„Jestem w potrzebie, proszę o pożyczenie 400 zł” – wiadomości tej treści zostały wysłane do znajomych mieszkanki powiatu zamojskiego. Zaczęli więc ją dopytywać o problemy finansowe. Wtedy kobieta nabrała pewności, że ktoś zmienił hasło do jej poczty e-mail i włamał się na jej konto na portalu społecznościowym. Zaczęła bliskich ostrzegać znajomych. Nie zdążyła napisać do wszystkich i co najmniej jedna osoba przelała już pieniądze na wskazany w wiadomości rachunek bankowy. Kobieta zgłosiła sprawę w komendzie. Trwają próby namierzenia oszusta-złodzieja.
Zamojscy policjanci szukają też człowieka, który mieszkańcowi naszego regionu za 1200 złotych sprzedał telefon komórkowy. Poszkodowany mężczyzna zamówił towar przez internet. Zapłacił za niego, ale aparatu nie otrzymał. Próby skontaktowania się ze sprzedawcą były bezskuteczne.
CZYTAJ TAKŻE: INTERNETOWY OSZUST UKRADŁ KOBIECIE KONTO NA PORTALU
Podobnie wygląda sytuacja z zamówioną przez innego mężczyznę szlifierką kątową. Zamościanin zapłacił za urządzenie 420 złotych, ale się go nie doczekał.
Czy sprawców oszust uda się ustalić i postawić przed sądem? Nie wiadomo.
CZYTAJ TAKŻE: OSZUKANA W SIECI. MIŁOŚĆ KOSZTOWAŁA JĄ 20 TYS. ZŁ
Tymczasem policjanci przypominają kilka podstawowych zasad, dzięki którym korzystając z portali społecznościowych i kont pocztowych zmniejszymy ryzyko przejęcia przez oszusta naszych danych dostępowych:
- zawsze korzystajmy z dobrze zabezpieczonych urządzeń;
- nie logujmy się do naszych profili w serwisach społecznościowych i kont poczty elektronicznej na przygodnych, ogólnie dostępnych komputerach;
- wymyślając zabezpieczenie naszego konto unikajmy stosowania łatwych do przełamania haseł;
- nie udostępniajmy naszych profili, kont pocztowych lub kont w serwisach aukcyjnych innym osobom;
- jeśli otrzymamy informację na portalu społecznościowym od znajomego o pilnej potrzebie wykonania przelewu lub zasilenia jego konta, koniecznie zweryfikujmy prawdziwość tej informacji kontaktując się z tą osobą.
A o czym trzeba pamiętać podczas robienia zakupów online?
- zawsze sprawdzajmy dane kontaktowe sprzedawcy i jego wiarygodność;
- starajmy się korzystać z ofert umieszczonych na stronach sklepów z certyfikatem zaufania;
- przed podjęciem ostatecznej decyzji o zakupie towaru poświęćmy chwilę na przeczytanie opinii dotyczących sprzedawcy;
- sprawdzajmy symbolizowane kłódką bezpieczeństwo płatności;
- na wypadek oszustwa - zachowajmy korespondencję ze sprzedawcą.
Policja przypomina też, że łamanie zabezpieczeń, które służą nam w Internecie, np. do kont bankowych, kont e-mail czy też kont na portalach społecznościowych jest przestępstwem, za które grozi kara pozbawienia wolności do lat 5. Podobnie jak oszustwa dokonywane podczas internetowych zakupów. W tym przypadku kodeks karny przewiduje odpowiedzialność karną nawet do 8 lat pozbawienia wolności.
CZYTAJ TAKŻE: ZNAJOMY Z INTERNETU OKAZAŁ SIĘ OSZUSTEM
Napisz komentarz
Komentarze