Justyna Babiarz-Furmanek, która była koordynatorką projektu, wraz z przedstawicielami organizacji partnerskich z Turcji (Osmaniye) i Portugalii (Miranda do Corvo) zorganizowała szereg spotkań mających wyposażyć nauczycieli i uczniów w nowe umiejętności cyfrowe. Wymiana doświadczeń pomiędzy trzema krajami przebiegała w czterech etapach.
Pierwsze „lekcje” programowania odbyły dwa lata temu w Polsce. Podczas pobytu w SP nr 8 w Zamościu nauczyciele z Turcji i Portugalii poznawali m.in. podstawy budowania i programowania robotów oraz uczyli się wykorzystać w pracy okulary rzeczywistości wirtualnej. Zapoznali się też z kulturą i historią naszego narodu. W towarzystwie nauczycieli i uczniów „ósemki”, którzy pełnili rolę przewodników prowadzących konwersację w języku angielskim, zwiedzili nie tylko Zamość, ale też Roztocze i Warszawę,
Do drugiej wymiany doszło w ub. roku w Portugalii, gdzie polskim i tureckim uczniom zorganizowano warsztaty z robotyki z programowaniem Mbots oraz warsztaty Using mobile phones in the classroom, szkolenie Video story, podczas którego uczono tworzyć e-book i e-przewodniki w aplikacji Padlet. Nauce towarzyszyło poznawanie dziedzictwa kulturowego Portugalii.
Od 7 do 11 listopada ub. roku pięcioro uczniów SP nr 8 pod opieką nauczycielek języka angielskiego Moniki Kaznowskiej i Justyny Babiarz-Furmanek odwiedziło w ramach wymiany Turcję, gdzie nauczyciele z Osmaniye zorganizowali dla nich i Portugalczyków warsztaty: Robotics in Aruino, Mobile Coding, 3D printing, Artificial Intelligence on mBlock, Sensing the Environment with the Sensors, Traditional Children’s Games, Art of Ebru, Traditional Archery, Space Observation with Telescope.
Ostatnie spotkanie odbyło się w maju znowu w SP nr 8. Uczestnicy w międzynarodowych parach budowali modele z klocków, po czym programowali je, a na warsztatach Minecraft wszyscy uczyli się programowania blokowego, pracy z przestrzenią 3D i poznawali podstawy języka JavaScript. Podczas pobytu w Polsce gościom zorganizowano także wycieczki do stolicy i po Roztoczu.
Trzy lata polsko-portugalsko-tureckiej współpracy zaowocowały wzrostem jakości nauczania w każdej z partnerskich placówek, a dodatkowo zbudowały więź między uczestnikami wymiany, co dało się zauważyć po trudnych doświadczeniach Turcji, kiedy to szkoła partnerska ucierpiała w trzęsieniu ziemi. „Ósemka” zorganizowała wówczas pomoc humanitarną, która – dzięki ludziom dobrej woli – szybko dotarła na miejsce.
Napisz komentarz
Komentarze