnią funkcje dydaktyczne.
Napisz komentarz
Komentarze