- Sposoby zatrudnienia cudzoziemca na terytorium RP
● zezwolenie na pracę typ A, B, C, D lub E,
● zezwolenie na pracę sezonową,
● oświadczenie o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi,
● powiadomienie o powierzeniu wykonywania pracy obywatelowi Ukrainy,
● zezwolenie na pobyt czasowy i pracę.
- Przepisy regulujące kwestie zezwoleń na pracę
● Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 poz. 775).
● Ustawa z 20 kwietnia 2004. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2023 poz. 735).
● Obwieszczenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 12 lipca 2023 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości wpłat dokonywanych w związku ze złożeniem wniosku o wydanie zezwolenia na pracę lub zezwolenia na pracę sezonową oraz złożeniem oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi (Dz. U z 2023 poz. 1443).
● Rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie zezwoleń na pracę i oświadczeń o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi (Dz. U. Z 2022 poz. 1558).
● Obwieszczenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 11 października 2023 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie określenia przypadków, w których zezwolenie na pracę cudzoziemca jest wydawane bez względu na szczegółowe warunki wydawania zezwoleń na pracę cudzoziemców (Dz. U. z 2023 poz. 2327).
● Rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 13 listopada 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowani (Dz. U. z 2021 poz. 2285).
- Wszczęcie postępowania
Art. 61 Kodeksu Postępowania Administracyjnego (Dz. U. z 2023 r., poz. 775):
§ 1. Postępowanie administracyjne wszczyna się na żądanie strony lub z urzędu.
§ 2. Organ administracji publicznej może ze względu na szczególnie ważny interes strony wszcząć z urzędu postępowanie także w sprawie, w której przepis prawa wymaga wniosku strony. Organ obowiązany jest uzyskać na to zgodę strony w toku postępowania, a w razie nieuzyskania zgody - postępowanie umorzyć.
§ 3. Datą wszczęcia postępowania na żądanie strony jest dzień doręczenia żądania organowi administracji publicznej.
§ 4. O wszczęciu postępowania z urzędu lub na żądanie jednej ze stron należy zawiadomić wszystkie osoby będące stronami w sprawie.
Art. 63
§ 1. Podania (żądania, wyjaśnienia, odwołania, zażalenia) mogą być wnoszone pisemnie, telegraficznie, za pomocą telefaksu lub ustnie do protokołu, a także za pomocą innych środków komunikacji elektronicznej przez elektroniczną skrzynkę podawczą organu administracji publicznej utworzoną na podstawie ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
§ 2. Podanie powinno zawierać co najmniej wskazanie osoby, od której pochodzi, jej adres i żądanie oraz czynić zadość innym wymaganiom ustalonym w przepisach szczególnych.
§ 3. Podanie wniesione pisemnie albo ustnie do protokołu powinno być podpisane przez wnoszącego, a protokół ponadto przez pracownika, który go sporządził. Gdy podanie wnosi osoba, która nie może lub nie umie złożyć podpisu, podanie lub protokół podpisuje za nią inna osoba przez nią upoważniona, czyniąc o tym wzmiankę obok podpisu.
Art. 64
§ 1. Jeżeli w podaniu nie wskazano adresu wnoszącego i nie ma możności ustalenia tego adresu na podstawie posiadanych danych, podanie pozostawia się bez rozpoznania.
§ 2. Jeżeli podanie nie spełnia innych wymagań ustalonych w przepisach prawa, należy wezwać wnoszącego do usunięcia braków w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż siedem dni, z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie podania bez rozpoznania.
- Termin załatwienia sprawy
Art. 35
§ 1. Organy administracji publicznej obowiązane są załatwiać sprawy bez zbędnej zwłoki.
§ 2. Niezwłocznie powinny być załatwiane sprawy, które mogą być rozpatrzone w oparciu o dowody przedstawione przez stronę łącznie z żądaniem wszczęcia postępowania lub w oparciu o fakty i dowody powszechnie znane albo znane z urzędu organowi, przed którym toczy się postępowanie, bądź możliwe do ustalenia na podstawie danych, którymi rozporządza ten organ.
§ 3. Załatwienie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania, zaś w postępowaniu odwoławczym - w ciągu miesiąca od dnia otrzymania odwołania.
- Ustawa z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach
Zastosowanie mają przede wszystkim przepisy części ogólnej tejże ustawy (od art. 98 do 113 b) oraz rozdział 2 – zezwolenie na pobyt czasowy i pracę ( od art. 114 do art. 126)
Art. 114 – zezwolenie na pobyt czasowy i pracę
Zezwolenia na pobyt czasowy i pracę udziela się, gdy celem pobytu cudzoziemca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest wykonywanie pracy oraz spełnione są łącznie następujące warunki:
1) cudzoziemiec posiada ubezpieczenie zdrowotne w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych lub potwierdzenie pokrycia przez ubezpieczyciela kosztów leczenia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
3) podmiot powierzający wykonywanie pracy nie ma możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych na lokalnym rynku pracy,
4) wynagrodzenie, które jest wskazane przez podmiot powierzający wykonywanie pracy w załączniku do wniosku o udzielenie zezwolenia, o którym mowa w art. 106 ust. 1a, nie jest niższe niż wynagrodzenie pracowników wykonujących w tym samym wymiarze czasu pracy pracę porównywalnego rodzaju lub na porównywalnym stanowisku,
5) wysokość miesięcznego wynagrodzenia, o którym mowa w pkt 4, nie jest niższa niż wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę niezależnie od wymiaru czasu pracy i rodzaju stosunku prawnego stanowiącego podstawę wykonywania pracy przez cudzoziemca.
Wyłączenia od wymogu informacji starosty
- cudzoziemiec bezpośrednio przed złożeniem wniosku posiadał zezwolenie na pracę lub zezwolenie na pobyt czasowy i pracę u tego samego pracodawcy na tym samym stanowisku,
- cudzoziemiec w okresie 3 lat poprzedzających złożenie wniosku ukończył uczelnię z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo innego państwa Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub Konfederacji Szwajcarskiej lub jest doktorantem w Rzeczypospolitej Polskiej,
- cudzoziemiec w okresie 3 lat poprzedzających złożenie wniosku przebywał legalnie i nieprzerwanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (max 10 miesięcy poza terenem RP w ciągu 3 lat),
- cudzoziemiec spełnia warunki określone w przepisach wydanych na podstawie art. 90 rozporządzenie w sprawie zezwolenia na pracę dla cudzoziemca ust. 5 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy,
- cudzoziemiec spełnia warunki zwolnienia z obowiązku posiadania zezwolenia na pracę, określone odrębnymi przepisami.
Zezwolenia na pobyt czasowy i pracę udziela się, jeśli okoliczności, które są podstawą ubiegania się o to zezwolenie, uzasadniają pobyt cudzoziemca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez okres dłuższy niż 3 miesiące, maksymalnie na 3 lata.
Elementy formalne wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy i pracę:
- wniosek – prawidłowo wypełniony, zgodnie z wcześniejszym omówieniem, czytelny podpis na końcu,
- załącznik nr 1 – wypełniony przez pracodawcę, podpisany przez osobę upoważnioną w Krajowym Rejestrze Sądowym (spółka), właściciela (jednoosobowa działalność gospodarcza) lub osobę upoważnioną (w takiej sytuacji należy dołączyć pełnomocnictwo dla takiej osoby do akt sprawy),
- kserokopia wszystkich stron paszportu – w niektórych województwach nie jest wymagany cały, natomiast w woj. Lubelskim tak,
- 4 zdjęcia - fotografie nieuszkodzone, kolorowe, o dobrej ostrości, o wymiarach 35 mm x 45 mm, wykonane nie wcześniej niż w ciągu 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku, przedstawiające wizerunek twarzy cudzoziemca od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, na jednolitym jasnym tle, w pozycji frontalnej, patrzącego na wprost z otwartymi oczami, nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami, a także odwzorowują naturalny kolor jego skóry, przedstawiające wyraźnie oczy cudzoziemca, a zwłaszcza źrenice, linia oczu cudzoziemca jest równoległa do górnej krawędzi fotografii,
- opłata skarbowa 440 zł – nr konta: 95 1240 2092 9329 9200 0620 0000 – Urząd Miasta Lublin, Wydział Podatków, w tytule: opłata za wydanie zezwolenia na pobyt czasowy, imię i nazwisko cudzoziemca.
Brak, któregokolwiek z ww. dokumentów spowoduje wezwanie cudzoziemca do jego uzupełnienia w terminie 14 dni od doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania.
Dokumenty potrzebne do udzielenia zezwolenia na pobyt czasowy i pracę:
- oryginał informacji starosty właściwego ze względu na główne miejsce wykonywania pracy przez cudzoziemca o braku możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych pracodawcy w oparciu o rejestry bezrobotnych i poszukujących pracy lub o negatywnym wyniku rekrutacji organizowanej dla pracodawcy. W przypadku gdy specyfika pracy wykonywanej przez cudzoziemca nie pozwala na wskazanie głównego miejsca jej wykonywania, informację wydaje starosta właściwy ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania podmiotu powierzającego wykonywanie pracy,
- dokument wydawany jest przez właściwy miejscowo Urząd Pracy, pracodawca musi złożyć do Urzędu Pracy tzw. Krajową Ofertę Pracy na stanowisko, na którym ma pracować cudzoziemiec. W przypadku gdy nie ma obywatela polskiego, który spełnia wymagania stawiane przez pracodawcę, wtedy wydawana jest pozytywna informacja starosty, która jest podstawą do wydania zezwolenia na pobyt czasowy i pracę. W takiej ofercie pracy pracodawca może wskazać konkretne wymagania, które stawia kandydatowi, np. prawo jazdy, staż pracy X miesięcy itd. W takiej sytuacji cudzoziemiec musi takie wymagania spełniać a inspektor prowadzący postępowanie ma prawo wezwać cudzoziemca do dostarczenia dokumentów potwierdzających spełnianie takich wymagań,
- ubezpieczenie – cudzoziemiec musi posiadać ubezpieczenie zdrowotne w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych lub potwierdzenie pokrycia przez ubezpieczyciela kosztów leczenia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jeśli już pracuje, to dokumentem potwierdzającym posiadanie ubezpieczenia są stosowne podpisane dokumenty potwierdzające odprowadzanie składek na ubezpieczenie zdrowotne, np. ZUS RCA, RMUA, IMIR lub zgłoszenie do ubezpieczenia, np. ZUS ZUA) – taki dokument uzyskuje się od pracodawcy, lub jeśli cudzoziemiec nie pracuje to dokumentem potwierdzającym posiadanie ubezpieczenia jest polisa ubezpieczeniowa. Musi ona być ważna w dniu wydania decyzji.
Najczęściej popełniane błędy przez cudzoziemców w trakcie postępowania:
- dołączenie kopii informacji starosty zamiast oryginału – ten dokument zawsze musi znajdować się w aktach sprawy w oryginale,
- dołączenie informacji starosty, w których pracodawca wskazał wymagania, których cudzoziemiec nie może spełnić, np. prawo jazdy kat. B, którego cudzoziemiec nie ma,
- niedołączenie dokumentów potwierdzających wymagania stawiane kandydatom przez pracodawcę w informacji starosty – powoduje to kolejne wezwanie i często przedłużenie postępowania,
- niepodpisany dyplom – na większości dyplomów widnieje miejsce "podpis posiadacza dyplomu" – musi tam widnieć czytelny podpis cudzoziemca, jeśli go nie ma inspektor prowadzący postępowanie wystosuje wezwanie,
- niepodpisane dokumenty potwierdzające ubezpieczenie zdrowotne – brak podpisu pracodawcy lub księgowej pracodawcy na drukach ZUS RCA, ZUS ZUA itd. powoduje konieczność wysłania wezwania,
- zmiana adresu w trakcie postępowania – cudzoziemiec ma obowiązek zawsze poinformować wojewodę o zmianie miejsca zamieszkania w trakcie trwania postępowania, ponadto gdy zmienia się miejsce zamieszkania cudzoziemiec musi wypełnić oświadczenie o zmianie adresu pod odpowiedzialnością karną,
- niepoprawnie wypełniony załącznik nr 1 - za niskie wynagrodzenie (poniżej płacy minimalnej), okres na jaki podmiot chce powierzyć wykonywanie pracy cudzoziemcowi jest krótszy niż 3 miesiące od dnia zakończenia postępowania, niewypełnione oświadczenie o karalności (pkt 1 – 7), podpis osoby nieuprawnionej pod załącznikiem. Dokument wypełniany przez pracodawcę zawsze należy sprawdzić i w przypadku ewentualnych błędów poprawić przed złożeniem do urzędu – dzięki temu inspektor prowadzący postępowanie nie będzie musiał wysyłać wezwania i przedłużać postępowania
Dokumenty zastępujące informację starosty:
- zezwolenie na pracę typ A – wydawane przez Wojewodę Lubelskiego, legalizuje tylko możliwość pracy na terytorium RP,
- oświadczenie o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi – wydawane przez właściwy miejscowo Urząd Pracy, dotyczy obywateli Armenii, Białorusi, Gruzji, Mołdawii i Ukrainy, okres nie dłuższy niż 24 miesiące niezależnie od tego czy cudzoziemiec pracował lub pracuje na podstawie oświadczenia. Nie ma także przeszkód aby bezpośrednio po zakończeniu pracy na podstawie oświadczenia dany pracodawca złożył kolejne oświadczenie dla tego samego cudzoziemca. Nie ma wymogu zachowywania przerw pomiędzy oświadczeniami. W przypadku przepracowania 3 miesięcy na umowie o pracę przed złożeniem wniosku brak konieczności informacji starosty,
- dyplom potwierdzający ukończenie studiów w Polsce – w przypadku studiów niestacjonarnych od ukończenia uczelni wyższej w Polsce do dnia złożenia wniosku nie może upłynąć więcej niż 3 lata, w przypadku studiów stacjonarnych nie ma takiego ograniczenia.
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 28 czerwca 2018 r. w sprawie określenia przypadków, w których zezwolenie na pracę cudzoziemca jest wydawane bez względu na szczegółowe warunki wydawania zezwoleń na pracę wskazuje, że w sytuacji gdy cudzoziemiec pracuje bądź ma pracować na stanowisku wskazanym w tym rozporządzeniu informacja starosty nie jest potrzebna. Są to m.in. takie zawody jak elektrycy, spawacze, murarze, malarze i wiele innych zawodów związanych z budownictwem, kierowcy ciężarówek i autobusów, programiści, lekarze specjaliści, pielęgniarki. Szczegółowy wykaz zawodów znajduje się w rozporządzeniu.
- SPECJALNE PRZEPISY DLA OBYWATELI UKRAINY
1. Ustawa z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz.U. 2023 r., poz. 103 z późn. zm.).
2. Ustawa ta przewiduje szereg uprawnień, praw i przywilejów dla osób, którzy przybyli z Ukrainy uciekając przed wojną
3. Ustawa stosowana jest rozszerzająco, tj. niektóre jej zapisy stosowane są do wszystkich obywateli Ukrainy, nie tylko tych co uciekli przed wojną lub posiadają PESEL ze statusem UKR.
4. Ustawa określa szczególne zasady zalegalizowania pobytu obywateli Ukrainy, którzy przybyli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium Ukrainy w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium tego państwa, oraz obywateli Ukrainy posiadających Kartę Polaka, którzy wraz z najbliższą rodziną z powodu tych działań wojennych przybyli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
5. Ilekroć w ustawie jest mowa o obywatelu Ukrainy, rozumie się przez to także nieposiadającego obywatelstwa ukraińskiego małżonka obywatela Ukrainy, o ile przybył on na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium Ukrainy w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium tego państwa i nie jest obywatelem polskim ani obywatelem innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej.
6. Jeżeli obywatel Ukrainy, o którym mowa w art. 1 ust. 1, przybył legalnie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie od dnia 24 lutego 2022 r. do dnia określonego w przepisach wydanych na podstawie ust. 4 i deklaruje zamiar pozostania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jego pobyt na tym terytorium uznaje się za legalny do dnia 4 marca 2024 r. Za legalny uznaje się także pobyt dziecka urodzonego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez matkę, która jest osobą określoną w zdaniu pierwszym, w okresie dotyczącym matki.
7. Jeżeli obywatel Ukrainy posiadający Kartę Polaka, o którym mowa w art. 1 ust. 1, opuścił Ukrainę w okresie od dnia 24 lutego 2022 r., a następnie przybył legalnie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej do dnia określonego w przepisach wydanych na podstawie ust. 4, i deklaruje zamiar pozostania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jego pobyt na tym terytorium uznaje się za legalny do dnia 4 marca 2024 r.
Wyłączenia podmiotowe stosowania ustawy
Wymienionych przepisów nie stosuje się do obywateli Ukrainy posiadających: zezwolenie na pobyt stały, na pobyt rezydenta długoterminowego UE, pobyt czasowy, status uchodźcy, ochronę uzupełniającą, zgodę na pobyt tolerowany, zgodę na pobyt ze względów humanitarnych lub którzy złożyli wnioski o udzielenie ochrony międzynarodowej, zadeklarowali zamiar złożenia takich wniosków lub korzystają z ochrony czasowej na terenie innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej przyznanej z powodu działań wojennych prowadzonych na terytorium Ukrainy.
Możliwość pracy na terytorium RP – art. 22 ustawy
Obywatel Ukrainy jest uprawniony do wykonywania pracy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie pobytu zgodnego z obowiązującymi przepisami, w przypadku gdy:
- jego pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uznaje się za legalny na podstawie art. 2 ust. 1,
- jest obywatelem Ukrainy przebywającym legalnie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
- jeżeli podmiot powierzający wykonywanie pracy powiadomi w terminie 14 dni od dnia podjęcia pracy przez obywatela Ukrainy powiatowy urząd pracy właściwy ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania podmiotu o powierzeniu wykonywania pracy temu obywatelowi, a praca jest powierzana w wymiarze czasu pracy nie niższym niż wskazany w powiadomieniu lub liczbie godzin nie mniejszej niż wskazana w powiadomieniu oraz za wynagrodzeniem nie niższym niż ustalone według stawki określonej w powiadomieniu, proporcjonalnie zwiększonym w przypadku podwyższenia wymiaru czasu pracy lub liczby godzin pracy,
- takiego powiadomienia nie musi dokonywać pracodawca gdy obywatel Ukrainy już jest zatrudniony w Polsce na podstawie zezwolenia na pobyt czasowy, zezwolenia na pracę typ A czy też na oświadczeniu o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi wpisanemu do ewidencji oświadczeń we właściwym miejscowo urzędzie pracy,
- w przypadku gdy obywatel Ukrainy rozpoczął pracę przed udzieleniem zezwolenia na pobyt czasowy i pracę, bieg terminu, o którym mowa w ust. 1, rozpoczyna się w dniu doręczenia decyzji o udzieleniu tego zezwolenia obywatelowi Ukrainy – w takiej sytuacji należy powiadomić właściwy miejscowo urząd pracy.
Zezwolenie na pobyt czasowy i pracę a art. 22 ustawy
Dzięki obowiązywaniu art. 22 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy, w decyzji o udzieleniu zezwolenia na pobyt czasowy i pracę dla KAŻDEGO obywatela Ukrainy nie jest wskazywany pracodawca na rzecz którego cudzoziemiec ma pracować a jest wpisywana treść art. 22. Powoduje to możliwość zmiany pracodawcy przez obywatela Ukrainy w okresie ważności decyzji bez konieczności zmiany zezwolenia lub uzyskania nowej decyzji. Ponadto dzięki temu zapisowi obywatele Ukrainy podczas procedury uzyskiwania zezwolenia na pobyt czasowy i pracę nie mają obowiązku przedstawiania informacji starosty, o której była mowa we wcześniejszej części prezentacji. Dzięki temu do uzyskania zezwolenia na pobyt czasowy i pracę a później karty pobytu, oprócz kwestii formalnych (wniosek, załącznik nr 1, opłata, ksero paszportu, zdjęcia) potrzebne jest jedynie przedstawienie dokumentu ubezpieczenia oraz deklaracja pracodawcy w załączniku nr 1, zgodnie, z którą obywatel Ukrainy będzie zarabiał minimalne wynagrodzenie za pracę, zgodnie z wymogiem z art. 114 ustawy o cudzoziemcach.
Praca sezonowa
Należy pamiętać, że wymienione uprawnienia powodują, że na dzień dzisiejszy obywatel Ukrainy nie może podjąć pracy sezonowej na terytorium RP – urzędy pracy nie rejestrują zezwoleń typu S na pracę sezonową. Złożenie wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy z uwagi na pracę sezonową do Urzędu Wojewódzkiego skutkować będzie odmową wszczęcia postępowania. Pracę sezonową można wykonywać jedynie na podstawie powiadomienia do urzędu pracy, tak jak każdą inną pracę.
Możliwość złożenia wniosku na pobyt czasowy a PESEL UKR
Od 1 kwietnia 2023 r. istnieje możliwość uzyskania zezwolenia na pobyt czasowy dla obywateli Ukrainy, którzy posiadają PESEL ze statusem UKR. Przed tą datą nie było to możlie. Możliwość ta dotyczy jednak tylko uzyskania zezwolenia na pobyt czasowy i pracę, w celu prowadzenia działalności gospodarczej oraz wykonywania pracy w zawodzie wymagającym wysokich kwalifikacji.
Jest to procedura uproszczona. Od obywatela Ukrainy nie będą pobrane odciski palców – znajdują się one bowiem w bazie PESEL z uwagi na złożenie ich w momencie uzyskania numeru PESEL ze statusem UKR. Nie stosuje się również wymogów osobistego złożenia wniosku i przedstawienia ważnego dokumentu podróży przy złożeniu wniosku – w uzasadnionych przypadkach wojewoda może w trakcie postępowania wezwać do przedłożenia ważnego dokumentu podróży lub jego kopii.
Subsydiarne udzielenie zezwolenia – art. 42a ustawy
W przypadku gdy obywatel Ukrainy nie spełnia wymogów udzielenia zezwolenia na pobyt czasowy, ze względu na deklarowany cel pobytu lub okoliczności, które są podstawą ubiegania się o to zezwolenie, nie uzasadniają jego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez okres dłuższy niż 3 miesiące, lub wobec obywatela Ukrainy zachodzą okoliczności uzasadniające odmowę udzielenia mu zezwolenia na pobyt czasowy inne niż określone w art. 100 ust. 1 pkt 2–5 lub art. 165 ust. 1 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach, w okresie do dnia 4 marca 2024 r. udziela mu się zezwolenia na pobyt czasowy na okres 1 roku, licząc od dnia wydania decyzji.
Art. 100 ust. 1 pkt 2-5
Udzielenia zezwolenia na pobyt czasowy odmawia się cudzoziemcowi gdy:
- obowiązuje wpis danych cudzoziemca do wykazu cudzoziemców, których pobyt jest na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej niepożądany,
- jego dane znajdują się w Systemie Informacyjnym Schengen do celów odmowy wjazdu i pobytu,
- wymagają tego względy obronności lub bezpieczeństwa państwa lub ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego lub zobowiązania wynikające z postanowień ratyfikowanych umów międzynarodowych obowiązujących Rzeczpospolitą Polską,
- w postępowaniu w sprawie udzielenia mu zezwolenia na pobyt czasowy:
a) złożył on wniosek zawierający nieprawdziwe dane osobowe lub fałszywe informacje lub dołączył do niego dokumenty zawierające takie dane lub informacje,
b) zeznał on nieprawdę lub zataił prawdę albo podrobił lub przerobił dokument w celu użycia go jako autentycznego lub takiego dokumentu używał jako autentycznego.
Udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy oznacza utratę uprawnień wynikających z ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa m.in. dostępu do świadczeń pieniężnych i niepieniężnych, dostępu do opieki medycznej, dostępu do edukacji i innych usług publicznych.
WAŻNE INFORMACJE
Wydział Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców jest otwarty 5 dni w tygodniu, w poniedziałki od 9:30 do 17:30, w pozostałe dni tygodnia od 7:30 do 15:30. W każdej sprawie można zadzwonić na punkt informacji, numery tel to 81 74 24 549 oraz 74 24 781, można oczywiście też przyjść do wydziału przy ul. Czechowska 15 w Lublinie i w punkcie informacji zaczerpnąć odpowiedzi na nurtujące pytania. Z kolei zapisy na złożenie wniosku odbywają się poprzez stronę internetową cudzoziemcy.lublin.uw.gov.pl, należy wybrać interesujący nas wolny termin i godzinę i tego dnia udać się do wydziału celem złożenia wniosku. Podobnie jest z odbiorem karty pobytu.
Bezpieczna przystań
Kampania społeczna w ramach projektu „Przyjazny i bezpieczny urząd III” współfinansowanego z Programu Krajowego Funduszu Azylu, Migracji i Integracji
Wyłączna odpowiedzialność za wyrażone opinie spoczywa na autorze i Komisja Europejska oraz Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji nie ponoszą odpowiedzialności za sposób wykorzystania udostępnionych informacji.
Napisz komentarz
Komentarze