Znaki poziome mają barwę białą lub żółtą. Zdecydowana większość tych znaków ma właśnie kolor biały. Kolor żółty jest zastrzeżony wyłącznie dla czasowego oznaczania zmian w organizacji ruchu wynikających głównie z prowadzonych robót drogowych. W sytuacji gdy na jezdni pasy ruchu wyznaczone są białymi i żółtymi znakami, kierowcy zobowiązani są stosować się do żółtych znaków poziomych.
Występują też znaki poziome w kolorze czerwonym i są to umieszczone na jezdni punktowe elementy odblaskowe tej barwy, które wyznaczają prawą krawędź jezdni. Lewa krawędź jezdni oraz pasy ruchu mogą być oznaczone punktowymi elementami odblaskowymi barwy białej lub żółtej.
Znaki poziome w swoim zamyśle mają być znacząca pomocą dla kierowców przede wszystkim
w następujących sytuacjach:
w zajęciu właściwej pozycji na drodze podczas jazdy na wprost,
w zajęciu właściwej pozycji na drodze i przyjęcie odpowiedniego toru jazdy podczas wykonywania zmiany kierunku jazdy,
w wyborze miejsca zatrzymania pojazdu, czy to na prostym odcinku drogi, czy to na skrzyżowaniach, czy też w odniesieniu do sygnalizacji świetlnej, przejść dla pieszych lub przejazdów dla rowerzystów,
w wyborze miejsca postoju pojazdu i parkowania.
W niniejszym artykule skupimy się na przypomnieniu znaczenia znaków poziomych występujących w formie znaków podłużnych. Znaki podłużne to linie równoległe do osi jezdni lub odchylone od niej pod niewielkim kątem. Mogą być to linie pojedyncze (przerywane lub ciągłe) i podwójne (ciągłe z przerywanymi, ciągłe, przerywane). Linie przerywane składają się z kresek i przerw. Ich długości uzależnione są od dopuszczalnej prędkości na danym odcinku drogi i przeznaczenia danej linii.
Znaki podłużne można podzielić na:
Linie segregacyjne (znaki P-1a – P-6a)
Linie krawędziowe (znaki P-7a – P-7d)
Linie segregacyjne oddzielają od siebie pasy ruchów (w tym samym kierunku lub w przeciwnych kierunkach) i wskazują kierowcom, w którym miejscu można zmienić pas ruchu, a w którym miejscu jest to zabronione.
Linie krawędziowe służą do wyznaczania krawędzi jezdni bez krawężników ulicznych w celu oddzielenia jezdni od pobocza lub pasa awaryjnego. Jeśli wymagają tego warunki widoczności lub względy bezpieczeństwa ruchu, można stosować linie krawędziowe również na odcinkach z krawężnikami.
Znaczenie znaków poziomych podłużnych.
![](https://static2.kronikatygodnia.pl/data/wysiwig/1_%20linia%20pojedyncza.jpg)
Znak "linia pojedyncza przerywana", w który kreski są krótsze od przerw lub równe przerwom, wyznaczają pasy ruchu.
Znak ten o podwójnej szerokości, w którym kreski i przerwy są równe, informuje ponadto, że wyznaczony pas ruchu jest pasem:
- ruchu powolnego,
- zanikającym albo
- przeznaczonym wyłącznie dla pojazdów wyjeżdżających na inną drogę lub jezdnię.
Linię taką można najeżdżać i przejeżdżać.
![](https://static2.kronikatygodnia.pl/data/wysiwig/2_%20linia%20ciagla.jpg)
Linia pojedyncza ciągła. Oddziela pasy ruchu o tym samym kierunku i oznacza ponadto zakaz przejeżdżania przez tę linię i najeżdżania na nią.
W tak oznakowanym miejscu nie można zmieniać pasa ruchu.
Zakazane jest zatrzymywanie pojazdu na jezdni wzdłuż tej linii oraz w pobliżu jej punktów krańcowych, jeżeli zmusiłoby to innych kierujących pojazdami wielośladowymi do najeżdżania na nią. Niezastosowanie się do tych wymagań grozi otrzymaniem mandatu w wysokości 100 zł oraz otrzymaniem 1 punktu karnego.
![](https://static2.kronikatygodnia.pl/data/wysiwig/3_%20linia%20.jpg)
Linia jednostronnie przekraczalna. Oznacza zakaz przejeżdżania przez tę linię od strony linii ciągłej i najeżdżania na nią, z wyjątkiem powrotu po wyprzedzaniu na położony przy linii przerywanej pas ruchu zajmowany przed wyprzedzaniem.
Niezastosowanie się do tych wymagań grozi otrzymaniem mandatu w wysokości 200 zł oraz otrzymaniem 1 punktu karnego.
![](https://static2.kronikatygodnia.pl/data/wysiwig/4_%20linia%20(2).jpg)
Linia podwójna ciągła. Rozdziela pasy ruchu o kierunkach przeciwnych i oznacza zakaz przejeżdżania przez tę linię i najeżdżania na nią.
Zakazane jest zatrzymywanie pojazdu na jezdni wzdłuż tej linii oraz w pobliżu jej punktów krańcowych, jeżeli zmusiłoby to innych kierujących pojazdami wielośladowymi do najeżdżania na nią.
Niezastosowanie się do tych wymagań grozi otrzymaniem mandatu w wysokości 200 zł oraz otrzymaniem 5 punktów karnych.
![](https://static2.kronikatygodnia.pl/data/wysiwig/5_%20linia%20(1).jpg)
Linia podwójna przerywana znajdująca się między skrzyżowaniami po obu stronach pasa ruchu, oznacza pas o zmiennym kierunku ruchu otwieranym i zamykanym sygnałami świetlnymi nadawanymi przez sygnalizator S-4, czyli sygnalizator umieszczony nad pasami ruchu o zmiennym kierunku ruchu.
![](https://static2.kronikatygodnia.pl/data/wysiwig/6_%20linia%20.jpg)
Linia ostrzegawcza, w której kreski są dłuższe od przerw, rozdziela pasy ruchu i uprzedza o zbliżaniu się do linii, przez którą przejeżdżanie jest zabronione, lub do miejsca niebezpiecznego. Dotyczy to odcinków drogi przed przejazdami kolejowymi, skrzyżowaniami, przejściami dla pieszych i innymi miejscami niebezpiecznymi.
![](https://static2.kronikatygodnia.pl/data/wysiwig/7_%20linia%20(1).jpg)
Linia krawędziowa. Umieszczona przy krawędzi jezdni linia krawędziowa przerywana wyznacza krawędź jezdni. Zakazane jest zatrzymanie pojazdu na jezdni przy tej linii.
![](https://static2.kronikatygodnia.pl/data/wysiwig/8_%20linia%20.jpg)
Linia krawędziowa. Umieszczona przy krawędzi jezdni linia krawędziowa ciągła wyznacza krawędź jezdni i oznacza zakaz wjazdu na pobocze kierującemu pojazdem samochodowym.
Zakazane jest zatrzymanie pojazdu na jezdni i na poboczu obok tej linii.
Znajomość znaczenia poszczególnych znaków (linii) i przestrzeganie zasad określonych powyżej pozwala i ułatwia wszystkim kierującym na zajęcie właściwego miejsca na drodze
i przez to porządkuje ruchu drogowy i wpływa na zwiększenie bezpieczeństwa.
Marcin Kulig
Dyrektor WORD Zamość
Napisz komentarz
Komentarze