W kolejne już uprawnienia wyposażył strażników minister spraw wewnętrznych. Dzięki nim – jak podała eska.pl – od 20 października strażnicy będą mogli nakładać mandaty na rowerzystów. Chodzi głównie o młodzież.
„Kto na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu prowadzi pojazd inny niż mechaniczny, nie mając do tego uprawnienia, podlega karze nagany albo karze grzywny do 1500 złotych” – czytamy w Kodeksie wykroczeń.
- Czytaj też: Zamość: Gdzie armia parkuje? Rodzice skarżą się, że przez wojsko nie mogą dojechać do szkoły
Co będzie wolno strażnikom miejskim?
Na przykład ukarać dzieci dojeżdżające do szkoły rowerami bez karty rowerowej przy sobie. Bo uprawnień do jazdy na rowerze – o czym większość z nas zapomina – nie wymaga się jedynie od osób pełnoletnich. W przypadku dzieci i młodzieży jest jednak inaczej.
Przypomnijmy zatem, że osoby poniżej 10 lat na rowerze mogą jeździć wyłącznie pod opieką osoby dorosłej. Traktowani są wtedy jak piesi.
Uprawnienia do jazdy są natomiast wymagane od osób w wieku od 10 do 18 lat. Jadąc rowerem, muszą one mieć ze sobą:
- kartę rowerową,
- prawo jazdy kategorii AM – od 14 lat,
- prawo jazdy kategorii A1, B1, T – od 16 lat.
Jakie jeszcze uprawnienia w ruchu drogowym ma straż miejska?
Nie kończą się one, jak sądzą niektórzy, na działaniach związanych z nieprawidłowym parkowaniem. Straż miejska może także ukarać mandatem za:
- brak włączonych świateł mijania,
- utrudnianie ruchu drogowego,
- jazda bez wymaganych dokumentów (poza kierowcami samochodów osobowych, którzy nie musza mieć dokumentów przy sobie) i uprawnień,
- niezastosowanie się do znaków i sygnalizacji,
- łamanie przepisów dotyczących stref czystego transportu,
- złamanie lokalnych przepisów związanych z ruchem drogowym.
Od sierpnia 2021 r. strażnicy miejscy mogą także karać mandatami rowerzystów i kierujących hulajnogami. W tym przypadku kary wynoszą od 100 do 500 zł.
Mandat od straży miejskiej można dostać też za poruszanie się hulajnogą elektryczną czy rowerem po chodniku bez zachowania ostrożności i z naruszeniem zasad.
Żeby tego uniknąć, kierujący ma obowiązek dostosować prędkość urządzenia do pieszych i ustępować im pierwszeństwa.
Napisz komentarz
Komentarze