Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 22 listopada 2024 18:52
Reklama Baner reklamowy firmy WODBET
Reklama

Latasz dronem? Kiedy, według nowych przepisów, musisz mieć "prawo jazdy"?

Zmieniają się zasady dotyczące pilotów dronów. Z jednej strony wprowadzają duże ułatwienia, ale z drugiej także ograniczenia i konieczność wyrobienia powietrznego „prawa jazdy”.
Latasz dronem? Kiedy, według nowych przepisów, musisz mieć "prawo jazdy"?

Autor: iStock

Przepisy, które właśnie zaczęły obowiązywać w Polsce to dostosowanie rozwiązań do regulacji w UE. Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego wypracowała przepisy obowiązujące na terenie całej wspólnoty oraz w Liechtensteinie i Norwegii. Dzięki temu operatorzy Systemów Bezzałogowych Statków Powietrznych mogą działać na podstawie tych samych przepisów w każdym kraju, które uznało regulacje Agencji.

„Opisane zasady opierają się na ocenie ryzyka eksploatacji i zapewniają równowagę między obowiązkami producentów i operatorów dronów w zakresie bezpieczeństwa, poszanowania prywatności, środowiska, ochrony przed hałasem i bezpieczeństwa” – tłumaczy polski Urząd Lotnictwa Cywilnego.

Te zmiany dotyczą wielu osób, bo według ULC w Polsce jest aż 200 tysięcy użytkowników dronów. Z roku na rok liczby rosną, bo w 2019 r. mowa była o 100 tys., a wartość tego rynku w naszym kraju szacowany jest na przeszło 570 mln złotych. „Drony to ważna gałąź gospodarki, która bardzo dynamicznie się rozwija, również w Polsce. Jesteśmy w światowej czołówce państw, które z powodzeniem wdrażają systemy dronowe. Potencjał bezzałogowych statków powietrznych szczególnie widoczny jest w czasie pandemii. Już dzisiaj w Polsce drony są wykorzystywane m.in. w transporcie medycznym i innych ważnych dla gospodarki usługach. Nowe przepisy pozwolą ten rozwój jeszcze przyspieszyć a w efekcie polepszyć jakość życia Polaków" – mówił w połowie grudnia ubiegłego roku Marcin Horała wiceminister infrastruktury.

Ale do rzeczy, jakie dziś przepisy dotyczą operatorów dronów? Po pierwsze prawo do latania takim statkiem „w trybie widzialności”, czyli kiedy operator może wzrokowo śledzić drona, przysługuje teraz każdej osobie powyżej 16 roku życia. Trzeba pamiętać, że pojazd ważący powyżej 250 g (masa startowa) musi zostać zarejestrowany na tej stronie. Procedura jest bezpłatna.

Osoby młodsze mogą używać dronów pod warunkiem, że są lżejsze niż wskazana norma lub są zabawkami. Można także sterować bardziej profesjonalnym modelem, ale tylko w obecności osoby posiadającej uprawnienia do pilotażu.

„Każda osoba chcąca latać dronem o masie 250 g lub więcej przed lotem musi przejść szkolenie online oraz zaliczyć test online potwierdzający zdobycie wymaganej wiedzy, są one bezpłatne i dostępne w systemie ULC. Kwalifikacje pilota są ważne przez 5 lat” – podaje ULC i dodaje, że egzamin składa się z 40 pytań wielokrotnego wyboru, a warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie 75 proc. poprawnych odpowiedzi.

Operatorzy nie muszą mieć ubezpieczenia OC, ale tylko jeżeli statek waży mniej niż 20 kg. ULC jednak zaleca, aby wykupić polisę nawet w przypadku mniejszych urządzeń.

To wszystko ważne, ale jeszcze istotniejsze jest wprowadzenie podziału operacji na kategorie.

Kategoria Otwarta. Nie trzeba składać oświadczeń lub uzyskiwać zezwoleń od ULC. Można wykonywać operacje w zasięgu widoczności wzrokowej pilota lub z pomocą obserwatora (VLOS), dronami o masie poniżej 25 kg w odległości nie większej niż  120 metrów od ziemi. Wymagana jest rejestracja w systemie ULC dronów o masie powyżej 250g lub są wyposażone w czujnik do zbierania danych (np. kamerę).

Kategoria Szczególna. Wykonanie operacji wymaga weryfikacji oraz w niektórych przypadkach zgody Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Trzeba także złożenia oświadczenie o operacji wraz z jej scenariuszem.

Kategoria Certyfikowana. Trzeba mieć zgodę na operację. Dotyczy to lotów nad zgromadzeniami osób, transportuje się materiały, które w razie wypadku mogą stanowić wysokie ryzyko dla osób trzecich.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

 

 

ReklamaBaner reklamowy Goldsun - Fundacja Czysta Dotacja
ReklamaBaner reklamowy B Firmy Sunflowers
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: Pycha Moj GrzechTreść komentarza: Program Rodzina na swoim ma się b.dobrze.Data dodania komentarza: 22.11.2024, 14:15Źródło komentarza: W Hrubieszowie będzie punkt paszportowyAutor komentarza: ochrona przyrodyTreść komentarza: Jakie były ku temu przesłanki?Data dodania komentarza: 22.11.2024, 12:56Źródło komentarza: Wójt gminy Hrubieszów w gronie ekspertówAutor komentarza: jaTreść komentarza: Coś mieszkańcu o ukrainie piszesz oszczędnie Nie wszystko!Data dodania komentarza: 22.11.2024, 12:55Źródło komentarza: Lubelskie: Atak Rosji na zachodnią Ukrainę. Poderwano nasze myśliwceAutor komentarza: BrawoTreść komentarza: Zając ekspertem PO KOLEGIUM TUMANUM to jakieś jaja,Data dodania komentarza: 22.11.2024, 12:52Źródło komentarza: Wójt gminy Hrubieszów w gronie ekspertówAutor komentarza: BrawoTreść komentarza: Pytanie gdzie w tym czasie była wybrana rada społeczna szpitala nadzorująca dyrekcję z ramienia starostwa. tym pseudo neo radnym tylko jaja wsadzić w imadło i dobrze skręcić. a nie nagrody dawać,Data dodania komentarza: 22.11.2024, 12:50Źródło komentarza: Szpital w Hrubieszowie w ciągu 2 lat nie wykonał kontraktów z NFZ. Do spłaty ma 18 mln złAutor komentarza: MieszkaniecTreść komentarza: "Droga przez mękę" aby dojść do orzecznictwa trzeba pokonać odcinek z parkingu przy parku lub walczyć o miejsce parkingowe przy bloku nr 8. Jeżeli będziemy mieli szczęście i znajdziemy miejsce to zaczyna się walka dziurawym chodnikiem i wysokimi krawężnikami. Takie mamy realia udogodnień dla niepełnosprawnych. Mieszkzńcy bloku wracający z pracy siedzą w samochodach i wypatrują wolnego miejsca postojowego bo przecież większość miejsc jest zajęta przez pracowników Krok za krokiem, pacjentów przychodni Żak, stomatologa, okulisty lub petentów ZGL. Takie instytucje jak przychodnie nie powinny znajdować się w blokach gdzie nie ma przystosowanych warunków oraz miejsc parkingowych.Data dodania komentarza: 22.11.2024, 11:26Źródło komentarza: Zamość: Przyjeżdża niepełnosprawny do urzędu i... nie ma gdzie zaparkować
Reklama