Do połowy maja mają zakończyć się prace związane z uprzątaniem drzew i krzewów z terenu pod budowę obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego. Prace budowlane mają ruszyć wiosną przyszłego roku. Tymczasem zarządcy dróg powiatowych i gminnych obawiają się o stan swoich dróg. Po nich transportowane będą materiały i sprzęt pod budowę obwodnicy.
Obwodnica Tomaszowa Lubelskiego to jedna z najbardziej oczekiwanych inwestycji przez mieszkańców. Miasto jest rozjeżdżane przez tysiące TIR-ów, przeładowane ciężarówkami i samochodami osobowymi sunącymi od i do drogowego przejścia granicznego z Ukrainą w Hrebennem. Innej drogi, aby ominąć miasto, nie ma. Zakorkowana droga krajowa nr 17 to zagrożenie bezpieczeństwa, kolizje, wypadki, potrącenia pieszych. I smród spalin, które muszą wdychać tomaszowianie.
Po wielu latach starań znalazło się finansowanie dla tej inwestycji, wybrano wykonawcę.
W listopadzie ubiegłego roku, przedstawiciele Głównej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podpisali z firmą Mota-Engil Central Europe umowę na wykonawstwo obwodnicy miasta. Inwestycja pochłonie ponad 292 mln zł, z czego koszt robót budowlanych oszacowano na ok. 193,5 mln zł. Reszta to wykup gruntów, prace projektowe, archeologiczne oraz nadzór nad realizacją.
10 km na wschód
Jednojezdniowa obwodnica będzie mieć blisko 9,6 km długości i ominie miasto od wschodu. Rozpocznie się w miejscowości Dąbrowa Tomaszowska. Tam powstanie węzeł Tomaszów Północ, który połączy bezkolizyjnie obwodnicę z drogą wojewódzką 850 (ul. Łaszczowiecka). Droga wojewódzka poprowadzona zostanie nad obwodnicą czyli wiaduktem.
W okolicy Jezierni powstanie zaś węzeł Tomaszów Południe, gdzie obwodnica bezkolizyjnie włączy się w aktualny przebieg dogi krajowej 17 (ul Lwowska). Tam droga krajowa poprowadzona zostanie wiaduktem nad obwodnicą, a pod wiaduktem swój przebieg będą miały drogi gminne i droga powiatowa Tomaszów Lubelski – Ulhówek.
W obrębie obu węzłów trasa będzie miała dwie jezdnie o szerokości 3,75 każda. Nad doliną rzeki Sołokiji droga ekspresowa pobiegnie 287-metrową estakadą. Powstanie łącznie 9 obiektów inżynieryjnych: estakady, mosty, wiadukty, przepusty, przejścia dla zwierząt. Obwodnica zostanie ogrodzona, żeby na jezdnię nie wchodziły zwierzęta. Na odcinku 600 m będą także zamontowane ekrany akustyczne. Zbudowane zostaną również drogi dojazdowe o łącznej długości 13,8 km przeznaczone do obsługi ruchu lokalnego.
Napisz komentarz
Komentarze