Czym i jak myć szyby w samochodzie?
Szyby samochodowe należy regularnie myć z obu stron. Z zewnątrz często są ubłocone i pełne owadów, które przyklejają się w czasie jazdy. Od środka zaś zdarza się, że parują, co pozostawia na nich nieco tłustą warstwę. Niemniej ważne jest też umycie wycieraczek, które wpływają na czystość szyb.
Do mycia szyb w aucie trzeba używać środków dedykowanych do autodetailingu. Płyny, które radzą sobie z oknami w domu, nie są na tyle skuteczne, by usunąć brud z samochodowych szyb. Z zewnątrz szybę należy umyć wraz z karoserią szamponem do aut, a potem dokładnie spłukać pozostałości tego środka wodą. Następnie trzeba na nią nanieść płyn do szyb i przetrzeć do sucha. Możliwe, że od środka szyby najpierw trzeba będzie wyczyścić odtłuszczaczem, a dopiero potem płynem do mycia.
Od środków chemicznych nie mniej ważne są ściereczki używane do mycia. Najbardziej odpowiednie będą te z mikrofibry. Świetnie sprawdzą się też tetrowe pieluszki lub ścierki do mycia szyb dostępne w drogeriach. Alternatywą dla nich będą dobrej jakości ręczniki papierowe, które nie pozostawiają warstwy pyłu.
Polerowanie - sposób na porysowane szyby
Na czystych i lśniących szybach widać zarysowania, które pojawiają się z czasem na szkle. Czasem wynikają z tego, że szyba była źle myta (np. twardą szczotką z automatycznej myjni) lub są efektem tego, że od szyby odbił się kamień. Niezależnie od pochodzenia rys samochodowych, można je usunąć przy pomocy polerowania.
Pastę do polerowania szyb można kupić w każdym sklepie motoryzacyjnym. Drobne rysy każdy jest w stanie usunąć samodzielnie jeśli zdecyduje się poświęcić na to kilka godzin. Wielu ludzi jednak zleca polerowanie szyb specjalistom zajmującym się autodetailingiem. Przy głębszych zarysowaniach pomoc fachowca jest niezbędna.
Zabezpieczenie szyb
Umyte i wolne od rys szyby warto zabezpieczyć preparatem hydrofobowym. Stworzy on na szybie cienką warstwę (nanopowłokę), która będzie odpychać cząsteczki brudu i ułatwi odprowadzanie wody deszczowej.
Z zabiegu hydrofobizacji można skorzystać też w profesjonalnym warsztacie. Takie zabezpieczenie szczególnie doceniają ci kierowcy, którzy poruszają się ruchliwymi drogami w czasie deszczu. Gdy podczas manewru wyprzedzania przez inny pojazd na szybę trafia tafla wody, wycieraczki mogą mieć kłopot z jej szybkim odprowadzeniem. Nanocząsteczki sprawią, że deszcz wraz z brudem niemalże odbiją się od szyby, a kierowca szybko odzyska dobrą widoczność.
Wycieraczki i płyn do spryskiwaczy
Na czystość, a co za tym idzie żywotność, szyb wpływają także wycieraczki i używany płyn do spryskiwaczy.
Dysze ze spryskiwaczy powinny być prawidłowo wyregulowane - płyn musi być rozprowadzony w taki sposób, by całe gumowe pióro było nim pokryte (sucha guma będzie rysować szyby). Zimą, a właściwie już w okresie jesiennym, należy używać płynów, które są mrozoodporne. Lepiej nie włączać wycieraczek wtedy, gdy szyba jest zimna - to wpływa na ich zużycie. Śnieg i lód należy zgarniać z szyby specjalną zmiotką, a nie wycieraczkami.
Wycieraczki samochodowe należy wymieniać przynajmniej raz w roku. Najlepiej robić to po zimie, kiedy są one najbardziej narażone na uszkodzenia i szybciej się zużywają. Każdy kierowca, który zauważy, że wycieraczka nie zbiera dokładnie wody, powinien ją najpierw wyczyścić, a jeśli to konieczne, wymienić na nową.
Jak dobrać wycieraczki do szyb?
Na rynku dostępne są trzy rodzaje wycieraczek samochodowych: szkieletowe (najpopularniejsze i najtańsze), bezszkieletowe (są droższe, ale ciszej pracują i sprawdzą się przy prędkościach autostradowych) oraz hybrydowe, które łączą cechy obu poprzednich. Poza rodzajem pióra należy też dopasować ich rozmiar do konkretnego modelu samochodu. Po zamontowaniu wycieraczek ich gumowa część musi całkowicie przylegać do szyby. Od tego zależy to, czy będą działać prawidłowo i to, że nie porysują szyb.
Wycieraczki należy dopasować do modelu samochodu, ale także stylu jazdy. Ci kierowcy, którzy sporo (i przy okazji szybko) jeżdżą powinni wybrać droższe wycieraczki, które są trwalsze i lepiej radzą sobie z intensywnym deszczem. W starszych modelach aut często fabrycznie montowane są wycieraczki szkieletowe, których niestety nie da się wymienić na inny typ.
O wycieraczki trzeba regularnie dbać. Brudne gumowe pióro nie zbierze wody z szyb. Poza tym drobinki piasku mogą rysować szybę. Wycieraczki należy myć szamponem samochodowym. Po umyciu trzeba je wytrzeć do sucha czystą szmatką. Nie wolno ich pokrywać woskiem. Można za to użyć środków do pielęgnacji gumy. Ważne jest jednak, by przestrzegać zaleceń producenta - zbyt gruba warstwa środka pielęgnacyjnego zostawi tłustą warstwę na szybie.
Zadbane szyby samochodowe mają istotny wpływ na bezpieczeństwo kierowcy podczas jazdy. Podczas kontroli policyjnej kierowca może otrzymać mandat w wysokości nawet 500 zł jeśli w jego aucie szyby będą brudne. Zła widoczność jest jedną z przyczyn kolizji drogowych i groźnych wypadków. Utrzymanie szyb w czystości nie jest trudne, za to znacznie podnosi komfort jazdy.
Ogólne informacje o wycieraczkach z autodoc.pl
Wymiana wycieraczek informacje z autodoc.pl
Informacje o konserwacji szyb samochodowych z wrapster.pl
Napisz komentarz
Komentarze