Z pierwszej nitki obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego można korzystać już od 29 listopada 2021 r. Do dyspozycji kierowców oddano ok. 9,6 km nowej drogi, po jednym pasie w każdym kierunku.
Tysiące aut na dobę
Obwodnica Tomaszowa Lubelskiego to nie tylko udogodnienie dla kierowców, ale również ulga dla mieszkańców miasta. Nowa droga przejęła ruch tranzytowy, w tym m.in. ciężarówki jadące w kierunku Hrebennego czy Zamościa, a także część ruchu lokalnego.
O tym, że skala problemu była olbrzymia, doskonale świadczą liczby. Jak informowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, przez Tomaszów Lubelski przejeżdżało około 18 tysięcy pojazdów na dobę. Tak wynikało z Generalnego Pomiaru Ruchu 2020/21.
Podczas otwarcia lewej nitki obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego padały deklaracje, że druga jezdnia zostanie oddana do użytku w ostatnim kwartale 2022 roku. Dziś wiemy już, że tak się nie stanie.
Obecnie prace przy budowie drugiej nitki są zaawansowane w 50 procentach - taką informację uzyskaliśmy w lubelskim oddziale GDDKiA. Jakie roboty pozostały jeszcze do wykonania?
- Między innymi nawierzchnie, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ekrany akustyczne, zagospodarowanie terenu (zieleń) i obiekty mostowe - wylicza Łukasz Minkiewicz, rzecznik prasowy GDDKiA w Lublinie.
Roszczenie wykonawcy
Na kiedy planowane jest zatem oddanie drogi do użytku? - Pierwotnie budowa drugiej jezdni planowana była na lata 2025-2026, ale w trakcie budowy pierwszej nitki uzyskaliśmy finansowanie na dobudowę drugiej jezdni. Pozwoli to przyspieszyć udostępnienie pełnego przekroju trasy o ok. trzy lata. Do rozpoczęcia budowy drugiej nitki potrzebne było jednak uzyskanie tzw. zamiennego pozwolenia na budowę. Spowodowało to przesunięcie terminu oddania do ruchu drugiej jezdni. W związku z tym roszczenie terminowe wykonawcy zostało uznane i aktualny termin oddania do użytku drugiej nitki obwodnicy to początek II kwartału 2023 r. - mówi nam Łukasz Minkiewicz.
Prace przy budowie drugiej nitki obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego rozpoczęły się w listopadzie 2021 roku. Koszt budowy drugiej jezdni wynosi ok. 73 mln zł, natomiast umowa z wykonawcą na pierwszą jezdnię opiewała na kwotę ok. 193,4 mln zł.
Napisz komentarz
Komentarze