Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 22 listopada 2024 17:51
Reklama Baner reklamowy A1  Orkiestry Włościańskiej
Reklama Baner reklamowy A1 Fit&Healtly

Warianty dla obwodnic. Jedna ominie Szczebrzeszyn, druga Zamość

Zarówno dla Szczebrzeszyna, jak i dla Zamościa są trzy warianty przebiegu obwodnic. W lubelskim oddziale GDDKiA opracowywane jest studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej, które pozwoli wybrać najkorzystniejszy wariant.
W Dzwoli (pow. janowski) trwa budowa obwodnicy. Zamość i Szczebrzeszyn jeszcze czekają. fot. GDDKiA Lublin
W Dzwoli (pow. janowski) trwa budowa obwodnicy. Zamość i Szczebrzeszyn jeszcze czekają. fot. GDDKiA Lublin

Obie inwestycje mają być zrealizowane w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. – Działania informacyjne już zakończyliśmy – informuje Łukasz Minkiewicz, rzecznik prasowy oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Lublinie.

Spotkania z mieszkańcami odbyły się w Szczebrzeszynie, a także w Bodaczowie, Wysokiem i Zawadzie (dla obwodnicy Zamościa). – We wszystkich przypadkach poprosiliśmy mieszkańców o przesyłanie do nas uwag i wniosków. Można je było składać także w trakcie spotkań – kontynuuje rzecznik lubelskiej GDDKiA. 

– Przeanalizowaliśmy wszystkie uwagi oraz rozwiązania proponowane przez mieszkańców. Te, które były możliwe do realizacji, zostały uwzględnione w dokumentacji projektowej. Jesteśmy w trakcie udzielania indywidualnych odpowiedzi na każdy wniosek, który wpłynął w ramach organizowanych działań informacyjnych. Żeby mieszkańcy mogli zapoznać się z efektami prac, projekty przekazaliśmy zainteresowanym gminom, a także udostępniliśmy na naszej stronie internetowej.

Jak się nam udało dowiedzieć, w dokumentacji uwzględnione zostały również korekty w rejonie Sitańca. Taka konieczność pojawiła się po rozszerzeniu w zeszłym roku strefy ochronnej poligonu wojskowego w Sitańcu-Wolicy i ograniczeniach związanych z jej zagospodarowaniem.

Po trzy warianty

Obwodnica Szczebrzeszyna ominie miasto od północnej strony. Początek planowany jest na włączeniu do DK74 przed granicami miasta (jadąc od strony Frampola), a koniec na połączeniu z planowaną obwodnicą Zamościa, czyli na skrzyżowaniu z drogą powiatową prowadzącą do Radecznicy. Zaproponowano trzy warianty jej przebiegu. W zależności od wariantu będzie mieć długość od 5,2 do 5,9 km.

Obwodnica Zamościa zaczynać będzie się w Michalowie, gdzie połączy się z planowaną obwodnicą Szczebrzeszyna. W tym przypadku również analizowane są trzy warianty przebiegu drogi o długościach od 18,8 km do 19,4 km. W każdym z nich obwodnica omija zabudowania Michalowa oraz poligon wojskowy w okolicach Sitańca, ale ze względu na zwartą zabudowę w tych okolicach poszczególne warianty zbliżają się do zabudowań jednorodzinnych m. in. w Białobrzegach, Bortatyczach i Wysokiem. 

Obwodnica będzie łączyła się z układem dróg lokalnych poprzez skrzyżowania. Wykonane zostaną również połączenia bezkolizyjne w formie wiaduktów nad lub pod obwodnicą, a także mosty nad rzekami Wieprz i Łabuńka oraz wiadukty kolejowe nad istniejącą linią kolejową nr 69.

Kompromis potrzebny

Na razie nie wskazano wariantów preferowanych do dalszych przygotowań. 

– Wybierając określony wariant musimy brać pod uwagę zarówno kwestie społeczne i uwagi od mieszkańców, ale też aspekty środowiskowe, funkcjonalne, czy techniczne – mówi Łukasz Minkiewicz. – Nie zawsze da się przygotować taki wariant, by wszyscy byli usatysfakcjonowani. Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, biorące pod uwagę wszystkie czynniki, pozwala wypracować najbardziej kompromisowy i korzystny przebieg obwodnic. Każda nowa droga to jakiś kompromis.

Prace projektowe cały czas trwają. Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, które jest obecnie przygotowywane, to pierwszy etap procesu inwestycyjnego. Po zakończeniu analiz, kolejnym etapem będzie wskazanie wariantu preferowanego wraz ze złożeniem wniosku do odpowiedniego organu o wydanie decyzji środowiskowej. Decyzja ta zatwierdzi przebieg obwodnic. Ostateczne i szczegółowe rozwiązania projektowe będą zawarte w „Projekcie budowlanym”, na którego wykonanie GDDKiA ogłosi odrębny przetarg.

Obie obwodnice planowane są w nowym śladzie. Będą jednojezdniowymi drogami klasy GP, czyli głównej ruchu przyspieszonego. Będą miały po jednym pasie w każdym kierunku. W ramach inwestycji, oprócz wzmiankowanych wcześniej skrzyżowań z drogami poprzecznymi i dojazdowymi, powstaną też m. in. bezpieczne przejścia dla pieszych, ciągi pieszo-rowerowe oraz drogi dodatkowe, obsługujące przyległe tereny (dostęp do niej będzie możliwy poprzez ronda, które powstaną na skrzyżowaniach obwodnicy z drogami niższych kategorii). Zbudowane zostaną również obiekty inżynierskie i ochrony środowiska. Realizacja obwodnic planowana jest do 2030 r. Koszt na razie nie jest znany.

Gdzie proponowane warianty przebiegu obwodnic mogą zobaczyć mieszkańcy? Materiały zostały opublikowane na stronie internetowej GDDKiA Lublin, a także zostały przesłane do gmin, na terenie których planowana jest inwestycja (Szczebrzeszyn, Sułów, Nielisz, Stary Zamość i Zamość) z prośbą o udostępnienie dokumentacji na stronach internetowych.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Codi 01.03.2024 09:06
Ruchu, myśl odrobinę zanim wypowiesz swoja opinię. Obwodnice nie są tylko dla wygody kierowców ale i przede wszystkim ulżenia doli mieszkańców, pod których oknami jeżdżą tysiące samochodów w tym tirów. Bywam w Szczebrzeszynie i jestem światkiem jak dom drży w posadach od przejeżdżającej ciężarówki, a jeśli koło wpadnie do obniżonej studzienki to już hałas jest nieznośny. I co to znaczy, że Szczebrzeszyn nie jest aglomeracją?? To znaczy, że tym z dużego miasta należy sie obwodnica, cisza i spokój a tym z małych miasteczek to już nie? Myśl, to nie boli i bądź obiektywny i sprawiedliwy w podejściu do ludzi

Motorway 23.01.2024 12:35
I co ludziom pod oknami obwodnice wywala.....przez zawade niech leci, jest sporo miejsca by poszerzyc istniejaca droge

Nico 19.01.2024 18:43
Najważniejsze to budowa żeby wkoncu ominąć tego zamoscia!

Mieszkaniec76 19.01.2024 08:51
DROGA GP MOZE BYC ALE POWINNY NA NIE KTORYCH ODCINKACH BYĆ PO DWA PASY ŻEBY TIRY WPRZEDZIĆ

Ruchu 19.01.2024 05:12
Szczebrzeszyn tak metropolia że potrzeba obwodnica jaja normalnie..

Kierowca 21.01.2024 10:20
Szczebrzeszyn nie jest metropolią. Jednak bez tej obwodnicy dla jadących z Zamościa do Janowa Lubelskiego przejazd będzie znaczenie wydłużony. W Szczebrzeszynie nie ma miejsca na przebudowę drogi a ruch jest już w tej chwili jest duży. Bardzo często jeżdżę ta trasą.

 

 

ReklamaBaner reklamowy Goldsun - Fundacja Czysta Dotacja
ReklamaBaner reklamowy B Firmy Sunflowers
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: Pycha Moj GrzechTreść komentarza: Program Rodzina na swoim ma się b.dobrze.Data dodania komentarza: 22.11.2024, 14:15Źródło komentarza: W Hrubieszowie będzie punkt paszportowyAutor komentarza: ochrona przyrodyTreść komentarza: Jakie były ku temu przesłanki?Data dodania komentarza: 22.11.2024, 12:56Źródło komentarza: Wójt gminy Hrubieszów w gronie ekspertówAutor komentarza: jaTreść komentarza: Coś mieszkańcu o ukrainie piszesz oszczędnie Nie wszystko!Data dodania komentarza: 22.11.2024, 12:55Źródło komentarza: Lubelskie: Atak Rosji na zachodnią Ukrainę. Poderwano nasze myśliwceAutor komentarza: BrawoTreść komentarza: Zając ekspertem PO KOLEGIUM TUMANUM to jakieś jaja,Data dodania komentarza: 22.11.2024, 12:52Źródło komentarza: Wójt gminy Hrubieszów w gronie ekspertówAutor komentarza: BrawoTreść komentarza: Pytanie gdzie w tym czasie była wybrana rada społeczna szpitala nadzorująca dyrekcję z ramienia starostwa. tym pseudo neo radnym tylko jaja wsadzić w imadło i dobrze skręcić. a nie nagrody dawać,Data dodania komentarza: 22.11.2024, 12:50Źródło komentarza: Szpital w Hrubieszowie w ciągu 2 lat nie wykonał kontraktów z NFZ. Do spłaty ma 18 mln złAutor komentarza: MieszkaniecTreść komentarza: "Droga przez mękę" aby dojść do orzecznictwa trzeba pokonać odcinek z parkingu przy parku lub walczyć o miejsce parkingowe przy bloku nr 8. Jeżeli będziemy mieli szczęście i znajdziemy miejsce to zaczyna się walka dziurawym chodnikiem i wysokimi krawężnikami. Takie mamy realia udogodnień dla niepełnosprawnych. Mieszkzńcy bloku wracający z pracy siedzą w samochodach i wypatrują wolnego miejsca postojowego bo przecież większość miejsc jest zajęta przez pracowników Krok za krokiem, pacjentów przychodni Żak, stomatologa, okulisty lub petentów ZGL. Takie instytucje jak przychodnie nie powinny znajdować się w blokach gdzie nie ma przystosowanych warunków oraz miejsc parkingowych.Data dodania komentarza: 22.11.2024, 11:26Źródło komentarza: Zamość: Przyjeżdża niepełnosprawny do urzędu i... nie ma gdzie zaparkować
Reklama