Uczniowie ostatnich klas szkół podstawowych pisali egzamin z poślizgiem, w połowie czerwca, bo na realizację terminu kwietniowego nie pozwoliła epidemia. Średni wynik województwa dla poszczególnych przedmiotów przedstawia się następująco: j. polski – 60 proc., matematyka – 46 proc., j. angielski – 52 proc.
Biłgorajskie górą
Z językiem polskim zdecydowanie najlepiej poradzili sobie uczniowie z powiatu biłgorajskiego (średni wynik to 61 proc.). Kolejne miejsca zajęły pow. tomaszowski – 58 proc., zamojski – 57 proc. i hrubieszowski –53 proc.
W przypadku matematyki znowu najlepsi byli uczniowie z powiatu biłgorajskiego – 46 proc. W szkołach pow. tomaszowskiego i zamojskiego wynik był na poziomie 42 proc., a w hrubieszowskim – 38 proc.
Identycznie było z j. angielskim. Najlepszy wynik mają szkoły pow. biłgorajskiego – 50 proc., a dalej tomaszowskiego i zamojskiego – 46 proc. Najsłabiej jest w hrubieszowskim – 43 proc.
A jak to wygląda w miastach? Średnie wyniki podstawówek w Biłgoraju z kolejnych egzaminacyjnych przedmiotów (polski, matematyka, angielski) to odpowiednio: 62 proc., 48 proc., 53 proc. W Hrubieszowie: 56 proc., 40 proc., 46 proc. W Tomaszowie Lubelskim: 59 proc., 45 proc., 51 proc. W Zamościu: 62 proc., 51 proc., 61 proc.
Na wsi nie jest źle
Ale są też gminy wiejskie, w których uczniowie spisali się naprawdę dobrze, czasem nawet wyprzedzając swoich kolegów z miast.
W powiecie biłgorajskim na wyróżnienie zasługują ósmoklasiści z gm. Tereszpola, którzy język polski napisali na średni wynik 67 proc., ale też np. z gmin Biszcza i Frampol - 65 proc. Również z matematyką uczniowie z Tereszpola poradzili sobie świetnie, bo na 49 proc. Taki sam wynik był też w gm. Księżpol. Język angielski na średnią 52 proc. napisali uczniowie z gmin Księżpol, Łukowa i Tarnogród.
– Ten nasz wynik to nie jest przypadek, także w latach poprzednich nasi uczniowie pisali egzamin bardzo dobrze, nie odstawaliśmy od szkół z Biłgoraja – zapewnia Danuta Mazur, dyrektor ZSS im. Jana Pawła II w Tereszpolu-Zaorendzie.
Jak się na takie efekty pracuje? – Mamy bardzo, bardzo dobrych nauczycieli. Dbamy o to, by stale się rozwijali, szkolili. Uczestniczymy w wielu innowacyjnych programach, sięgamy po nowoczesne formy edukacji – wylicza dyrektor podstawówki. Dodaje, że szkoła dba nie tylko o odpowiedni poziom z języka polskiego czy matematyki, ale też innych przedmiotów. – Chcemy maksymalnie poszerzać horyzonty naszych uczniów, dlatego oferujemy im. np. wyjazdy na basen, naukę jazdy na nartach, zajęcia karate, taneczne. W ramach organizacji AISEC odwiedzali nas studenci np. Japonii, Kanady, Turcji, opowiadali o swoich krajach, ich kulturze, a zajęcia z dziećmi prowadzili w języku angielskim – wylicza z dumą dyr. Mazur.
W pow. hrubieszowskim do wyników uczniów z miasta z języka polskiego zbliżyli się tylko ósmoklasiści z Uchań i Mircza – 54 proc. W gminie Mircze dobrze poszła matematyka – 41 proc. Język angielski na poziomie 46 proc., czyli tak jak w Hrubieszowie, napisali uczniowie z gm. Dołhobyczów. – Matematyka rzeczywiście poszła nieźle, lepiej niż w poprzednich latach – mówi Anna Zawadzka-Starenga, wicedyrektor SP im. Bolesława Prusa w Mirczu. Z czego to wynika?
– Na pewno nauczyciel włożył ogromną pracę w przygotowanie uczniów. Podczas zdalnego nauczania regularnie odbywały się konsultacje, a młodzież w nich rzetelnie uczestniczyła. Czy na wynik wpłynęło coś jeszcze? To będziemy mogli określić później, po dokładnej analizie wyników – mówi.
W powiecie tomaszowskim język polski najlepiej wypadł w gminach Telatyn – 65 proc. i Krynice – 64 proc. W gm. Telatyn powyżej średniej wojewódzkiej poszła też matematyka – 48 proc. Z języka angielskiego do wyników miejskich podstawówek zbliżyły się szkoły gm. Jarczów – 50 proc.
W powiecie zamojskim w języku polskim najlepsi byli ósmoklasiści z gm.Krasnobród i Sitno – 59 proc., a w matematyce z gm. Komarów-Osada – 52 proc. Natomiast język angielski w szkołach wiejskich poszedł zdecydowanie słabiej niż w Zamościu. Najlepszy wynik był w gminie Komarów-Osada – 53 proc.
Czas na zmiany
Egzaminy na koniec szkoły podstawowej były dla uczniów ważne. Ich wynik, poza ocenami ze świadectwa, ma znaczenie przy rekrutacji do szkół średnich. Wstępne wyniki tegorocznego naboru (listy zakwalifikowanych do przyjęcia) do liceów, techników i szkół branżowych mają być opublikowane 12 sierpnia. Później uczniowie mają tydzień na potwierdzenie zamiaru podjęcia nauki w danej placówce. Ostateczne listy przyjętych będą wywieszone 19 sierpnia.
EGZAMIN W LICZBACH
Do egzaminu ósmoklasisty w terminie głównym od 16 do 18 czerwca 2020 r. przystąpiło 343 025 spośród 349 874 uczniów VIII klasy szkoły podstawowej (ok. 98 proc.). Pozostali pisali egzamin w dodatkowym terminie lipcowym. Średnie wyniki z poszczególnych przedmiotów: język polski – 59 proc., matematyka – 46 proc., język angielski – 54 proc., j. niemiecki – 46 proc., j. francuski – 72 proc., j. hiszpańskiego – 66 proc., j. rosyjski – 48 proc., j. włoski – 57 proc. punktów możliwych do zdobycia. Do egzaminu z języka angielskiego i języka niemieckiego przystąpiła zdecydowana większość ósmoklasistów (ok. 99,5 proc.). Wyniki najwyższe, tj. od 90 do 100 proc., uzyskało: z języka polskiego – 7 987 uczniów (2,3 proc.), matematyki – 20 289 uczniów (5,9 proc.), języka angielskiego – 56 310 uczniów (17,1 proc.), języka niemieckiego – 790 uczniów (6,1 proc.). W całym kraju było dokładnie 2843 uczniów, którzy ze wszystkich egzaminów uzyskali od 90 do 100 proc.
Napisz komentarz
Komentarze