Co oznaczają kompetencje miękkie?
Kompetencje miękkie określają zbiór umiejętności społecznych i osobistych, które mogą być pomocne w pracy. Te kompetencje są uniwersalne - ich posiadanie przydaje się nie tylko w sytuacjach zawodowych, lecz również w życiu osobistym. Warto pracować nad ich rozwojem. Rekruterowi trudno sprawdzić posiadanie przez Ciebie danej kompetencji miękkiej, dlatego wypisując je w CV, bądź przygotowany na pytania. Osoba prowadząca rozmowę będzie chciała wiedzieć, w jakiej sytuacji zawodowej przydała Ci się kreatywność lub w jaki sposób przejawiały się Twoje zdolności organizatorskie. Najbardziej cenione kompetencje miękkie to otwartość, kreatywność, umiejętność współpracy, zarządzanie czasem czy umiejętności negocjacyjne.
W zawodach związanych ze sprzedażą umiejętności miękkie są niezwykle ważne. Od tych kompetencji zależy skuteczność danego sprzedawcy. Często są one sprawdzane za pomocą testów psychologicznych bądź zainscenizowanych przez rekrutera rozmów sprzedażowych.
Czym są umiejętności twarde?
Umiejętności twarde są znacznie bardziej skonkretyzowane. To zbiór kompetencji, jakie sprawiają, że potrafisz wykonywać określoną pracę. Są sprawdzalne i mierzalne. Poziom wiedzy czy umiejętności zdobyte na kursach, szkoleniach bądź studiach możesz potwierdzić uzyskanymi certyfikatami lub dyplomami. W CV możesz opisać także umiejętności twarde, które zdobyłeś w czasie doświadczenia zawodowego. Do nich zaliczają się m.in. znajomość języków obcych, umiejętność prowadzenia pojazdu czy obsługi konkretnych urządzeń. Podczas rozmowy rekrutacyjnej prowadzący będzie chciał sprawdzić poziom kompetencji twardych. Jeśli interesują Cię kompetencje twarde przydatne na określonych stanowiskach pracy, zajrzyj na Pracuj.pl. Znajdziesz tam wiele informacji na ten temat.