Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
środa, 2 kwietnia 2025 18:10
Reklama Baner reklamowy A 1 - BUDBRAM
Reklama

Dlaczego piesi giną na przejściach dla pieszych? Policja wskazuje kierowców

Reklama
Po zmianie przepisów drogowych piesi mają pierwszeństwo na przejściach. A mimo to w tym roku odnotowano wzrost liczby wypadków i zabitych na przejściach dla pieszych.
Dlaczego piesi giną na przejściach dla pieszych? Policja wskazuje kierowców

Autor: iStock

W pierwszej połowie 2022 r. doszło do 9995 wypadków drogowych, o 3 proc. więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Spadła jednak liczbę ofiar śmiertelnych. W pierwszej połowie roku życie straciło 879 osób, o 10 proc. mniej niż przed rokiem.  

Reklama

Nikt nie ma wątpliwości, że to efekt działania nowego taryfikatora. Drakońskie mandaty sprawiły, że kierowcy zwolnili. W pierwszej połowie ubiegłego roku za przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h w obszarze zabudowanym policjanci zatrzymali 32 tys. praw jazdy. W pierwszej połowie tego roku o połowę mniej - czyli 16 tys. praw jazdy.

Jeśli dzięki wprowadzenie nowego taryfikatora o 10 proc. spadła liczba zabitych na drogach, to dlaczego tego samego nie obserwujemy w przypadku przejść dla pieszych?

Piesi przestali wchodzić wprost po koła samochodów

Według danych Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji, które przedstawiła Interia, od 1 stycznia do 27 września tego roku na przejściach dla pieszych zanotowano:

- 1598 wypadków,

-96 ofiar śmiertelnych wśród pieszych,

- 943 rannych pieszych,

W tym samym okresie 2021 r. te same dane wyglądały następująco:

- 1320 wypadków na przejściach dla pieszych,

- 83 ofiary śmiertelne wśród pieszych,

- 1280 rannych pieszych. 

Pierwszeństwo pieszego wchodzącego na przejście obowiązuje – przypomnijmy – od 1 czerwca 2021. Dlaczego zatem liczba zabitych na przejściach wzrosła? Według policji główną przyczyną tego stanu rzeczy jest nieprawidłowe zachowanie kierowców, przede wszystkim samochodów osobowych.

Z policyjnych danych prezentowanych przez Interię wynika, że od 1 stycznia do końca lipca tego roku pod kołami samochodu z własnej winy nie zginął na przejściu żaden pieszy. Dla porównania, w całym 2021 roku z winy pieszego zginęły na przejściu 4 osoby, a w 2020 roku, gdy pieszy wchodzący na przejście nie miał pierwszeństwa – 8 osób. Najwyraźniej po wprowadzeniu nowego prawa piesi przestali wchodzić wprost pod nadjeżdżające samochody.




 

 

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

 

 

ReklamaBaner reklamowy firmy Replika
ReklamaBaner reklamowy B1 firmy WORK CENTRE
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: LZTreść komentarza: Bardzo dobrze powiedziane - "cykliści ZNAJDUJĄCY się na przejściach a nie z impetem na nie wjeżdżający- to bardzo ważne bo rowerzyści nie są świadomi, że nie mają pierwszeństwa tak jak piesi - nawet na przejeździe. Potrzebna jest kampania społeczna informująca o tym.Data dodania komentarza: 2.04.2025, 15:34Źródło komentarza: Wypadek w Zamościu. 21-latka nie ustąpiła pierwszeństwa i potrąciła rowerzystęAutor komentarza: StarostaTreść komentarza: Kwiatki są bardzo piękne, warto je mieć albo oglądać...Są chyba jednak jakieś priorytety wynikające wprost z zapisów zawartych w ustawie o samorządzie gminnym. Za to jedna Pani, czy Pan bierze co miesiąc kasę równą wynagrodzeniu Marszałka Sejmu, wypłacaną przecież z naszych podatków, żeby wykonywać zapisy ww ustawy, dbać o mieszkańców, zmniejszać bezrobocie, a nie likwidować etaty w imię niby szukania oszczędności, zatrudniać znajomych królika na kilku etatach podczas gdy inni nie mogą znaleźć pracy w tym tzw. "mieście z klimatem". Niestety niektórzy nie dorośli do stanowisk, które im powierzono...Data dodania komentarza: 2.04.2025, 15:11Źródło komentarza: Hrubieszów: Rok temu biblioteka powiatowa obchodziła 25-lecie. Radni właśnie zdecydowali o jej likwidacjiAutor komentarza: MieszkaniecTreść komentarza: Nowy Zakładów Produkcyjnych nie będzie bo to nie pasuje biznesmenom z ZMC by nowy inwestor wszedł na rynek, podniósł stawki. A zresztą wszyscy koledzy trzymają się razem....Data dodania komentarza: 2.04.2025, 15:00Źródło komentarza: Zamość: Ani stacji paliw, ani marketu. Radni wstrzymali inwestycję, żeby "nie dobijać" przedsiębiorcówAutor komentarza: JanTreść komentarza: A tak zapomniałem kto wybrał radnych ciągle to samo grono z PSL , byli to kosmici a nie mieszkańcy Hrubieszowa 😂 Karpiuk była zła bo chciała coś zrobić dla powiatu to teraz macie na co zasłużyliście i nawet nie jest mi żal bo głupich się nie żałuję 🙋Data dodania komentarza: 2.04.2025, 14:51Źródło komentarza: Hrubieszów: Rok temu biblioteka powiatowa obchodziła 25-lecie. Radni właśnie zdecydowali o jej likwidacjiAutor komentarza: StarościnaTreść komentarza: Pan z mopem i Barbi, zamiast biblioteki zaproponowali mieszkańcom kwiatki do wąchania, krokusiki tulipanki, żonkile, A czy mieszkańcy wiedzą ile to kosztuje,tuje? Trzeba zmniejszyć ilość miejsc pracy, ale nasze siodełka za 20 tys. mocno osadzone, nam koroną z głowy spaść nie może. Nasze dzieci studia prywatne muszą skończyć a inne nie spadają, co nas to obchodzi. Opieka społeczna prężnie działa, gdzie Pani kierownic,ki Mama pracę dodatkową załapała ( choć ma pełny etat w szpitalu) w centrum kryzysowym . Znajoma Barbi, to się liczy reszta to pikuś..Data dodania komentarza: 2.04.2025, 14:38Źródło komentarza: Hrubieszów: Rok temu biblioteka powiatowa obchodziła 25-lecie. Radni właśnie zdecydowali o jej likwidacjiAutor komentarza: PowiatTreść komentarza: U bezradnych radnych wątpliwości nie było. Pieniądze na kulturze zaoszczędzić i zrobić imprezę aby się najeść, napić a wtedy będzie jeszcze bardziej kulturalnie.Data dodania komentarza: 2.04.2025, 14:00Źródło komentarza: Hrubieszów: Rok temu biblioteka powiatowa obchodziła 25-lecie. Radni właśnie zdecydowali o jej likwidacji
Reklama