Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 27 marca 2025 12:15
Reklama Baner reklamowy A 1 - BUDBRAM
Reklama
PKP Intercity uruchomi dodatkowy pociąg

Z Hrubieszowa do Krakowa będą dwa pociągi... żaden przez Rzeszów

Reklama
Od połowy czerwca PKP Intercity planuje uruchomić dodatkowe połączenie kolejowe z Hrubieszowa do Krakowa i z powrotem. Nie wiadomo jednak, dlaczego ten dodatkowy pociąg nie pojedzie poprzednią trasą IC „Hetman” (między innymi przez Rzeszów), ale – tak jak obecne połączenie „Hetmanem” – ten nowy pociąg również zostanie skierowany do Krakowa przez Mielec.
Za niecałe 3 miesiące zostanie uruchomiony dodatkowy pociąg relacji Hrubieszów – Kraków – Hrubieszów.
Za niecałe 3 miesiące zostanie uruchomiony dodatkowy pociąg relacji Hrubieszów – Kraków – Hrubieszów.

W drugiej połowie marca „Kolejowy Portal” poinformował, że PKP Intercity uruchomi dodatkowy pociąg z Hrubieszowa do Krakowa. 

Reklama

„To odpowiedź Ministerstwa Infrastruktury na społeczne oczekiwania, szczególnie mieszkańców Stalowej Woli, którzy wraz z rozkładem jazdy 2024/25 stracili jedno z dwóch bezpośrednich połączeń ze stolicą Małopolski. Na początku roku poseł Rafał Weber (parlamentarzysta PiS ze Stalowej Woli) skierował do ministra infrastruktury interpelację w sprawie przywrócenia usuniętego przez obecny rząd połączenia PKP Intercity między Stalową Wolą a Krakowem, Katowicami i Wrocławiem (chodzi o skrócenie i zmianę trasy IC „Hetman”). (...) 

Z dużym niezrozumieniem i oburzeniem mieszkańcy Stalowej Woli oraz całego powiatu stalowowolskiego przyjęli decyzję obecnego rządu o usunięciu z rozkładu jazdy PKP Intercity jednego z dwóch bezpośrednich kursów pociągów między Stalową Wolą a Krakowem. Do 14 grudnia 2024 r. tę relację obsługiwały dwa połączenia w obie strony. A od 15 grudnia 2024 r. sytuacja uległa pogorszeniu – Kraków obsługiwany jest tylko jednym kursem dziennie” – czytamy na „Kolejowym Portalu”.

Kto walczy z wykluczeniem komunikacyjnym

Poseł Weber zaznaczył, że nie mniej bulwersujące jest całkowite wycofanie bezpośredniego połączenia Stalowej Woli z Katowicami i Wrocławiem. „Te decyzje są sprzeczne z zapewnieniami, że walka z wykluczeniem komunikacyjnym jest priorytetem obecnego kierownictwa Ministerstwa Infrastruktury” – podkreślił parlamentarzysta.

PRZECZYTAJ TEŻ: Nowa trasa InterCity „Hetman”. Na podróżnych jadących do Wrocławia czekają przykre niespodzianki

Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, poinformował, że pociąg IC „Hetman” w relacji Hrubieszów – Kraków Główny – Hrubieszów wrócił po 15 latach na trasę przez Mielec, co pozwala na znaczące skrócenie czasu podróży z/do Hrubieszowa i Zamościa oraz do/z Krakowa, a także na wykorzystanie efektów modernizacji trasy kolejowej przez Mielec – uzasadniał wiceminister infrastruktury. 

Przedstawiciel ministerstwa zaznaczył, że przesiadki stanowią integralną część efektywnie zarządzanego systemu transportowego, a podczas planowania rozkładu jazdy nie ma możliwości uwzględnienia bezpośrednich połączeń między wszystkimi stacjami, na których zatrzymują się pociągi PKP Intercity. 

Wiceminister Malepszak dodał, że „wychodząc naprzeciw społecznym oczekiwaniom, Ministerstwo Infrastruktury zwróciło się do PKP Intercity z wnioskiem o uruchomienie od 15 czerwca 2025 r. dodatkowego połączenia na trasie Kraków – Hrubieszów – Kraków, obejmującego stacje: Stalowa Wola Południe, Stalowa Wola Rozwadów, Tarnobrzeg i Mielec. Ponadto planowane jest uruchomienie pociągu relacji Lublin Główny – Kraków Główny – Lublin Główny, który będzie obsługiwał m.in. Stalową Wolę Rozwadów, Stalową Wolę Południe, Nisko, Rudnik nad Sanem, Leżajsk i Rzeszów Główny. 

PRZECZYTAJ: Wicestarosta hrubieszowski zarzucił protestującym kłamstwa. Związkowcy dali staroście 7 dni

W efekcie mieszkańcy: Niska, Rudnika nad Sanem, Leżajska, Stalowej Woli, Tarnobrzega oraz Mielca otrzymają dodatkowe połączenie z Krakowem” – podkreślił Piotr Malepszak. Wiceminister Infrastruktury nie odniósł się jednak do kwestii przywrócenia bezpośredniego połączenia IC z Katowicami i Wrocławiem.

Bartosz Sojda z Grupy „Pociągiem do Hrubieszowa” zaznacza:

– Ten dodatkowy pociąg relacji Hrubieszów – Kraków pojedzie tą samą trasą, którą od 15 grudnia zeszłego roku jeździ IC „Hetman”, czyli przez Mielec, a ominie np. Rzeszów. To się wpisuje w nowe zamysły tworzenia siatki połączeń w oparciu o system linii komunikacyjnych, którymi kursują pociągi o jednolitych cechach – coś jak linie MZK. To ma sens, ale najpierw musi zaistnieć cała systemowa otoczka – czyniąca bezbolesnymi dla pasażerów przesiadki między liniami komunikacyjnymi. A tego nie mamy w Polsce, nic nie wskazuje, abyśmy mieli to mieć w skali całej sieci kolejowej – w ciągu najbliższych lat. Bez podstaw organizacyjnych i potencjału taborowego skończy się to karykaturą sprawnej kolei – uważa wolontariusz z Grupy „Pociągiem do Hrubieszowa”.

Drugi pociąg też ominie Rzeszów

Bartosz Sojda przypomina, że przez wiele miesięcy pasażerowie, samorządowcy i parlamentarzyści, począwszy od Hrubieszowa aż po Stalową Wolę, protestowali przeciwko skróceniu relacji pociągu IC „Hetman” z Hrubieszów – Wrocław do Hrubieszów – Kraków. A drugim przedmiotem tego sporu były plany wprowadzania na tę dalekobieżną relację starego regionalnego taboru ściągniętego z kolei holenderskich i niemieckich.

PRZECZYTAJ: Hrubieszów: Miliony dla szpitala. Na rozwój opieki długoterminowej i geriatrycznej

– O ile udało się (z korzyścią dla wszystkich stron) przekonać decydentów do porzucenia tych wcześniejszych założeń, o tyle w sprawie relacji pociągu IC „Hetman” sukcesu nie było. Jest porażka. Wskazuje na nią kwartał funkcjonowania przesiadek w Krakowie – i to jest to wyraźnie sygnalizowane ministerstwu i PKP Intercity (póki co wyłącznie przez pasażerów). A reakcją Ministerstwa Infrastruktury jest... zlecenie uruchomienia drugiego pociągu w relacji Hrubieszów – Kraków. Żeby było „zabawniej”, ten nowy pociąg nie poprawi połączenia z Dolnym Śląskiem i Górnym Śląskiem, bo wyjedzie z Krakowa około godziny 8 rano i wróci do Krakowa na godzinę 20. 

Co więcej, będzie obsługiwany... starym regionalnym taborem ściągniętym z kolei holenderskich i niemieckich. Odkładając na bok skojarzenia z filmami Barei, warto zadać sobie 2 ważne pytania. Po pierwsze: jakże lepiej wyglądałby taki ruch z drugim pociągiem, gdyby został podjęty równolegle z wydłużeniem relacji IC „Hetman” do Wrocławia lub chociaż jasną deklaracją takiego wydłużenia w ramach rozkładu jazdy na lata 2025/2026? Po drugie: dlaczego do realizacji połączeń dalekobieżnych z takim uporem wtłacza się tabor dedykowany połączeniom regionalnym? – póki co, tylko retorycznie pyta Bartosz Sojda z Grupy „Pociągiem do Hrubieszowa”.

Reklama Baner reklamowy - hrubieszowska KT - Facebook
Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Mamita 27.03.2025 08:07
A i pytam kiedy będzie jeździł szynobus z Dębicy do Tarnobrzega ? A może z Tarnobrzega do Rzeszowa też by jedździł i to by było lepsze rozwiązanie i?

Reklama
Mamita 27.03.2025 08:03
Proszę pamiętać że Tarnobrzeg i Mielec to też miasta i potrzebują komunikacji,a przywrócenie dwóch pociągów ich to i tak zbyt mało ,myśle że 100 lat temu jak powstał ten odcinek kolei to więcej pociągów jeździło , a przez ostatnie 20 lat w tym regionie komunikacja cofnęła się do zeszłego stulecia. Może czas wrócić do cywilizacji. Rzeszów niech myśli nad nowymi połączeniami a nie czepia się tych które przez Rzeszów nigdy nie jedździły

Romek 26.03.2025 21:37
ale żeście namieszali! A czemu nie może być przez Tomaszów Mazowiecki?

Wojtek 26.03.2025 16:34
Rzeszów ma co godzinę pociąg w stronę Krakowa i dalej nie liczę regio. Więc jak dwa pojadą przez Mielec to napewno nikt że stolicy województwa nie bd poszkodowany . Chyba lepiej jechać ze Stalowej Woli do Krakowa o godzinę krócej niż przez Rzeszów. Te interwencję posła Webera są nielogiczne .

Mamita 27.03.2025 08:11
Tym bardziej że te pociągi tylko wróciły na starą trasę z której zostały zabrane i przywróciły takim miastom jak Mielec i Tarnobrzeg komunikację z resztą świata i wszystkim po drodze

LHR 26.03.2025 10:24
I dobrze. Szybciej w Krakowie.

Reklama
Mielczanka 26.03.2025 09:29
No i dobrze że przez Mielec a nie tylko Rzeszów ,przez Rzeszów Mielec się w ogóle nie rozwija

Richard 26.03.2025 09:15
PKP Intercity dokonuje przebudowy połączeń kosztem podróżnych.Gdzie raz jedą relacje się daje a za chwilę zabiera dany postój,tym samym wprowadzając w bład podróżnych itd

Ups 26.03.2025 08:20
Polska C

Henryk 26.03.2025 07:58
Ale udogodnienie nie jedzie przez Rzeszów ,masa ludzi jedzie do Rzeszowa pociągiem a tu nie stety na piechotę trzeba zasuwać

 

 

ReklamaBaner reklamowy Goldsun - Fundacja Czysta Dotacja
ReklamaBaner reklamowy B1 firmy WORK CENTRE
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: kkkTreść komentarza: Ofiara sama sobie winna... Kto wsiada z pijanym kierowcą? Teraz rodzina zbiera pieniądzę na leczenie. Mogła nie wsiadać zadzwonic po policję ze kierowca pijanyData dodania komentarza: 27.03.2025, 08:22Źródło komentarza: Tomaszów Lub.: Pasażerka forda walczy o życie. Kierujący samochodem był pijany [ZDJĘCIA]Autor komentarza: MTreść komentarza: To dokładnie tak samo jak z zadłużaniem miasta. Jeśli zabraknie pieniędzy w budżecie to myślisz, że odczują to osoby za to odpowiedzialne ? W żadnym wypadku. Pobory burmistrza i diety radnych trafią na konta w terminie, a nie wypłaci się pracownikom, zwolni się kogoś albo coś zlikwiduje. Przecież już tak było. Jak zabrakło kasy, to kto nie dostał pensji na czas. Burmistrz czy nauczyciele ?Data dodania komentarza: 27.03.2025, 08:11Źródło komentarza: Wicestarosta hrubieszowski zarzucił protestującym kłamstwa. Związkowcy dali staroście 7 dniAutor komentarza: MamitaTreść komentarza: Tym bardziej że te pociągi tylko wróciły na starą trasę z której zostały zabrane i przywróciły takim miastom jak Mielec i Tarnobrzeg komunikację z resztą świata i wszystkim po drodzeData dodania komentarza: 27.03.2025, 08:11Źródło komentarza: Z Hrubieszowa do Krakowa będą dwa pociągi... żaden przez RzeszówAutor komentarza: MamitaTreść komentarza: A i pytam kiedy będzie jeździł szynobus z Dębicy do Tarnobrzega ? A może z Tarnobrzega do Rzeszowa też by jedździł i to by było lepsze rozwiązanie i?Data dodania komentarza: 27.03.2025, 08:07Źródło komentarza: Z Hrubieszowa do Krakowa będą dwa pociągi... żaden przez RzeszówAutor komentarza: MamitaTreść komentarza: Proszę pamiętać że Tarnobrzeg i Mielec to też miasta i potrzebują komunikacji,a przywrócenie dwóch pociągów ich to i tak zbyt mało ,myśle że 100 lat temu jak powstał ten odcinek kolei to więcej pociągów jeździło , a przez ostatnie 20 lat w tym regionie komunikacja cofnęła się do zeszłego stulecia. Może czas wrócić do cywilizacji. Rzeszów niech myśli nad nowymi połączeniami a nie czepia się tych które przez Rzeszów nigdy nie jedździłyData dodania komentarza: 27.03.2025, 08:03Źródło komentarza: Z Hrubieszowa do Krakowa będą dwa pociągi... żaden przez RzeszówAutor komentarza: Brać ile wlezieTreść komentarza: I ta cała Liga, a ja raczej KLIKA na czele z blondyną śmieje się z was, pluje wam w oczy i doi publiczną kasę. Może trzeba załatwić jeszcze mężusiowi pół etatu w nowym biurze paszportowym? Jak już odbierze emeryturę, to jadąc z jednej pracy w szkole do drugiej na basenie obskoczy i to. Przecież to taki zdolny chłopak, no i następnych parę stówek wpadnie do budżetu domowego.Data dodania komentarza: 27.03.2025, 07:00Źródło komentarza: Wicestarosta hrubieszowski zarzucił protestującym kłamstwa. Związkowcy dali staroście 7 dni
Reklama