Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 23 grudnia 2024 14:02
Reklama Baner rekalmowy Orkiestry Włościańskiej
Reklama

UOKiK bierze się za influencerów. Rozliczy ich za kryptoreklamy

Media społecznościowe coraz częściej są dla nas źródłem nie tylko informacji, ale i rekomendacji zakupowych. Wykorzystują to m.in. youtuberzy i instagramerzy, którzy za pomocą swoich kont docierają do milionów użytkowników. Nie zawsze jednak ich przekaz jest bezinteresowny. Teraz influencerzy mogą spodziewać się, że urzędnicy będą patrzeć im na ręce.

Autor: iStock

Reklamują co popadnie

Influencerzy, którym udało się już zdobyć popularność, dostają zlecenia na reklamowanie produktów znanych marek. Otrzymują wynagrodzenie, choć działania te wymykają się spod kontroli prawnej. Przy tego typu treściach powinna być zamieszczona jednoznaczna informacja, że materiał jest sponsorowany. Próżno jednak szukać takich oznaczeń, ponieważ zadaniem gwiazd mediów społecznościowych jest przekonanie obserwatorów, że same korzystają z reklamowanych marek, choć zwykle mija się to z prawdą. Do takich wniosków doszedł Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który chce skończyć z nieuczciwymi praktykami.

„Z przeprowadzonego przez nas rozeznania wynika, że wiele treści o charakterze handlowym na profilach influencerów na Instagramie, Youtubie, Facebooku czy w innych social mediach nie jest w ogóle oznaczanych jako reklama. Inne są oznaczane niewystarczająco, np. jedynie poprzez hasztag #ad, który dla polskiego internauty może być niezrozumiały.” – wyjaśnia Tomasz Chróstny, prezes UOKiK, który zadecydował o wszczęciu postępowania wyjaśniającego w tej sprawie i opracowaniu na jego podstawie wytycznych dla osób zarabiających pieniądze poprzez kanały internetowe.

Młodzież nabiera się na sztuczki

Według Tomasza Chróstnego, udawanie prywatnej opinii na temat reklamowanych produktów po to, aby zachęcić obserwatorów do naśladowania opiniotwórczych idoli, jest praktyką nieuczciwą wobec innych przedsiębiorców. Ofiarą takiego postępowania jest szczególnie młodzież, która nieświadoma marketingowych sztuczek próbuje upodobnić się do influencerów, wierząc w ich szczere intencje. Teraz UOKiK chce wprowadzić zasady, które pomogą walczyć z kreowaniem fałszywej rzeczywistości.

„Sponsoring należy przy tym rozumieć szeroko – zapłatą nie muszą być pieniądze, może to być inna korzyść np. wycieczka, testowanie luksusowych produktów. O wszystkich tego typu sytuacjach czytelnicy, słuchacze czy widzowie powinni być wyraźnie poinformowani.” – wyjaśnia szef urzędu.

Wardęga zapowiada sabotaż

We wrześniu o problemie reklamowania produktów, które nie tylko bywają słabej jakości, ale również mogą szkodzić zdrowiu, mówił w jednym ze swoich filmów Sylwester Wardęga. Przykładem miały być m.in. proszek z aktywnym węglem niszczącym szkliwo oraz słuchawki, które z kodem od influencerki kosztowały „okazyjnie” niespełna 130 zł. W rzeczywistości można było kupić je w zagranicznych portalach aukcyjnych za ok. 70 groszy.

„Nieważne, jaki chłam influencer reklamuje, jego widzowie po dwóch tygodniach i tak o tym zapomną. (…) Większość influencerów złapana na krzywych akcjach nawet nie stara się przeprosić. Udają, że sprawy nie ma. Czas z tym skończyć.” – mówił twórca kanału "Wataha - Krulestwo" na YouTube.

Wardęga chce razem z uczestnikami grupy, którą założył, wyłapywać nieuczciwe praktyki scamerów (osób specjalizujących się we wzbudzaniu zaufania w celu osiągnięcia korzyści) i ujawniać je. Dzięki temu właściciele reklamowanych marek mają z większą świadomością nawiązywać współpracę z takimi osobami.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Gebels też zle skończył 02.10.2021 20:30
Spoko i za TVP niech sie weżmie bo reklam napiedalają więcej niż komercyjne stacje a mają zysk z abonamentu RTV. Nawet na doku , histotia itd napiepszają reklamy a przy 23 to juz zaczyna brakować czasu na program bo trwa blok reklamowy. To za co ten abonament RTV? na pobory Kurskiego i ekipy od propagandy?

 

 

ReklamaBaner reklamowy Goldsun - Fundacja Czysta Dotacja
ReklamaBaner rekalmowy formy Alustal
Reklama
ReklamaBaner reklamowy w dodatku ŚWIĘTA firmy Klinika Zdrowia I Urody
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: PseudoTreść komentarza: Normalny LGBTQ jeszcze kołka z kakałka nie wyjął i zieje nienawiścią tęczową wszyscy buraki i nie pracują un jako jedyny pracuje 4 literami i odprowadza podatki, uciekając do Krakowa by mieć większe pokrycie.Data dodania komentarza: 23.12.2024, 10:48Źródło komentarza: Prezydent Warszawy w Hrubieszowie i WerbkowicachAutor komentarza: CebularzTreść komentarza: Na razie Pań burmistrz Rafał Kowalik co najwyżej dmucha swoich wyborcówData dodania komentarza: 23.12.2024, 10:45Źródło komentarza: W Szczebrzeszynie zorganizowano I Festiwal DmuchańcówAutor komentarza: HahaTreść komentarza: Tok rozumowania idioty, AFD czyli chrześcijanie i islamista się przefarbował i jako niemiec zabijał i ranił niemców komunistyczny tok myślenia i czerpanie ze skrajnie lewackich mediów wypala LOGIKĘ.Data dodania komentarza: 23.12.2024, 10:37Źródło komentarza: Prezydent Warszawy w Hrubieszowie i WerbkowicachAutor komentarza: WypoczynekTreść komentarza: Ferie długie, dzieciom i młodzieży należy się trochę odpoczynku, a w Hrubieszowie, mimo wcześniejszych deklaracji, nawet lodowiska nie ma...Data dodania komentarza: 23.12.2024, 10:11Źródło komentarza: Rekordowo długie ferie świąteczne. A zaraz po nich ferie zimoweAutor komentarza: mieszkaniecTreść komentarza: Ale skąd ruski troll miałby o tym wiedzieć.Data dodania komentarza: 23.12.2024, 09:54Źródło komentarza: Pożegnanie odchodzącego Zarządu Powiatu Hrubieszowskiego drogo kosztowałoAutor komentarza: tuZZkTreść komentarza: Młodzi Jelenie , robią za darmo ! Za to samo urzędnicy biorą gruba kasę ale nie ma to jak wykorzystać młodzież a samemu sobie POpierdzieć w tym czasie w stołek !!!!Data dodania komentarza: 22.12.2024, 23:32Źródło komentarza: Gala wolontariatu w zamojskim "Okrąglaku". Wyróżniono wolontariuszy
Reklama