Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 22 listopada 2024 16:40
Reklama
Reklama

Zamość: Rynek Wielki bez wielkich imprez? Przewodniczący osiedla chce, żeby tak było, złożył wniosek

W sercu zamojskiej starówki nie powinny odbywać się imprezy dla tłumów. Tak uważa przewodniczący Zarządu Osiedla Stare Miasto w Zamościu Maciej Spozowski, który złożył wniosek o wyłączenie Rynku Wielkiego z imprez masowych. Chodzi o bezpieczeństwo. – Gdyby stała się tragedia, mielibyście dużo ludzi na sumieniu – zwrócił się do radnych i urzędników Spozowski.
6 sierpnia odbył się na Rynku Wielkim koncert „Roztańczona Polska”.
6 sierpnia odbył się na Rynku Wielkim koncert „Roztańczona Polska”.

Autor: Fot. Henryk Andrzejewski

Temat stanął na sesji Rady Miasta Zamość w dniu 10 sierpnia. Maciej Spozowski, który drugą kadencję pełni funkcję przewodniczącego Zarządu Osiedla Stare Miasto w Zamościu, zapytał najpierw, czy podczas koncertów na starówce kierowców nie obowiązuje przestrzeganie przepisów ruchu drogowego, a następnie złożył wniosek o wyłączenie Rynku Wielkiego przy organizowaniu imprez masowych. 

– Gdyby stała się tragedia, mielibyście dużo ludzi na sumieniu – zwrócił się do radnych i urzędników Spozowski.

Tak się bawił Zamość

W rozmowie z „Kroniką Tygodnia” przewodniczący przyznał, że paliwa do złożenia wniosku dostarczył mu koncert „Roztańczona Polska”, który 6 sierpnia odbył się na Rynku Wielkim. Przypomnijmy, że do Hetmańskiego Grodu przyjechali tacy wykonawcy jak m.in. Gosia Andrzejewicz, Andrzej Rybiński, Aleksandra Szwed, Stachursky oraz zespół Weekend, a trwające dwie godziny wydarzenie transmitowano na żywo na całą Polskę. Na kilka godzin przed koncertem znalezienie miejsca na przylegających do starówki parkingach graniczyło z cudem, zatłoczone były też staromiejskie uliczki.

– Nikt nie patrzył na znaki drogowe, przez uczestników koncertu zajęta była dosłownie każda wolna przestrzeń na ulicach starówki, a mieszkańcy nie mieli gdzie zostawić swoje samochody – relacjonuje Maciej Spozowski. – Mam pretensje do Straży Miejskiej, że nie reagowała jak należy na łamanie przepisów, dlatego na sesji złożyłem najpierw skargę na działalność strażników miejskich, a następnie wnioskowałem o wyłączenie płyty Rynku Wielkiego z organizacji imprez masowych.

Są takie miejsca

Przewodniczący deklaruje, że chodzi mu głównie o względy bezpieczeństwa, a Rynek Wielki podczas dużych imprez przypomina puszkę konserwy.

– Jeżeli publiczność jest podczas koncertu stłoczona, a wszystkie prowadzące na Rynek Wielki ulice zastawione są samochodami, to kto i jak zapewni tak dużej ilości ludziom drogi ewakuacyjne na wypadek pożaru czy innego niebezpiecznego zdarzenia? – pyta Maciej Spozowski. – To po pierwsze. Po drugie, toalety, a w zasadzie brak dostępu do nich dla zgromadzonych tłumów. Jeżeli ktoś nie ma się gdzie załatwić po piwku, to szuka bramy czy podwórka. Jak one wyglądają na drugi dzień, wszyscy doskonale wiemy.

Jeśli nie na Rynku Wielkim, to gdzie miałyby się odbywać duże wydarzenia? – Są w okolicy takie miejsca jak amfiteatr, boiska treningowe za Rotundą, tereny przy Parku Miejskim czy za Furtą Wodną – wylicza przewodniczący.

Nasz rozmówca wskazuje jedynie na imprezy masowe, nie przeszkadzają mu np. spektakle odbywające się pod ratuszem w ramach Zamojskiego Lata Teatralnego czy występy taneczne w ramach Międzynarodowego Festiwalu Folklorystycznego „Eurofolk”.

Rynek to serce

Co o złożonym wniosku sądzą włodarze miasta?

– Na Rynku Wielkim bije kulturalne życie Zamościa, dlatego jest bardzo chętnie wykorzystywanym miejscem zarówno przez miasto, jak i podmioty zewnętrzne, które w zespole staromiejskim widzą duży potencjał do prezentowania różnego rodzaju aktywności – mówi wiceprezydent miasta Piotr Orzechowski. – Nasze stanowisko jest w tej kwestii niezmienne od lat. W mieszkańców, przedsiębiorców i miasta jest, żeby Rynek Wielki „żył”, dlatego co roku od maja do września organizowanych jest tam kilkanaście wydarzeń. Nie mamy oporu, żeby na Rynku Wielkim postawić duża scenę, boisko do siatkówki plażowej czy rampę do skoków na motocyklach. Mamy świadomość, że dla mieszkańców starówki może to wiązać się z krótkotrwałymi utrudnieniami. Przestrzegamy jednak ciszy nocnej (koncerty mogą odbywać się do godz. 22 – przyp. red.), a dla przyjezdnych mamy sporo miejsc parkingowych, m.in. za Bramą Szczebrzeską, przy dawnym PZU, Parku Miejskim i przy Lunecie.

Jego zdaniem, organizacja dużych koncertów w amfiteatrze nie wchodzi w rachubę, gdyż nie ma tam możliwości ustawienia sceny, przy parku powstał skatepark, zabierając sporą część wolnego do niedawna terenu, a organizacja koncertu z muzyką rozrywkową w bliskim sąsiedztwie Rotundy Zamojskiej jest nie do przyjęcia.

Jest tajemnicą poliszynela, że transmitowane w telewizji na żywo imprezy z Rynku Wielkiego są najlepszą reklamą Zamościa. W tym roku – oprócz wspomnianego koncertu w ramach „Roztańczonej Polski” – cała Polska mogła też obejrzeć majowy Koncert Papieski „O niebo lepiej”.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Zamoscianin 11.09.2023 18:56
moim zdaniem to zalezy od kalibru imprezy ale zgadzam sie z tym ze te najwieksze koncerty powinny byc przy parku jak kiedys Lato z radiem, po prostu wszyscy sie nie mieszcza wtedy na rynku, co za przyjemnosc isc na rynek na koncert i stac w bocznej alejce, a jak wtedy ewakucaje przeprowadzic w razie jakiegos wypadku? straz pozarna czy karetka nie dojadą, panika stratuje wszystkich na drodze a lato teatralne fajnie by było jakby było w amfiteatrze

maria 07.09.2023 18:01
Uważam ,że taki wniosek jest bardzo słuszny i od dawna tak nie powinno być. O ile pamietam opinia architektów dokonujacych renowacji starówki w l.70-tych była takia aby wyłaczyc starowkę z ruchu komunikacyjnego dla bezpieczeństwa i trwalosci częsci zabytkowej. Nawet przez kilka lat tylko samochody dostawcze miały wjazd i samochody z nowożeńcami bez orszaku slubnego. Dlatego powstał w fosie obok starówki , w czynie społecznym wybudowany obiekt , ktore miał słuzyc rekreacji. Zamiast go udoskonalić kolejne władze miasta zliwidowały nie dając w nic zamian . Idac po najmniejszej linii oporu władze miasta wykorzystują plac przed ratuszem do wszelkich imprez masowych nie bacząc jak to zostało zauwazone równiez na bezpieczeństwo mieszkańców.

Z Zamościa 07.09.2023 08:56
Zgadzam się z panem Spozowskim. W przypadku nagłego zdarzenia ewakuacja jest w zasadzie niemożliwa. Nikt o tym nie myśli. Imprezy jak za pana Zamoyskiego powinny być obok parku.

Elunia G. 06.09.2023 14:59
Zgadzam się z tym, że Rynek Wielki powinien być wolny od imprez masowych. Idealnym miejscem byłby amfiteatr i jako dziecko uczestniczyłam w wielu koncertach i uroczystościach w tym miejscu. Wystarczyłby gruntowny remont tego miejsca i byłoby ok. To co zrobiono z amfiteatrem to jest maskara, porażka i nie wiem co jeszcze za kupę publicznej kasy.

ja 06.09.2023 14:34
przecież mamy rozwalający się amfiteatr !!trzeba go odremontować ale władza woli jeżdzić na hulajnodze i pokazywać ile to ścieżek zrobiono

Alek 06.09.2023 13:30
Pan radny ma udziały już w jakiś kamienicach na starówce, skoro go to bardzo boli

najemca 06.09.2023 13:09
tak nalepej jeszcze zagrodzic rynek porobic prywatne podworka , a moze przeztanimy wogole wpuszczac turystow ? wtedy bedzie cisza i spokuj ! banialuki !!! jest dobrze tak jak jest ! troche zycia chocuaz pol roku na starowce jest .

Zamojścianka 06.09.2023 10:00
Jestem jak najbardziej za. Współczuję ludziom mieszkającym na starówce ze względu na hałas oraz smród który pozostaje z załatwiania potrzeb fizjologicznych. To jest nie do pomyślenia że prezydent do tego dopuszcza.

Vl1500 06.09.2023 09:12
O to chyba się Pan skończyłeś !!! Bye

Jurek 06.09.2023 07:38
Był amfiteatr trzeba było go rozbudować ulepszyć a nie jak zrobiliście kamienne gromstwo na które wydaliście kupę pieniędzy

Skwarek 06.09.2023 07:03
Za poprzedniego prezydenta koncert polskiego radia był w parku i jakoś było

fakt 12.09.2023 15:20
wiadomo ze za PO było lepiej :)

Sąsiad z gminy Zamość 06.09.2023 07:02
Za hrabiego Zamoyskiego imprezy były w parku i jakoś było. Np. Lato z radiem 2013

AB 06.09.2023 04:00
Mieszkam poza Starym Miastem, ale osobiście w pełni zgadzam się, że Rynek Wielki w Zamościu powinien być wolny od tzw. imprez masowych. Wyobraźnia wyraźnie podpowiada mi, że gdy ludzie tłumnie w ścisku przebywają na płycie tego rynku mimo iż jest on WIELKI (może nawet tym bardziej, że jest on WIELKI) noże dojść właśnie do wielkiej tragedii. W takim tłoku nie możliwości swobodnego poruszania się. Nieprzewidziane jakiekolwiek zdarzenie, może spowodować panikę. I co wtedy? Widziałem w ubiegłym roku, czy może dwa lata temu jak Rynek Wielki i uliczki do niego prowadzące jest "naszpikowany" ludźmi. Była wtedy ustawiona wielka scena, a ludzie czekali na występy. Miałem trudności żeby przebrnąć przez ścisk już w uliczce prowadzącej do Rynku. Jakoś wszedłem, ale gdy zobaczyłem co dzieje się dalej w strachu wycofałem się.

Marqs 05.09.2023 23:17
Straż miejska i policja zamojska do ukarania. Tyle w temacie.

 

 

ReklamaBaner reklamowy firmy Replika
ReklamaBaner reklamowy B Firmy Sunflowers
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: Pycha Moj GrzechTreść komentarza: Program Rodzina na swoim ma się b.dobrze.Data dodania komentarza: 22.11.2024, 14:15Źródło komentarza: W Hrubieszowie będzie punkt paszportowyAutor komentarza: ochrona przyrodyTreść komentarza: Jakie były ku temu przesłanki?Data dodania komentarza: 22.11.2024, 12:56Źródło komentarza: Wójt gminy Hrubieszów w gronie ekspertówAutor komentarza: jaTreść komentarza: Coś mieszkańcu o ukrainie piszesz oszczędnie Nie wszystko!Data dodania komentarza: 22.11.2024, 12:55Źródło komentarza: Lubelskie: Atak Rosji na zachodnią Ukrainę. Poderwano nasze myśliwceAutor komentarza: BrawoTreść komentarza: Zając ekspertem PO KOLEGIUM TUMANUM to jakieś jaja,Data dodania komentarza: 22.11.2024, 12:52Źródło komentarza: Wójt gminy Hrubieszów w gronie ekspertówAutor komentarza: BrawoTreść komentarza: Pytanie gdzie w tym czasie była wybrana rada społeczna szpitala nadzorująca dyrekcję z ramienia starostwa. tym pseudo neo radnym tylko jaja wsadzić w imadło i dobrze skręcić. a nie nagrody dawać,Data dodania komentarza: 22.11.2024, 12:50Źródło komentarza: Szpital w Hrubieszowie w ciągu 2 lat nie wykonał kontraktów z NFZ. Do spłaty ma 18 mln złAutor komentarza: MieszkaniecTreść komentarza: "Droga przez mękę" aby dojść do orzecznictwa trzeba pokonać odcinek z parkingu przy parku lub walczyć o miejsce parkingowe przy bloku nr 8. Jeżeli będziemy mieli szczęście i znajdziemy miejsce to zaczyna się walka dziurawym chodnikiem i wysokimi krawężnikami. Takie mamy realia udogodnień dla niepełnosprawnych. Mieszkzńcy bloku wracający z pracy siedzą w samochodach i wypatrują wolnego miejsca postojowego bo przecież większość miejsc jest zajęta przez pracowników Krok za krokiem, pacjentów przychodni Żak, stomatologa, okulisty lub petentów ZGL. Takie instytucje jak przychodnie nie powinny znajdować się w blokach gdzie nie ma przystosowanych warunków oraz miejsc parkingowych.Data dodania komentarza: 22.11.2024, 11:26Źródło komentarza: Zamość: Przyjeżdża niepełnosprawny do urzędu i... nie ma gdzie zaparkować
Reklama