Niedługo minie 8 miesięcy od uruchomienia w szpitalu „papieskim” długo wyczekiwanego oddziału pediatrii. Jak pan ocenia jego pracę?
– Praca oddziału przebiega bez problemów. W ciągu tych kilku miesięcy zdarzyły się już sytuacje, że oddział był pełny, co dowodzi temu, jak bardzo jest potrzebny. Myślę, że wszyscy rodzice z naszego regionu czują się dzięki temu bezpieczniej.
Ale dochodzą do nas sygnały o szwankującym systemie informatycznym, który prowadzi do paraliżu pracy personelu. Czy faktycznie macie z tym problem?
– W ostatnich tygodniach prowadzone były w szpitalu prace modernizacyjne w zakresie infrastruktury technicznej systemu informatycznego. Ponieważ szpital pracuje 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu i w takim też czasie powinien być dostępny system informatyczny, nie jest możliwe zaplanowanie stałych przerw serwisowych. Prace serwisowe w miarę możliwości prowadzone są przy działającym systemie. Jeżeli jednak konieczne jest jego czasowe wyłączenie, termin takiego wyłączenia jest wybierany w sposób powodujący możliwie najmniejsze utrudnienia w pracy personelu. Personel o planowanych przerwach jest informowany z wyprzedzeniem. Niezbędne prace serwisowe są prowadzone właśnie w celu podniesienia niezawodności działania systemu.
Czy podczas takich przerw pacjenci mogą czuć się bezpiecznie?
– Personel zna procedury postępowania w przypadku braku dostępności systemu informatycznego bądź poszczególnych jego funkcji. W takich sytuacjach nie jest ograniczane udzielanie świadczeń medycznych. Nie ma zagrożenia dla pacjentów. W razie potrzeby na oddziałach zlecenia badań są pisane i przekazywane na papierze.
Niedawno nasz czytelnik żalił się, że przez kilka godzin czekał na przyjęcie na Szpitalnym Oddziale Ratunkowym, a jedna pielęgniarka nie szczędziła mu uszczypliwości. Pacjent złożył skargę. Może problemy z działaniem systemu informatycznego przekładają się na pracę personelu?
– Wspomniana skarga nie miała nic wspólnego z systemem, tylko z osobistym odczuciem pacjenta. Każdy człowiek jest inny, każdy ma swoje subiektywne odczucia. W szpitalu zatrudnione są 1 563 osoby, a więc tyle też może być opinii na temat pracy każdej z nich. Ja wierzę, że nasi pracownicy przede wszystkim pracują dla pacjentów.
Jakie najważniejsze zadania stoją przed szpitalem?
– Ostatnio szpital pozytywnie przeszedł akredytację i certyfikację ISO. Przed nami przede wszystkim zwiększenie dostępu do ambulatoryjnej opieki specjalistycznej poprzez poszerzanie oferty i wydłużenie czasu pracy poradni, a także rozwijanie i unowocześnianie metod leczenia. Staramy się również o szereg dotacji na ulepszenie i rozwinięcie infrastruktury szpitala oraz rozszerzenie naszej oferty. Na pewno pamiętamy o małych pacjentach, również o noworodkach, ale też negocjujemy rozwój onkologii i opieki paliatywnej.
Napisz komentarz
Komentarze