Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przedstawiła raport na temat stanu technicznego polskich dróg na koniec 2021 r., zarządzanych przez nią i koncesjonariuszy. GDDKiA odpowiada za jakość nieco ponad 17,8 tys. km dróg krajowych (22 564 km w rozwinięciu na jedną jezdnię), a koncesjonariusze sprawują pieczę nad 472 km (940 km w rozwinięciu na jedną jezdnię).
Nieznaczna poprawa
„Na koniec 2021 r., na sieci dróg zarządzanych przez GDDKiA mieliśmy 60,8 proc. dróg w stanie dobrym, wobec 59,6 proc. w 2020 r. W 2021 r. było 13,5 proc. dróg w stanie złym (13,9 proc. w 2020 r.) oraz 23,8 proc. w stanie ostrzegawczym (24 proc. w 2020 r.)” – poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Analizowano m.in. stan spękań, równość podłużną, nośność, głębokość kolein czy własności przeciwpoślizgowe. Pomiarów dokonywano przy użyciu specjalistycznego sprzętu.
Choć w stosunku do ostatnich lat poprawa infrastruktury technicznej jest skromna, to jednak na przestrzeni 2 dekad widać ją wyraźnie – w 2001 r. w stanie dobrym było zaledwie 28,5 proc. dróg. Korzystniej niż ogólna ocena stanu dróg za 2021 r. wypadła ocena ich stanu użytkowego, w której skupiono się na bezpieczeństwie i komforcie jazdy. W tym przypadku na poziomie dobrym było 65,1 proc. dróg zarządzanych przez GDDKiA.
Lista wstydu
W dokumencie wskazano, że na podium, jeśli chodzi o klasyfikację stanu nawierzchni dróg krajowych w poszczególnych rejonach odpowiedzialności GDDKiA, znajdują się oddziały: Białystok, Szczecin i Gdańsk. W stanie dobrym jest tu odpowiednio: 79,4, 79,2 i 67,8 proc. nawierzchni.
Na tej nieformalnej liście wstydu umieszczono filie: Zielona Góra (27,2 proc. nawierzchni w stanie złym), Bydgoszcz (20 proc.) i Opole (17,4 proc.). Powodem różnicy w stanie technicznym dróg w województwach jest m.in. odmienne obciążenie infrastruktury.
A jaki stan techniczny autostrad?
„Z analizy GDDKiA wynika, że ponad 30 proc. odcinków autostrad będących w zarządzie koncesjonariuszy znajduje się w klasie B i C. Należy więc zaplanować i wykonać remonty ich nawierzchni. W porównaniu do 2020 r. długość ta zwiększyła się o ponad 60 km” – podała Interia Motoryzacja.
![Tomaszów Lubelski w 44. rocznicę wprowadzenia stanu wojennego [ZDJĘCIA] Tomaszów Lubelski w 44. rocznicę wprowadzenia stanu wojennego [ZDJĘCIA]](https://static2.kronikatygodnia.pl/data/media/2025/12/15/sm-4x3-tomaszow-lubelski-w-44-rocznice-wprowadzenia-stanu-wojennego-zdjecia-1765795056-37.jpg)

![Kryptonim NOX. Gminne Manewry Strażackie w gminie Bełżec [ZDJĘCIA] Kryptonim NOX. Gminne Manewry Strażackie w gminie Bełżec [ZDJĘCIA]](https://static2.kronikatygodnia.pl/data/media/2025/12/15/sm-4x3-kryptonim-nox-gminne-manewry-strazackie-w-gminie-belzec-zdjecia-1765785083-2.jpg)



![Tomaszów Lubelski w 44. rocznicę wprowadzenia stanu wojennego [ZDJĘCIA] Tomaszów Lubelski pamiętał o 44. rocznicy wprowadzenia stanu wojennego](https://static2.kronikatygodnia.pl/data/articles/sm-4x3-tomaszow-lubelski-w-44-rocznice-wprowadzenia-stanu-wojennego-zdjecia-1765794873.jpg)









![Lubelskie: Śmiertelne potrącenie 84-latki. Kierujący busem nie ustąpił pierwszeństwa [WIDEO] Tragicznie zakończyło się potrącenie pieszej na drodze krajowej numer 17.](https://static2.kronikatygodnia.pl/data/articles/sm-4x3-smiertelne-potracenie-84-latki-w-suchodolach-wideo-1765537122.jpg)





Napisz komentarz
Komentarze