Obie inwestycje mają być zrealizowane w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. – Działania informacyjne już zakończyliśmy – informuje Łukasz Minkiewicz, rzecznik prasowy oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Lublinie.
Spotkania z mieszkańcami odbyły się w Szczebrzeszynie, a także w Bodaczowie, Wysokiem i Zawadzie (dla obwodnicy Zamościa). – We wszystkich przypadkach poprosiliśmy mieszkańców o przesyłanie do nas uwag i wniosków. Można je było składać także w trakcie spotkań – kontynuuje rzecznik lubelskiej GDDKiA.
– Przeanalizowaliśmy wszystkie uwagi oraz rozwiązania proponowane przez mieszkańców. Te, które były możliwe do realizacji, zostały uwzględnione w dokumentacji projektowej. Jesteśmy w trakcie udzielania indywidualnych odpowiedzi na każdy wniosek, który wpłynął w ramach organizowanych działań informacyjnych. Żeby mieszkańcy mogli zapoznać się z efektami prac, projekty przekazaliśmy zainteresowanym gminom, a także udostępniliśmy na naszej stronie internetowej.
Jak się nam udało dowiedzieć, w dokumentacji uwzględnione zostały również korekty w rejonie Sitańca. Taka konieczność pojawiła się po rozszerzeniu w zeszłym roku strefy ochronnej poligonu wojskowego w Sitańcu-Wolicy i ograniczeniach związanych z jej zagospodarowaniem.
Po trzy warianty
Obwodnica Szczebrzeszyna ominie miasto od północnej strony. Początek planowany jest na włączeniu do DK74 przed granicami miasta (jadąc od strony Frampola), a koniec na połączeniu z planowaną obwodnicą Zamościa, czyli na skrzyżowaniu z drogą powiatową prowadzącą do Radecznicy. Zaproponowano trzy warianty jej przebiegu. W zależności od wariantu będzie mieć długość od 5,2 do 5,9 km.
Obwodnica Zamościa zaczynać będzie się w Michalowie, gdzie połączy się z planowaną obwodnicą Szczebrzeszyna. W tym przypadku również analizowane są trzy warianty przebiegu drogi o długościach od 18,8 km do 19,4 km. W każdym z nich obwodnica omija zabudowania Michalowa oraz poligon wojskowy w okolicach Sitańca, ale ze względu na zwartą zabudowę w tych okolicach poszczególne warianty zbliżają się do zabudowań jednorodzinnych m. in. w Białobrzegach, Bortatyczach i Wysokiem.
Obwodnica będzie łączyła się z układem dróg lokalnych poprzez skrzyżowania. Wykonane zostaną również połączenia bezkolizyjne w formie wiaduktów nad lub pod obwodnicą, a także mosty nad rzekami Wieprz i Łabuńka oraz wiadukty kolejowe nad istniejącą linią kolejową nr 69.
Kompromis potrzebny
Na razie nie wskazano wariantów preferowanych do dalszych przygotowań.
– Wybierając określony wariant musimy brać pod uwagę zarówno kwestie społeczne i uwagi od mieszkańców, ale też aspekty środowiskowe, funkcjonalne, czy techniczne – mówi Łukasz Minkiewicz. – Nie zawsze da się przygotować taki wariant, by wszyscy byli usatysfakcjonowani. Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, biorące pod uwagę wszystkie czynniki, pozwala wypracować najbardziej kompromisowy i korzystny przebieg obwodnic. Każda nowa droga to jakiś kompromis.
Prace projektowe cały czas trwają. Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, które jest obecnie przygotowywane, to pierwszy etap procesu inwestycyjnego. Po zakończeniu analiz, kolejnym etapem będzie wskazanie wariantu preferowanego wraz ze złożeniem wniosku do odpowiedniego organu o wydanie decyzji środowiskowej. Decyzja ta zatwierdzi przebieg obwodnic. Ostateczne i szczegółowe rozwiązania projektowe będą zawarte w „Projekcie budowlanym”, na którego wykonanie GDDKiA ogłosi odrębny przetarg.
Obie obwodnice planowane są w nowym śladzie. Będą jednojezdniowymi drogami klasy GP, czyli głównej ruchu przyspieszonego. Będą miały po jednym pasie w każdym kierunku. W ramach inwestycji, oprócz wzmiankowanych wcześniej skrzyżowań z drogami poprzecznymi i dojazdowymi, powstaną też m. in. bezpieczne przejścia dla pieszych, ciągi pieszo-rowerowe oraz drogi dodatkowe, obsługujące przyległe tereny (dostęp do niej będzie możliwy poprzez ronda, które powstaną na skrzyżowaniach obwodnicy z drogami niższych kategorii). Zbudowane zostaną również obiekty inżynierskie i ochrony środowiska. Realizacja obwodnic planowana jest do 2030 r. Koszt na razie nie jest znany.
Gdzie proponowane warianty przebiegu obwodnic mogą zobaczyć mieszkańcy? Materiały zostały opublikowane na stronie internetowej GDDKiA Lublin, a także zostały przesłane do gmin, na terenie których planowana jest inwestycja (Szczebrzeszyn, Sułów, Nielisz, Stary Zamość i Zamość) z prośbą o udostępnienie dokumentacji na stronach internetowych.
Napisz komentarz
Komentarze