Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 31 marca 2025 01:33
Reklama Baner reklamowy A 1 - BUDBRAM
Reklama

Rejestrujemy coraz mniej nowych samochodów

Reklama
Spada liczba rejestracji nowych samochodów osobowych. Spada także ich produkcja. Dla klientów oznacza to dłuższy czas oczekiwania na nowe auta i wyższe ceny.
Rejestrujemy coraz mniej nowych samochodów

Autor: iStock

W pierwszej połowie tego roku liczba rejestrowanych aut spadła o 12,3 proc. w ujęciu rocznym – wynika z raportu KPMG i PZPM. W tym samym czasie wyprodukowano w Polsce 214,3 tys. pojazdów, co oznacza spadek rok do roku o 14,6 proc. Najgłębszy spadek odnotowano w produkcji samochodów osobowych – o ponad 23 proc.

Reklama

– I niewiele wskazuje na to, żeby ten problem w najbliższych miesiącach mógł zostać rozwiązany – mówi Newserii Biznes Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. 

I dodaje, że powodem kłopotów z dostępnością nowych samochodów jest przede wszystkim kryzys półprzewodnikowy, czyli znacznie mniejszą dostępność np. układów scalonych. I to nie tylko w branży motoryzacyjnej, ale także w  IT, produkcji telewizorów, sprzętu grającego czy sprzętu AGD.

Ta sytuacja ­– w jego ocenie – może potrwać co najmniej do 2023 roku. Tym bardziej że dodatkowo skomplikował ją wybuch wojny w Ukrainie i sankcje nałożone na Rosję.

Problemy z produkcją przekładają się na sprzedaż samochodów, co z kolei widać w statystykach rejestracji. W okresie od stycznia do końca czerwca w Polsce zarejestrowano 212,4 tys. nowych samochodów osobowych, czyli o ponad 12 proc. mniej niż przed rokiem.

Liczba rejestracji samochodów dostawczych zmniejszyła się o ponad 18 proc. Spadki odnotowano także w kategorii aut ciężarowych (-2,5 proc.), przyczep i naczep (-8 proc.) oraz autobusów (-8,9 proc.) – czytamy w raporcie kwartalnym KPMG i PZPM.

– Branża motoryzacyjna jest w bardzo trudnym położeniu, choć oczywiście staramy się zrobić wszystko, żeby zaproponować klientom samochody jak najszybciej, takie, jakie chcą kupić, a nie takie, jakie akurat jesteśmy w stanie wyprodukować – mówi Newserii Biznes prezes PZPM. – Myślę jednak, że na normalność – w rozumieniu tej sprzed pandemii – jeszcze będziemy musieli poczekać.

Problemy z dostawami to jedna z przyczyn wyższych cen samochodów. Kolejnymi są szybko rosnące ceny surowców, stali i mniej korzystny w ostatnich miesiącach kurs złotego wobec euro.

– Jak widać, rzeczywistość nie jest zbyt optymistyczna – podsumowuje Jakub Faryś w rozmowie z serwisem.

 


 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

 

 

Reklama
ReklamaBaner reklamowy B1 firmy WORK CENTRE
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: MieszkaniecTreść komentarza: Panie Burmistrzu więcej takich decyzji a niedługo w Lubyczy nic nie będzie Dziwię się właścicielowi gabinetu że jeszcze z Panem chce rozmawiać Wokoło słyszy się że NFZ nie ma na nic pieniędzy a tu lekką ręką pozbawia Pan swoich mieszkańców rehabilitacjiData dodania komentarza: 30.03.2025, 20:47Źródło komentarza: Lubycza Królewska: Batalia o gabinet fizjoterapii w szkole. Czy przedsiębiorca i burmistrz dojdą do porozumienia, czy dojdzie do likwidacji?Autor komentarza: dixTreść komentarza: Najtańsza elektryczna Dacia Spring startuje od ok 80 000zł Reszta przykładowych cen wygląda tak: Fiat 500e: od 142 400 zł Nissan Leaf: od 147 900 zł Tesla Model 3: od 194 990 zł Kia Niro EV: od 198 900 zł Hyundai Ioniq 5: od 219 900 zł Tesla Model Y: od 204 990 zł Audi Q4 e-tron: od 225 900 zł BMW i4: od 259 000 zł Tanioszka, Polacy uwielbiają swoje stare śmierdzące 25letnie diesle, hipsterzy. Dopłata max 40k dla osoby o niskich zarobkach, ci to najbardziej się rwą na elektryki-haha...Data dodania komentarza: 30.03.2025, 20:20Źródło komentarza: Mało kto chce te pieniądze. A są do wzięcia na samochód elektrycznyAutor komentarza: KamaTreść komentarza: Czytając artykuł dochodzę do wniosku że całą sytuacje wykreował Pan Burmistrz z Panem Dyrektorem Gabinet działał wszyscy byli zadowoleni no ale było by za dobrze Myślę że najlepszy komentarz dał Pan rzecznik Kuratorium że ustawa Kamilka nie stoi na przeszkodzie aby gabinet działał dalej Jako mieszkaniec Gminy przypominam sobie że w momencie powstawania gabinetu w szkole było ok 800 uczniów dzisiaj jest niecałe 300 i jest problem Pan Burmistrz pewnie chciał żeby właściciel gabinetu wyremontował mu zdewastowany lokal na gabinet własnym kosztem a on ogłosi mu podwyżkę czynszu Świetny pomysł Panie Burmistrzu Więcej takich pomysłów Nie jest to pierwszy przypadek że słyszy się że w Lubyczy trudno prowadzić biznes bez ……Ponadto pracują tam nasi mieszkańcy Lubyczy a Pan Burmistrz tak łatwo zmierza do pozbawienia ich pracyData dodania komentarza: 30.03.2025, 18:20Źródło komentarza: Lubycza Królewska: Batalia o gabinet fizjoterapii w szkole. Czy przedsiębiorca i burmistrz dojdą do porozumienia, czy dojdzie do likwidacji?Autor komentarza: NormalnyTreść komentarza: A ty agencie burak jako pasożyt socjalny ile wyciągasz? Z tych ciapatych to mam przynajmniej w przeciwieństwie do ciebie pożytek bo mi w knajpach gotują, żarcie wożą i sprzątają. No ale ciemny agent burak co ze swojego zadupia nigdy nie wyjechał i murzyna na oczy nie widział wszystko łyknie.Data dodania komentarza: 30.03.2025, 17:03Źródło komentarza: Zbliża się termin wypłat trzynastej emerytury. Sprawdź terminyAutor komentarza: NormalnyTreść komentarza: Agent burak nadaje. Komentarz podpisany brawo też jego. Na rubelki dzielnie pracuje.Data dodania komentarza: 30.03.2025, 16:54Źródło komentarza: Tarcza Wschód za 10 miliardów! Co powstanie przy granicy? Zobacz zdjęciaAutor komentarza: NormalnyTreść komentarza: Zdradzę Ci sekret. To że przywieziesz coś do pszoku nie znaczy że to magicznie zniknie. Trzeba to zutylizować a to kosztuje.Data dodania komentarza: 30.03.2025, 16:51Źródło komentarza: Zamość: Co z tekstyliami? Prezes PGK: Stare skarpety do siatki i na PSZOK
Reklama