Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 22 listopada 2024 14:03
Reklama
Reklama

Los połączenia kolejowego Hrubieszów – Wrocław wciąż niepewny. Samorządy sprzeciwiają się likwidacji

Wciąż nie ma jasnej deklaracji co do przyszłości połączenia PKP Intercity na trasie Hrubieszów - Wrocław. Władze kolejowej spółki do tej pory nie przekazały konkretnej informacji. A ministerstwo infrastruktury wciąż nie udzieliło odpowiedzi na interpelację poselską w tej sprawie. Tymczasem likwidacji takiego połączenia sprzeciwiają się kolejne samorządy.
Obecnie na tej trasie pasażerowie podróżują taborem PKP Intercity, dostosowanym do obsługi takich tras o wielogodzinnym czasie przejazdu.
Obecnie na tej trasie pasażerowie podróżują taborem PKP Intercity, dostosowanym do obsługi takich tras o wielogodzinnym czasie przejazdu.

O tym, że pociąg relacji Hrubieszów – Wrocław może zniknąć z rozkładu jazdy, a w jego miejsce pojawi się połączenie z Hrubieszowa do Krakowa obsługiwane przez archaiczny tabor kolejowy sprzed 50 lat, pisaliśmy w "Kronice Tygodnia" w kwietniu br. w artykule: Pociąg z Hrubieszowa do Wrocławia zagrożony. Nieoficjalne plany likwidacji.

O takiej możliwości zaalarmowali wolontariusze z nieformalnej grupy miłośników kolei „Pociągiem do Hrubieszowa”.

Protesty i apele samorządów

W tej sprawie interweniował jeszcze w kwietniu ówczesny prezydent Zamościa.

„Pociągi Intercity jeżdżące z Hrubieszowa do Wrocławia dysponują wysokiej klasy taborem. W pełni klimatyzowane wagony z możliwością regulacji temperatury, są wyposażone w gniazdka elektryczne dla każdego miejsca, regulowane fotele, nowoczesny system informacji pasażerskiej oraz możliwość wyboru przestrzeni przedziałowej i bezprzedziałowej, a także przestrzeni dedykowanej podróżnym z dziećmi oraz warunki do bezpiecznego przewozu rowerów. Oszacować można, że około 80–90 proc. biletów na pociąg z Hrubieszowa do Wrocławia Głównego kupowana jest na trasy dalekobieżne, gdzie czas przejazdu wynosi co najmniej 6 godzin. Dlatego dla tych pasażerów najważniejsza jest pozbawiona uciążliwych przesiadek, komfortowa i bezpieczna podróż" – Andrzej Wnuk przytaczał argumenty społeczników z grupy „Pociągiem do Hrubieszowa”.

W maju interweniowały również władze Hrubieszowa. Burmistrz Marta Majewska pisała w tej sprawie do marszałka województwa lubelskiego Jarosława Stawiarskiego, a jej zastępca – Paweł Wojciechowski – do posła Krzysztofa Grabczuka.

– Nie ulega wątpliwości, że słaba dostępność transportowa ma ogromny wpływ na wyludnianie się miast i powiatów. Hrubieszów od lat doświadcza tego negatywnego trendu. Utrzymanie połączenia kolejowego Hrubieszów – Wrocław jest kluczowe dla przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu naszego regionu oraz rozwoju naszego miasta. Stanowi to dla lokalnej społeczności dostęp do bezpiecznego i wygodnego środka transportu o systemowej sile wynikającej ze zintegrowania z ogólnokrajową siecią kolejową – pisali hrubieszowscy samorządowcy.

Odpowiedzi brak

W pierwszej połowie czerwca do prezesa PKP Intercity wystąpił poseł Sławomir Zawiślak. Parlamentarzysta podkreśla, że w przeszłości takie działania spotkały się z protestami pasażerów i mieszkańców regionu, którzy teraz obawiają się powtórzenia nieudanych prób skracania połączeń kolejowych i wprowadzania przestarzałego taboru.

– Dobrze pamiętamy na Zamojszczyźnie porażkę jaką zakończyły się w 2019 roku pomysły skracania relacji pociągów kursujących do Wrocławia oraz pomysły jeżdżenia na Zamojszczyznę zbieraniną starych pociągów regionalnych. Jestem przekonany, że nikt z mieszkańców nie chce tego scenariusza powtarzać kolejny raz – napisał poseł Zawiślak.

W sprawie połączenia kolejowego Hrubieszów – Wrocław, zamojski parlamentarzysta złożył też interpelację poselską. Na razie jej adresat, czyli minister infrastruktury, nie odpowiedział.

Pojawiające się w przestrzeni publicznej nieoficjalne na razie sygnały o likwidacji tego połączenia wywołały też sprzeciw samorządów powiatowych, nie tylko z Lubelszczyzny.

– Niekorzystne zmiany dla pasażerów w postaci obniżenia komfortu podróży czy też uciążliwych przesiadek, prowadzić będą do zmniejszenia liczby podróżujących, co przełoży się na spadek przychodów dla Spółki PKP Intercity S.A. – napisał do Ministra Klimczaka starosta hrubieszowski Józef Kuropatwa.

Wsparcie przyszło też z Podkarpacia. Do ministerstwa infrastruktury wystąpił również Janusz Zarzeczny, starosta stalowowolski. – Zmiany w relacjach pociągów nie powinny ograniczać i utrudniać mieszkańcom poszczególnych regionów możliwości transportu do dużych ośrodków miejskich, które najczęściej stanowią dla nich miejsce kształcenia, pracy lub specjalistycznych wizyt lekarskich – napisał Zarzeczny.

– Drodzy czytelnicy – współpasażerowie. Obecnie mamy bezpośrednie połączenie kolejowe Hrubieszowa z Wrocławiem przez: Zamość, Stalową Wolę, Kraków, Katowice, Gliwice i Opole, obsługiwane komfortowym, bezpiecznym i co chyba tutaj najistotniejsze, cenionym przez pasażerów taborem PKP Intercity dedykowanym do obsługi właśnie takich tras o wielogodzinnym czasie przejazdu. W tym konkretnym przypadku jedynego połączenia w ciągu doby, relacja i tabor ją obsługujący to dwie podstawowe cechy, których utrzymanie wyznaczy czy oferta przewozów będzie nie gorsza lub na ile będzie gorsza niż obecnie – piszą społecznicy z grupy „Pociągiem do Hrubieszowa”.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Brawo 28.06.2024 11:36
TfuSSk zwija kolej i dostęp do CPK.

Normalny 28.06.2024 20:55
Tragedia panie burak młodym będzie ciężej uciec na zachód.

Normalny 28.06.2024 20:55
Tragedia panie burak młodym będzie ciężej uciec na zachód.

Jacek 27.06.2024 00:03
I tak zlikwidują bo w kasie brak pieniędzy, a przecież ukraińcom muszą wpłacać socjale czy też łożyć na utrzymanie w wielu dziedzinach państwa ukraińskiego. Zlikwidują bo łapówka wyborcza 800+ jest ważniejsza... Ot Polska A.D 2024...

 

 

ReklamaBaner reklamowy Goldsun - Fundacja Czysta Dotacja
ReklamaBaner reklamowy B Firmy Sunflowers
Reklamadotacje rpo
KOMENTARZE
Autor komentarza: ochrona przyrodyTreść komentarza: Jakie były ku temu przesłanki?Data dodania komentarza: 22.11.2024, 12:56Źródło komentarza: Wójt gminy Hrubieszów w gronie ekspertówAutor komentarza: jaTreść komentarza: Coś mieszkańcu o ukrainie piszesz oszczędnie Nie wszystko!Data dodania komentarza: 22.11.2024, 12:55Źródło komentarza: Lubelskie: Atak Rosji na zachodnią Ukrainę. Poderwano nasze myśliwceAutor komentarza: BrawoTreść komentarza: Zając ekspertem PO KOLEGIUM TUMANUM to jakieś jaja,Data dodania komentarza: 22.11.2024, 12:52Źródło komentarza: Wójt gminy Hrubieszów w gronie ekspertówAutor komentarza: BrawoTreść komentarza: Pytanie gdzie w tym czasie była wybrana rada społeczna szpitala nadzorująca dyrekcję z ramienia starostwa. tym pseudo neo radnym tylko jaja wsadzić w imadło i dobrze skręcić. a nie nagrody dawać,Data dodania komentarza: 22.11.2024, 12:50Źródło komentarza: Szpital w Hrubieszowie w ciągu 2 lat nie wykonał kontraktów z NFZ. Do spłaty ma 18 mln złAutor komentarza: MieszkaniecTreść komentarza: "Droga przez mękę" aby dojść do orzecznictwa trzeba pokonać odcinek z parkingu przy parku lub walczyć o miejsce parkingowe przy bloku nr 8. Jeżeli będziemy mieli szczęście i znajdziemy miejsce to zaczyna się walka dziurawym chodnikiem i wysokimi krawężnikami. Takie mamy realia udogodnień dla niepełnosprawnych. Mieszkzńcy bloku wracający z pracy siedzą w samochodach i wypatrują wolnego miejsca postojowego bo przecież większość miejsc jest zajęta przez pracowników Krok za krokiem, pacjentów przychodni Żak, stomatologa, okulisty lub petentów ZGL. Takie instytucje jak przychodnie nie powinny znajdować się w blokach gdzie nie ma przystosowanych warunków oraz miejsc parkingowych.Data dodania komentarza: 22.11.2024, 11:26Źródło komentarza: Zamość: Przyjeżdża niepełnosprawny do urzędu i... nie ma gdzie zaparkowaćAutor komentarza: PO to złoTreść komentarza: taaaak. tak samo jak GeblewiczowiData dodania komentarza: 22.11.2024, 11:10Źródło komentarza: Nigdy nie rób tak na drodze ekspresowej! GDDKiA publikuje nagranie ku przestrodze [VIDEO]
Reklama