Chcielibyśmy, aby comiesięczne publikacje informacyjno-edukacyjne w formie artykułów o tematyce bezpieczeństwa w ruchu drogowym były dla Państwa pomocne i miały na celu zaznajomienie i wyjaśnienie potrzeby określonego zachowania w różnych sytuacjach drogowych.
Realizacja zadań z obszaru edukacji komunikacyjnej odbywa się na podstawie harmonogramu działań i planu wydatków na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego zatwierdzanego przez Wojewódzka Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Lublinie, której przewodniczącym jest Marszałek Województwa Lubelskiego oraz realizacji Programów Województwa Lubelskiego w części przeznaczonej na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Zapraszamy do przeczytania naszego artykułu, w którym przybliżamy temat:
Zasady dotyczące używania kierunkowskazów
Zasady dotyczące używania kierunkowskazów wydają się proste, chociaż część kierowców te zasady ignoruje lub robi to nieprawidłowo. Obowiązek sygnalizacji wynika z art. 22 ust.5 ustawy Prawo o ruchu drogowym (powstaje on w sytuacji, w której kierujący pojazdem wykonuje manewr zmiany kierunku jazdy lub zmiany pasa ruchu, kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru).
Najważniejsza sprawa, jaką musimy zapamiętać, żeby właściwie używać kierunkowskazów to to, że – kierunkowskazy nie są dla nas, lecz dla innych uczestników ruchu drogowego. My, jadąc samochodem, doskonale wiemy, gdzie mamy jechać lub gdzie skręcić. Pozostali kierowcy jednak nie wiedzą co zamierzamy. Używając kierunkowskazów ostrzegamy, a przede wszystkim informujemy wszystkich dookoła o naszych zamiarach. Samo włączenie kierunkowskazu nie jest jednak zezwoleniem na zmianę pasa ruchu czy nabyciem pierwszeństwa. Jest jedynie zapowiedzią naszych zamiarów. Przez niewłaściwe używanie kierunkowskazów, a w zasadzie przez ich nieużywanie, dochodzi codziennie na drogach do wielu nieprzyjemnych zdarzeń, w tym stłuczek, wypadków, wyzwisk itp.
Oczywiście może się zdarzyć i zdarzają się nieprzewidywalne sytuacje wynikające z zapomnienia czy roztargnienia. Nie wszystko da się przewidzieć, ale gdy mamy podstawową wiedzę na ten temat ryzyko nieszczęść będzie znikome. Kierunkowskazów używajmy więc właściwie. Zostały zainstalowane po to, aby pomagać, ułatwiać manewry na drodze i poprawiać bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg.
Oto niektóre przykłady, gdzie należy zwrócić uwagę na właściwe używanie kierunkowskazów:
Ruszanie oraz zatrzymywanie się
Jeżeli zatrzymaliśmy nasz pojazd na jezdni, ruszamy i jedziemy prosto, nie zmieniając pasa ruchu czy też kierunku jazdy, to nie musimy włączać żadnego kierunkowskazu. Gdy nie mamy pewności, że inni uczestnicy ruchu właściwie ocenią nasz manewr, można zasygnalizować moment zatrzymania lub ruszania.
Zmiana pasa ruchu
Podczas wyprzedzania innego pojazdu na przykład na jezdni dwukierunkowej, o dwóch pasach ruchu, zmieniamy pas na lewy (włączamy oczywiście wcześniej lewy kierunkowskaz). Gdy jesteśmy już na lewym pasie i przejeżdżamy obok wolniej jadącego pojazdu – kierunkowskazu nie używamy. Po zakończeniu manewru wyprzedzania musimy wrócić na właściwy, wcześniej zajmowany prawy pas ruchu. W tym celu włączamy prawy kierunkowskaz i przystępujemy do zmiany pasa ruchu. Czasami widoczne jest, jak część kierowców podczas wyprzedzania ma włączony lewy kierunkowskaz cały czas, aż do momentu powrotu na prawy pas, co jest błędem.
Pasy nieoznaczone (takie gdzie nie ma oznakowania poziomego, czyli linii dzielących pasy ruchu - pasy białe lub żółte, nie zawsze na jezdni muszą być namalowane). Zmieniając pas nieoznaczony na drugi pas nieoznaczony także musimy włączyć kierunkowskaz.
Znak nakazu (jazdy w prawo lub w lewo) i inne znaki. Usytuowanie przeważnie przed skrzyżowaniami takich znaków pomimo wymuszenia jazdy tylko we wskazanym kierunku , nie zwalnia nas z obowiązku sygnalizowania zmiany kierunku jazdy.
Omijanie przeszkód, np. dziury w jezdni
Jeżeli podczas wykonywania takiego manewru będziemy jechać cały czas w obrębie tego samego pasa ruchu, to nie musimy tego sygnalizować. Jeżeli omijając przeszkodę przejedziemy na sąsiedni pas, czyli zmienimy szerokość jezdni którą zajmuje nasz pojazd, to sygnalizujemy zawczasu taki manewr.
Pierwszeństwo łamane
W przypadku zbliżania się do skrzyżowania, gdzie droga z pierwszeństwem nie jest drogą na wprost (z umieszczonych znaków wynika, że droga z pierwszeństwem przebiega w lewo lub w prawo na skrzyżowaniu), a my zamierzamy jechać drogą z pierwszeństwem czyli w lewo, to musimy włączyć lewy kierunkowskaz. Jeżeli w prawo to prawy, a jeżeli prosto – żaden. Błędne są stare tłumaczenia, że jadąc drogą z pierwszeństwem w lewo czy w prawo, nie używamy kierunkowskazów.
Ruch okrężny - jeden z wyroków sądowych, który zapadł 18 stycznia 2020 r. rozwiał wątpliwości dotyczące używania lewego kierunkowskazu na rondzie. Sąd w swoim rozstrzygnięciu przyznał, że z sytuacji na drodze może wynikać zasadność użycia lewego kierunkowskazu podczas wjazdu na rondo, ale nie wynika to z przepisów, zaś kierowca ma stosować się do przepisów prawa - zatem na rondzie używamy kierunkowskazów na takich samych zasadach jak na każdym innym odcinku drogi oraz na dowolnym skrzyżowaniu (na przykład podczas zmiany pasa ruchu). Celem nie jest to aby go włączyć, ale by inni wiedzieli jakie są nasze zamiary. Zamiaru skrętu w lewo na rondzie sygnalizować nie trzeba ale można. Włączenie sygnalizacji powinno mieć bezwzględnie miejsce w czasie zjeżdżania ze skrzyżowania (prawy kierunkowskaz). Wtedy następuje zmiana kierunku ruchu.
WORD Zamość
Napisz komentarz
Komentarze