Trwające prace mają na celu m.in. przywrócenie pierwotnej kolorystki elewacji kościoła, konserwację elementów kamiennych, w tym latarni. Na przestrzeni wieków latarnie wraz z pozostałymi elementami kamiennymi - głowicami pilastrów - były kilkukrotnie przemalowywane. Ostatnia warstwa to ciemnoszara powłoka. Wstępne badania wykazały, że ogólna kolorystyka elewacji będzie bardzo zbliżona do kolorystki katedry zamojskiej. Detale kamienne pozostaną w naturalnym kolorze, z kolei ściany w jasnym odcieniu.
Kościół jest przykładem architektury rokokowej. Wzniesiony został wg projektu Bernarda Meretyna, architekta lwowskiego, pochodzenia niemieckiego (zm. 1759). Do jego najsłynniejszych dzieł należy greckokatolicka katedra św. Jura we Lwowie, a także ratusz w Buczaczu. Bardzo charakterystycznym elementem projektów Bernarda Meretyna są kamiennie latarnie-wazony oraz „tarasowa” struktura budowli. Wrażenie tarasów tworzą pełne arkady, które zasłaniają pokrycie dachowe od strony elewacji głównej, to właśnie na nich umieszczone są kamienne latarnie. Budowę kościoła pw. Przemienienia Pańskiego w Tarnogrodzie rozpoczęto około 1751 roku z fundacji Tomasza Antoniego Zamoyskiego. Świątynia została ukończona po 1771 roku sumptem Jana Jakuba Zamoyskiego.
Napisz komentarz
Komentarze