Samochodowe pragnienia Polaków nie przystają do ich finansowej codzienności. Mimo że w internecie chętnie przeglądamy nowsze modele pojazdów, kupujemy zazwyczaj auta używane – leciwe, zniszczone, często w nie najlepszym stanie technicznym.
Sztuczki handlarzy
Według firmy Bidcar.pl w Polsce 42 proc. transakcji na motoryzacyjnym rynku wtórnym mieści się w przedziale 10-29 tys. zł, natomiast 24 proc. opiewa na wartość niższą niż 10 tys.
Aż 47 proc. ankietowanych kupiło samochód od osoby prywatnej, której wcześniej nie znało. Co 5 osoba skorzystała z usług pośrednika (np. komisu), natomiast co 10 kupiła auto od członka rodziny lub znajomego.
Wybór podyktowany niską ceną może jednak finalnie okazać się dla nas bardzo kosztowny. Samochody używane importowane do Polski m.in. z Niemiec, Francji, Włoch, USA, Holandii, Belgii czy Szwajcarii zwykle mają sporo mankamentów. Handlarze skuszeni łatwym i szybkim zarobkiem prowizorycznie maskują ich wady. Jest to szczególnie niebezpieczne wtedy, gdy dotyczy spraw mechanicznych.
Jedną z samochodowych plag jest cofanie liczników, za co grozi nawet do 5 lat pozbawienia wolności. Żeby poprawić wygląd bardzo zużytego samochodu, handlarze wymieniają np. kierownicę i gałkę zmiany biegów. Wyeksploatowany i cieknący silnik „odświeżają”, myjąc całą jego komorę. Popularne jest także mostkowanie kontrolek i „tuningowanie” oleju silnikowego.
Ćwierć wieku na drodze
W 2022 roku na rynku nowych samochodów najlepiej sprzedawały się w Polsce:
- toyota,
- skoda,
- kia.
Z kolei z drugiej ręki najchętniej kupowaliśmy:
- ople astry,
- audi a4,
- bmw 3.
Według Centralnej Ewidencji Pojazdów średni wiek samochodu osobowego w naszym kraju wynosi 14-15 lat. Tylko w ubiegłym roku na złom oddaliśmy ponad 415 tys. osobówek, przeszło 31 tys. samochodów ciężarowych i ponad 1700 autobusów.
Samochody kupione w polskim salonie złomujemy średnio po 18 latach eksploatacji. Według Instytutu SAMAR, auta sprowadzone – licząc od czasu pierwszej rejestracji w kraju – są użytkowane przeciętnie jeszcze 11 lat. Biorąc pod uwagę ten parametr i średni wiek samochodu z zagranicy, Polacy na złom oddają auta, które mają nawet 25 lat!
Królowie autoszrotu
Jeśli chodzi o osobówki, na złom oddawaliśmy głównie:
- opla astrę (ponad 13,2 tys. egzemplarzy),
- volkswagena golfa (ponad 13 tys.),
- forda focusa (przeszło 11,1 tys.).
Na drugim biegunie zestawienia znalazły się:
- skoda fabia (niemal 4 tys. egzemplarzy),
- seat ibiza (3435),
- audi a3 (3428).
Dość często na szrot trafiały także: volkswagen passat lub polo, fiat seicento albo punto, opel corsa i ford mondeo.
W przypadku autobusów niekwestionowanym liderem szrotu jest seria autosan h9. Wśród ciężarówek – zgodnie z wpisem w dowodzie rejestracyjnym – na złomowiskach najczęściej lądują:
- fiat ducato,
- renault kangoo,
- ford transit,
- citroen berlingo.
Napisz komentarz
Komentarze