O problemach pasażerów podróżujących pociągami Intercity w przedświątecznym szczycie przewozowym pisaliśmy w tekście Pociągi PKP Intercity odwołano, autobusy zamiast lokomotyw.
Informowaliśmy, że w listopadzie i grudniu, a zwłaszcza przed świętami Bożego Narodzenia, wielokrotnie odwoływano pociągi na trasie z Hrubieszowa do Lublina (połączenie do Kołobrzegu) i Rzeszowa (połączenie do Wrocławia). Powodem był brak lokomotyw spalinowych, które byłyby w stanie pociągnąć dwa-trzy wagony z pasażerami. Podróżni zdani byli na autobusową komunikację zastępczą. Autokary dowoziły pasażerów tam, gdzie mogli kontynuować podróż koleją elektryczną.
Zbyt mało sprawnych lokomotyw
- Wszystko wskazywało na to, że spółka Intercity nie przygotowała się należycie do realizacji obecnego rozkładu jazdy. W warunkach zimowych znacznie spada dostępność lokomotyw spalinowych serii SU160 obsługujących takie połączenia. To fakt znany od kilku lat. Niestety obecnie nie zadbano o wystarczające zabezpieczenie serwisowe tych maszyn i odpowiednią rezerwę taborową. O wadliwie funkcjonującej organizacji pracy od niemal roku informowaliśmy Ministerstwo Infrastruktury i PKP Intercity S.A - mówi Bartosz Sojda z grupy wolontariuszy "Pociągiem do Hrubieszowa".
Tuż po świętach wysłaliśmy do spółki PKP Intercity pytania dotyczące problemów z zapewnieniem sprawnej komunikacji w przedświątecznym szczycie przewozowym. Pełniący obowiązki rzecznika prasowego spółki PKP Intercity Cezary Nowak odpowiedział na te pytania 4 stycznia tego roku.
- Do realizacji rozkładu jazdy pociągów obsługiwanych lokomotywami serii SU160 przewidzianych jest 6 pojazdów, z 10 tego typu, które w swoim parku taborowym posiada PKP Intercity. Spółka dzierżawiła dodatkową lokomotywę 111Db-001. Rezerwa założona na obecny rozkład jazdy wynosiła 5 lokomotyw. Główną przyczyną okresowego braku dostępności lokomotyw spalinowych SU160 pod koniec zeszłego roku były długotrwałe wyłączenia 4 lokomotyw z eksploatacji.
Było to spowodowane wypadkami komunikacyjnymi (kolizje z samochodami powstałe z winy kierowców) oraz przedłużającą się naprawą jednej z lokomotyw, spowodowaną zaburzeniami w łańcuchu dostaw. Nagromadzenie przyczyn, które były powodem wyłączenia lokomotyw z eksploatacji nie było możliwe do przewidzenia przez przewoźnika. W ostatnich dwóch miesiącach zwiększoną awaryjność wykazały pozostałe lokomotywy serii SU160. Od 24 grudnia 2022 r. nie odnotowaliśmy trudności w eksploatacji lokomotyw serii SU160 - zapewnia p.o. rzecznika prasowego PKP Intercity Cezary Nowak.
- Na dziś, nie będziemy komentować działań naprawczych podejmowanych przez PKP Intercity. Możemy tylko stwierdzić na podstawie własnych obserwacji, iż są one w toku od wspomnianych od 22/23 grudnia 2022 r. Warto odnotować, iż od tamtej pory nie było ani jednego przypadku odwołania pociągów w naszym regionie - zaznacza Bartosz Sojda z grupy wolontariuszy "Pociągiem do Hrubieszowa".
Urząd potwierdza poważne nieprawidłowości
Problemom komunikacyjnym na Zamojszczyźnie przygląda się także Urząd Transportu Kolejowego.
"Monitorujemy kursowanie pociągów tego przewoźnika na zasygnalizowanych trasach i potwierdzamy występowanie poważnych nieprawidłowości. Przywracanie kursów transportem kolejowym (a nie komunikacją zastępczą) miało miejsce dopiero od 23 grudnia 2022 r. na trasach prowadzących do Hrubieszowa. (...) Wystąpiliśmy do przewoźnika o szczegółowe odniesienie się do przyczyn tak dużej skali odwołań pociągów oraz wskazanie działań podejmowanych w celu systemowego rozwiązania problemu występującego ze zmienną intensywnością od wielu lat.
Oczekujemy dodatkowych wyjaśnień w zakresie możliwości wykorzystania lokomotyw innych serii niż SU160 Wyrażamy nadzieję, że sytuacja przewozowa na niezelektryfikowanych liniach województwa lubelskiego ulegnie poprawie. Uwagi dotyczące standardu usług przewozowych w zakresie przewozów o charakterze użyteczności publicznej realizowanych przez PKP Intercity S.A. należy kierować zarówno do przewoźnika, jak i Ministerstwa Infrastruktury - czytamy piśmie Kamila Świętonia, naczelnika Wydziału w Departamencie Przewozów Pasażerskich w Urzędzie Transportu Kolejowego.
Napisz komentarz
Komentarze