Najpierw stosowną uchwałę podjęła Rada Miejska w Izbicy, a pod koniec lutego zamojscy radni zgodzili się na zawarcie międzygminnego porozumienia w związku z „powierzeniem miastu Zamość zadania własnego gminy w zakresie lokalnego transportu zbiorowego”.
– To bardzo dobre porozumienie! Panie prezesie, prosimy jeszcze w innych kierunkach – zwrócił się do prezesa MZK radny Grzegorz Podgórski (KWW Rafała Zwolaka), zachęcając Sławomira Ożgo do otwierania się na kursy do kolejnych gmin.
Czekamy na pierwszy kurs
– To nasza odpowiedź na potrzeby mieszkańców – wyjaśnia Jerzy Lewczuk, burmistrz miasta i gminy Izbica. – Nasza gmina jest związana z Zamościem: mieszkańcy dojeżdżają do pracy, do lekarza czy na zakupy, a dużo dzieci uczy się w zamojskich szkołach. Nie wszyscy mają samochody, a busy kursujące między Zamościem a Lublinem nie zawsze się zatrzymują.
Dlatego miejscowi samorządowcy wyszli z inicjatywą, by zamojski przewoźnik uruchomił kursy do nich, a konkretnie z Zamościa do Wólki Orłowskiej i z powrotem. Wszystko wskazuje na to, że podmiejskie zaczną tam jeździć wraz z początkiem przyszłego miesiąca. Za prowadzenie nowej linii tylko w tym roku MZK w Zamościu powinien otrzymać od izbickiego samorządu ok. 180 tys. zł. Do tego dojdzie dochód z biletów (bilet normalny będzie kosztował 4 zł). Autobus linii 18 będzie wyruszał z oddalonej od Izbicy o ok. 4 km Wólki Orłowskiej rano, powrót planowany jest po południu. W obie strony do przejechania będzie ok. 50 km: „osiemnastka” będzie kursowała drogą krajową nr 17 – przez Izbicę i Stary Zamość – od poniedziałku do piątku.
PRZECZYTAJ TEŻ: Zamość: Uczyli się tu Witold Paszt i prof. Rafał Wnuk. Dziś „Rolniczak” ma 100 lat i szykuje zjazd absolwentów
– Gdybyśmy mieli zabezpieczonych więcej środków, to zdecydowalibyśmy się na kursy również w weekendy i święta – mówi burmistrz Izbicy.
– Uważam, że dzięki uruchomieniu stałego połączenia z Zamościem nasza gmina dużo zyska. Jeżeli współpraca z MZK będzie się dobrze układała, to może pomyślimy o jeszcze jednej linii do Zamościa – przez Tarnogórę, Wirkowice i Tarzymiechy. Na razie czekamy na pierwszy kurs.
Linia za linią
W poniedziałek (17 marca) uruchomiona została tymczasem inna nowa linia komunikacyjna, która powstała w porozumieniu z gminą Stary Zamość, która finansuje to zadanie. Autobus linii nr 16 jeździ rano z Zamościa do Starego Zamościa przez Sitaniec, Wisłowiec i Wierzbę, natomiast powrót do Zamościa odbywa się drogą krajową nr 17. Po południu jest odwrotnie: przejazd do Starego Zamościa odbywa się drogą krajową nr 17, a powrót do Zamościa – przez Wierzbę, Wisłowiec i Sitaniec.
PRZECZYTAJ: "Nie ma tyle ziemi, by pogrzebać pamięć". Zamość na rocznicę zbrodni w Katyniu
To nie koniec, bo dla linii nr 15 trasa przejazdu autobusu została wydłużona do miejscowości Podstary Zamość (remiza). Odjazdy odbywają się o godz. 6.45, 15.12 i 16.47.
– W związku z powyższym autobus kursami z Zamościa dojeżdża do Podstarego Zamościa, natomiast w drodze powrotnej przez Stary Zamość (kościół) a następnie drogą krajową nr 17 do Zamościa – informuje Jacek Bełz, rzecznik prezydenta Zamościa.
Poza Izbicą i Starym Zamościem MZK współpracuje również z gminami Zamość, Nielisz, Zwierzyniec, Miączyn oraz Sitno. W tej ostatniej są cztery linie – 40, 44, 47 i 49. W tej chwili podmiejskie jeżdżą tam już praktycznie wszędzie – od Kornelówki i Czołek na zachodzie po Horyszów Polski i Nową Kolonię na wschodzie (od niedawna) oraz od Stanisławki i Rozdół na północy po Boży Dar i Cześniki na południu. Rocznie gmina dotuje MZK kwotą ponad 1 mln zł. Za to od 5 lat mieszkańcy gminy jeżdżą tymi liniami za darmo (trzeba mieć Kartę Mieszkańca).
– Wszyscy korzystają z komunikacji, a w szczególności młodzież dojeżdżająca do szkół średnich oraz osoby dojeżdżające do pracy – informuje wójt gminy Sitno Krzysztof Seń.
Trwają rozmowy z władzami Szczebrzeszyna, nie można wykluczyć, że z usług zamojskiego przewoźnika zechcą skorzystać również inne gminy. Powiększenie siatki połączeń to dla MZK dodatkowe dochody. Flota przedsiębiorstwa liczy obecnie 40 autobusów (elektryczne, spalinowe i CNG). Spółka zatrudnia 103 pracowników.
PRZECZYTAJ: Zamość jest w związku, a Szczebrzeszyn nie. Nie pomogła zachęta pani burmistrz
Napisz komentarz
Komentarze