Black Friday to dzień wielkich wyprzedaży, które rozpoczynają sezon świąteczny. W USA to już tradycja, ale od kilku lat także w Polsce sklepy przygotowują na ten dzień specjalne oferty, a klienci szturmują sklepy – również internetowe. Warto do zakupów podejść z rozsądkiem.
Należy pamiętać, że na wyprzedażach konsument ma takie same prawa jak zwykle. Nie ma znaczenia, że towar został przeceniony, chyba że przyczyną obniżki była konkretna wada i klient został o niej poinformowany.
1. Reklamacje
Jeśli towar jest wadliwy konsument ma prawo złożyć reklamację i zażądać od sprzedawcy naprawy, wymiany towaru na nowy, obniżenia ceny. Ma też prawo odstąpić od umowy i zażądać zwrotu zapłaconej ceny, ale pod warunkiem, że wada towaru jest istotna. Odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi trwa dwa lata od daty zakupu.
Od rękojmi należy odróżnić gwarancję, gdzie podmiotem odpowiedzialnym w stosunku do konsumenta jest gwarant. Reklamacje składamy wtedy na warunkach opisanych w dokumencie gwarancyjnym.
2. Zwrot w sklepie internetowym
Dokonując zakupów w sklepie internetowym konsument ma 14 dni na złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy, a później 14 dni na odesłanie rzeczy. Zwrotu można dokonać bez podania przyczyny, a sprzedawca ma obowiązek zwrócić pieniądze.
3. Zwrot w sklepie tradycyjnym
Trudniej może być z oddaniem nietrafionych zakupów w zwykłych sklepach. Tu wszystko zależy od dobrej woli sprzedawcy. Najlepiej zapytać o taką możliwość i jej zasady podczas dokonywania zakupu. Konsument musi dostosować się do warunków postawionych przez sprzedawcę w tym zakresie, może np. zażądać oryginalnego opakowania, a pieniądze zwracać wyłącznie na kartę podarunkową.
4. Czy okazja naprawdę jest okazją
Zdarza się, że na wystawie kuszą wielkie cyfry „70%”, ale taką zniżką objęte są tylko nieliczne towary. Należy sprawdzić, ile dana rzecz kosztowała wcześniej i uważać na gratisy oraz zestawy – bywają droższe niż produkty kupowane oddzielnie.
6. Drożej przy kasie
Zawsze należy zachować czujność. Czasami kasjer żąda wyższej ceny, niż widnieje na metce czy półce. W takiej sytuacji kupujący ma prawo kupić rzecz po niższej cenie!
7. Bezpłatna pomoc
W przypadku wątpliwości lub problemów można zadzwonić na infolinię konsumencką 801 440 220, napisać maila na adres: [email protected], skontaktować się z rzecznikiem konsumentów lub Inspekcją Handlową. Jeśli są kłopoty ze sklepem z innego kraju UE pomoc można uzyskać w Europejskim Centrum Konsumenckim.
Napisz komentarz
Komentarze