Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
wtorek, 22 kwietnia 2025 17:24
Reklama
Reklama

Najpierw plany, potem tory

2,7 mln zł będzie kosztowało opracowanie studiów planistyczno-prognostycznych dla trzech inwestycji kolejowych, które samorząd województwa lubelskiego chciałby zrealizować w ramach Programu Kolej Plus. Wśród nich jest projekt modernizacji linii kolejowej Rejowiec – Zawada – Zamość Szopinek wraz z budową łącznicy omijającej stację Zawada.
Najpierw plany, potem tory
Modernizacja linii kolejowych nr 69 i 72 na odcinku Rejowiec – Zawada – Zamość Szopinek ma poprawić parametry tych linii, pozwolić na zwiększenie przepustowości i skrócenie czasu przejazdu pociągów.

Przygotowaniem studiów planistyczno-prognostycznych dotyczących modernizacji linii kolejowych Chełm – Włodawa oraz Rejowiec – Zamość oraz budowy nowej linii kolejowej Bogdanka – Łęczna – Świdnik zajmie się firma Databout Sp. z o.o. Dokumenty mają być gotowe do sierpnia.

Reklama

 – Dzisiaj podpisujemy umowę na trzy kolejne elementy naszego planu Kolej Plus. (…) Chcemy to zaplanować, sprawdzić, czy nas na to stać, jak to będzie wyglądało i realizować. Nawet jeśli w pierwszej fazie pieniądze się nie znajdą, to na pewno poprzez finansowanie unijne czy inne formy te pięć projektów w ramach Kolei Plus, prędzej czy później zrealizujemy. Dla dobra mieszkańców i tzw. zielonego ładu, bo kolej będzie niedługo najczystszym środkiem transportu i województwo lubelskie musi w tym uczestniczyć – mówił Jarosław Stawiarski, marszałek województwa lubelskiego podczas konferencji w trakcie której 16 kwietnia została podpisana umowa z Databout.

Wicemarszałek Michał Mulawa podkreślał, że region lubelski musi przejść rewolucję kolejową.

 – Nie będzie ona trwała 2 czy 5 lat, ale jesteśmy przekonani, że do 2030 roku zrealizujemy kluczowe założenia dotyczące transportu kolejowego. Wszystkie projekty przeszły fazę pierwszą, a żeby mogły przejść drugą, potrzebne są te właśnie dokumenty planistyczne, które przygotowujemy – tłumaczył Mulawa.

Województwo lubelskie zgłosiło do PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. pięć projektów o łącznej wartości około 3 mld zł. Pozostałe dwa to budowa linii kolejowej Szastarka – Janów Lubelski – Biłgoraj wraz z poprawą dostępności do transportu kolejowego w mieście Kraśnik oraz elektryfikacja linii kolejowej nr 30 Łuków – Lublin. 

Ze środków programu będzie można uzyskać na realizację inwestycji dofinansowanie w wysokości do 85 proc. Pozostałą część mają stanowić środki własne samorządów.  

To, że lubelskie projekty znalazły się w programie Kolej Plus nie oznacza, że będą na nie pieniądze. Na cały program w kraju przeznaczono bowiem 5,6 mld zł. Realizacja 79 projektów zaproponowanych przez samorządy kosztowałaby ponad 30 mld zł. Część więc projektów będzie musiała odpaść. Na razie opracowywane są studia planistyczno-prognostyczne. Te zostaną poddane kolejnej ocenie. Na jej podstawie zostanie stworzona lista rankingowa, a najlepsze projekty trafią do realizacji.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Józef 12.09.2021 20:38
Uważam że linia kolejowa z Zamościa przez Biłgoraj do stalowej woli powina być zeltfikofania i to wstyd i hańba że taki Zamość nie ma lini kolejowej elektrycznej podobne też do Lublina tu powini działać władzę miasta Zamościa i województwa a więc do dzieła

Reklama

 

 

ReklamaBaner reklamowy firmy Replika
Reklama
ReklamaWiesław Różyński baner w Dodatku Święta
ReklamaBaner w Dodatku 690x690 firmy Gadu Gadu
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: CelebrytkaTreść komentarza: Kolejne kuriozum w tym mieście. Symboliczne otwarcie 😱😁 Skoro już funkcjonuje to po co ? No bo trzeba się popuszyć, popozować do zdjęć i popromować. Ale zaraz będzie i tak na ustach wszystkich ze względu na referendum. To dopiero będzie pełnia szczęścia 😁Data dodania komentarza: 22.04.2025, 15:04Źródło komentarza: Hrubieszów: Organizują symboliczne otwarcie dworca, który działa już od rokuAutor komentarza: JANTreść komentarza: A może przejścia dla pieszych co 10 metrów i wszech obecne ronda prezydencie Zamoscia oraz radni parkingi i jeszcze raz parkingi Nowe miasto się dusiData dodania komentarza: 22.04.2025, 14:31Źródło komentarza: Zamość: Jak zadbać o młodzież z Ekonomika? Czy na ul. Łukasińskiego powinno być kolejne przejście dla pieszych?Autor komentarza: WacławTreść komentarza: Może sklep przenieść na stronę ekonomika i problem się skończyData dodania komentarza: 22.04.2025, 14:15Źródło komentarza: Zamość: Jak zadbać o młodzież z Ekonomika? Czy na ul. Łukasińskiego powinno być kolejne przejście dla pieszych?Autor komentarza: Świadomy pieszyTreść komentarza: Przejścia w zamościu to porażka jak przystanek koło rolniczaka. Przy szkołach typu 3LO, przedszkole nr.4 . Przejścia powinny być przy szkołach tyle ile trzeba ale NA ŻĄDANIE z guziczkiem i światłem jak obok zielonego ryneczkuData dodania komentarza: 22.04.2025, 12:15Źródło komentarza: Zamość: Jak zadbać o młodzież z Ekonomika? Czy na ul. Łukasińskiego powinno być kolejne przejście dla pieszych?Autor komentarza: ciekawyTreść komentarza: i co na to Hereta z oficjalnego organu Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej ?Data dodania komentarza: 22.04.2025, 11:56Źródło komentarza: Zamość: Brat prezydenta wicedyrektorem zamojskiego zoo. Tego stanowiska nie było od 2020 rokuAutor komentarza: qwertyTreść komentarza: Już nie mówiąc o tym, że jak ktoś pracuje na drugą zmianę to nie ma czym wrócić. A tak w ogóle, to kto wymyślił, żeby gminę Narol dać do Podkarpacia, skoro jest znacznie lepiej skomunikowana z Lubelskim?Data dodania komentarza: 22.04.2025, 11:19Źródło komentarza: Gm. Susiec: Paary odcięte od świata? Rzecznik Praw Obywatelskich z interwencją u starosty tomaszowskiego
Reklama