Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
sobota, 2 listopada 2024 07:18
Reklama Baner reklamowy A1, Namysłowiacy
Reklama

Powiat zamojski/tomaszowski: Wszystko, co chcielibyście wiedzieć o CPK

W rejonie Zamościa trzy z czterech projektów zakładają budowę podziemnego tunelu o długości ok. 6 km. Mieszkańcy Bełżca nie muszą się bać wyburzeń, bo tory szybkiej kolei ominą ich miejscowość. Co więcej, pojawiła się też koncepcja, aby tzw. szprycha CPK nr 5 została wybudowana do granicy z Ukrainą, aby w przyszłości można ją było przedłużyć do Lwowa, a docelowo – do Kijowa.
Powiat zamojski/tomaszowski: Wszystko, co chcielibyście wiedzieć o CPK
W Zamościu zorganizowano „śniadanie prasowe” pod hasłem „Budowa linii kolejowej CPK Trawniki-Zamość-Bełżec.

13 września w jednym z zamojskich hoteli spółka CPK zorganizowała dla mediów „śniadanie prasowe” pod hasłem „Budowa linii kolejowej CPK Trawniki-Zamość-Bełżec. Na jakim jesteśmy etapie?”. Gdy koordynatorzy projektu CPK Bartosz Guszczak i Adam Nalewajko oraz rzecznik prasowy spółki Konrad Majszyk przekazywali informacje dziennikarzom, pod hotelem przeciwko planom spółki protestowało spokojnie ok. 10 osób z Zamościa oraz gmin Zamość i Izbica. Na jednym z transparentów widniało hasło: „Chcemy mieszkać w swoich domach”.

Bełżec ocalony

Z informacji przekazanych przez przedstawicieli spółki wynika, że licząca ok. 100 km trasa biegnącej od Trawnik przez Zamość szprychy nr 5 nie zostanie zakończona w Bełżcu, ale zostanie poprowadzona dalej – ok. 15 km – do granicy z Ukrainą (w przyszłości będzie ją można przedłużyć – torem zachodnioeuropejskim – do Lwowa, a docelowo do stolicy Ukrainy – przyp. red.). Dzięki wydłużeniu linii możliwe będzie ominięcie Bełżca. Jak zapewniał rzecznik CPK, jest to wyjście naprzeciw propozycjom mieszkańców, którzy obawiali się wyburzeń i proponowali, żeby nie włączać się w istniejącą linię kolejową. – Nowe rozwiązania nie będą ingerowały w zabudowę – zapewnił Bartosz Guszczak.

Dodał, że spółka koryguje obecnie 4 warianty na odcinku między Zamościem i granicą polsko-ukraińską.

Linia z Trawnik do granicy z Ukrainą ma zostać wybudowana do końca 2032 r. w dwóch etapach: Trawniki-Zamość (do końca I kwartału 2030 r.) oraz Zamość-granica polsko-ukraińska (do końca III kwartału 2032 r.).

Tunel możliwy

W ostatnim kwartale br. ma być ostatecznie wybrany tzw. wariant inwestorski (i wniosek o decyzję środowiskową) dla linii z Trawnik do Zamościa (pierwszy etap). Budowa tego odcinka ma się rozpocząć w 2025 r. Nie można wykluczyć, że do realizacji zostanie wybrany wariant z biegnącym ok. 30 m pod ziemią 6-kilometrowym tunelem i podziemną stacją kolejową w centrum Zamościa. Takie rozwiązanie zakłada się w trzech z czterech proponowanych wariantów trasy. – Po to wchodzimy pod miasto, żeby nie ingerować w infrastrukturę naziemną – wyjaśnił Bartosz Guszczak. – Budowa tunelu będzie kosztowna, ale ilość kolizji z istniejącą zabudową oraz wywłaszczeń najmniejsza.

Dodał, że warianty „tunelowe” w przypadku Hetmańskiego Grodu są na poważnie brane pod uwagę, a gdyby wybrano jeden z nich, to Zamość – po Łodzi i Warszawie – w ramach całego projektu stałby się trzecim ośrodkiem w Polsce posiadającym podziemny tunel. Takie rozwiązanie pozwoliłoby przejść bezkolizyjnie pod zabytkową częścią miasta, a także zminimalizowałoby ewentualne kolizje z zabudową.

Warto rozmawiać

Podczas spotkania przedstawiciele CPK poinformowali, że spółka jest po drugiej turze spotkań informacyjno-konsultacyjnych w ramach STEŚ (od marca do maja odbyło się w sumie 31 spotkań w każdej gminie przez którą przechodzi projektowana linia kolejowa, m.in. w gminach Łopiennik Górny, Krasnystaw, Izbica, Nielisz, Zamość, Krynice, Tarnawatka i Bełżec. Wcześniej – w ramach pierwszej tury konsultacji – organizowane były spotkania z mieszkańcami i rozmowy z przedstawicielami samorządów lokalnych. To m.in. dzięki temu zmniejszono liczbę wariantów z siedmiu do czterech i opracowano korekty oraz szczegółowe rozwiązania techniczne (np. dotyczące przebiegów bezkolizyjnych). Efektem konsultacji była m.in. zmiana rozwiązań drogowych na terenie miasta Krasnystaw. – Nie ma z naszej strony zlej woli – powiedział Konrad Majszyk. – Osoby, które mają wątpliwości, zapraszamy do kontaktu.

Ludzie się boją

Docelowo kolejowa szprycha CPK nr 5 zapewni skrócenie czasów przejazdu, np. z Zamościa do Warszawy przejedziemy pociągiem w 2 godz. 15 min (dziś taka podróż trwa ok. 4 godz. i 30 min), a z Tomaszowa Lubelskiego do stolicy podróż będzie trwała 2 godz. i 30 min (dziś jest to niemożliwe, bo do miasta nie dociera kolej). W 2040 r. z Zamościa do Warszawy ma kursować 16 pociągów na dobę (obecnie: 1). Pociągi pasażerskie mają poruszać się z prędkością do 250 km/h.

Rzecznik prasowy CPK przekazał dodatkowo, że na terenie gminy Zamość może powstać baza utrzymaniowa dla kolei, zatrudniająca 200 osób. Jeśli chodzi o nieuniknione wywłaszczenia, to zauważono, że na razie żaden z mieszkańców nie spotkał się z wyceną. – Wyceny będzie dokonywał niezależny rzeczoznawca, którego powoła wojewoda – wyjaśnił Adam Nalewajko.

Dodał, że jeśli ktoś nie będzie miał do rzeczoznawcy zaufania, będzie mógł wykonać kontroperat. – Zdajemy sobie sprawę z tego, że ludzie się obawiają wywłaszczeń, bo mają zaciągnięte kredyty, swoje robi inflacja, ale po to prowadzone są konsultacje, żeby było jak najmniej kolizji z zabudowaniami – wyjaśnił rzecznik spółki.

Co na to mieszkańcy? – Nie można realizować inwestycji na krzywdzie ludzkiej – powiedział nam Arkadiusz Danielak, który w grupie protestujących pod zamojskim hotelem reprezentował miasto i gminę Izbica, gdzie do wyburzenia przewidziano ok. 40 nieruchomości. – Osoby zagrożone wywłaszczeniem nieruchomości będą mogły minimalizować jedynie straty. Nie możemy jako mieszkańcy dokładać do tej inwestycji, dlatego dalej będziemy protestować.

Co to jest CPK

CPK to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 4 tys. ha zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. Inwestycja powinna umożliwić stworzenie ponad 150 tys. nowych miejsc pracy. W rejonie CPK powstanie Airport City, w skład którego wejdą m.in. obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe.



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
ja 24.04.2023 16:18
Kwestia jest tylko taka czy ci ludzie dostaną tyle ile włożyli w swoje gospodarstwa + zadośćuczynienie bo jak tak to myślę że dadzą sie przekonać jak na tym zarobią. Ale znając nasze państwo to dostaną połowę wartości i kopa w d...

YY 01.12.2022 13:57
protesty czy nie i tak jeśli będzie decyzja to inwestycja ruszy i ludzie nie będą mieli wpływu na przebieg i jej wykonanie

ojtam 01.12.2022 11:54
jest szansa na inwestycję w regionie ale jak widać gminni ludzie nie rozumieją i z tym nic nie zrobimy, gorzej że młodzi też nie rozumieją - jeden drugiemu tłumaczy - znają się na wszystkim - jakby ta inwestycja była końcem świata i cała zamojszczyzna zostanie zburzona i tak się nakręcają najpierw że 100 domów potem że tysiąc teraz że wszystkie domy zburzą itd...

~¡~ 02.11.2022 13:48
Na świecie są nawet szybkie koleje na filarach-nie tylko metro. Przecież mogą też wybudować taką nadziemną kolej . Zamosc nie jest metropolią, nie sprawdzi się tunel a w szczególności podziemny dworzec.

Polak stary 23.09.2022 11:08
Mieszkamy blisko torów, firmy pozakładały sobie pompy odprowadzające wodę z ich terenu, kiedy jedzie pociąg cały dom drży jak podczas trzesienia ziemi, bo woda pod domem stoi na okrągło. Tory też pewnie podmyte, więc dodatkowe podkopy to będzie dramat.

pytanie 01.12.2022 11:56
to w jakim celu budowałeś się blisko torów - żeby teraz biadolić - trzeba było wcześniej myśleć

Mariusz 23.09.2022 10:39
Inwestycja jest potrzebna, zobaczcie jakie tłumy jeżdżą szynobusami

Patriota 23.09.2022 10:38
Kolej to szansa na rozwój, możliwość przemieszczania osób i towarów a zwłaszcza szybka kolej daje taką możliwość pracy w innym mieście bez konieczności rozstania z rodziną i to jest podstawą do powstania takiej inwestycji

Polak stary 23.09.2022 11:03
Ale nie w naszym regionie.

dlaczego nie? 01.12.2022 12:00
a dlaczego nie w naszym regionie? gorsi jesteśmy czy co? kompleksy cie zjadają? ma ty być zaścianek dla starych - rusz d--ę i zobacz jak się zachodnia Polska rozwija - no chyba że nie możesz i nie jest to interesujące co się na świecie dzieje

Christof 23.09.2022 17:20
Tylko dlaczego ten tranzyt towarów+ tranzyt pasażerów z Ukrainy (i na Ukrainę) ma iść przez środek Zamościa. Nie oszukujmy się, zamościanie będą stanowić zdecydowaną mniejszość spośród korzystających, może będzie w sezonie trochę z tego turystów, ale prawdę mówiąc tylko tych podróżujących do Zamościa (bo do Suśca, Józefowa, Zwierzynca, Krasnobrodu żeby dotrzeć i tak trzeba się będzie przesiadać na busa), ale po tylko po to robić ludziom pod domami, wyrzucać ileś osób z domów, niszczyć ileś firm, żeby paru hotelarzy i paru sprzedawców pamiątek mogło zarobić to dla mnie jakiś absurd, zwłaszcza ten tunel i linia idąca przez środek miasta.Wszyscy mówią o korzyściach, a nikt nie mówi o stratach i zagrożeniu.

ano 01.12.2022 12:11
jakie straty? jakie zagrożenie? zagrożeniem jest wojna a nie duże inwestycje, jakby wszyscy tak myśleli to ulic by nawet nie remontowano bo po co ? po dziurach też można jeździć

Kcin 23.09.2022 07:29
Tym wszystkim protestującym nie bo nie, proponuję przesiąść się na furmanki z wołowym zaprzęgiem. Będzie ekologicznie i ziemia na trasie użyźniona.

Paweł 22.09.2022 22:00
Powiem tak rozmawiać trzeba ale jak rozmawiać z człowiekiem który mówi nie bo nie. Prosto wycena 150 procent i czas na przenosiny rok ewentualnie więcej jak nie będzie inwestycja rozpoczętą jak się właściciel nie zgodzi do momentu rozpoczęcia inwestycji 50 % wartości i zrównać z ziemią.

Maciek 22.09.2022 17:32
Gdyby chodziło tylko o Zamość i Tomaszów byłaby nadzieja, że temat umrze po wyborach śmiercią naturalną. Ale tu jednak chodzi o Ukrainę i Zelenski, Unia, Stany mogą Tuskowi czy kto by tam po wyborach nie był premierem żeby zrobić dobre połączenie kolejowe z Ukrainą. Więc linia może powstać no chyba że przez Chełm puszczą co bym niepłakał z tego powodu, bo kolej w rejonie Chełma już dziś wymaga dużo mniejszych nakładów by przebudować ją do standardów KDP i nie trzeba przeprowadzać tylu wyburzen itp. Z Dorohuska może linia iść do Kijowa. Ale pozostaje kwestia Odessy i Lwowa. Na Odessę i Lwów z Warszawy lepiej przez Zamość, no ale Ukraina może zrobić u siebie węzeł komunikacyjny na Wołyniu po stronie Dorohuska do granicy z Polską, to wcale nie musi iść przez Hrebenne. Z Warszawy nawet bliżej do Dorohuska niż do Hrebennego. Zamość powinien rozwijać LHS i postarać się o drogę ekspresową do Zosina.

Osksksks 22.09.2022 21:17
Drogi ekspresowej do Zosina nie będzie, bo nie ma sensu to dwa, trzy i tak będzie rozbudowa i budowa wielu Obwodnic na tej trasie , LHS jest rozwijany bardzo mocno , przez Chełm nikt nie będzie puszczać, ma być robiona zwykła modernizacja nieporównana do Szprychy która ma być robiona na Zamość i dalej, pozatym nieoplaca się punktu ekonomicznego tzn. lepiej przez korytarz przez Lwów Tarnopol Winnice itp

Maciek 23.09.2022 12:39
No nie wiem. Hrubieszów by się chyba ucieszył z dostępu do ekspresówki (przypomnę, że Hrubieszów to w pewnym sensie miasto Jacka Sasina). 2. W dobie integracji z Ukrainą przejścia graniczne z Ukrainą mogą zyskać na znaczeniu, zwiększy się tam także ruch. 3. Dzięki drodze ekspresowej hrubieszowianie mieli by bezpośrednie połączenie z S17, a dzięki samej S74 (do Zosina) dobre połączenie z Śląskiem, Krakowem (S19 Janów Lubelski) oraz z Polską zachodnią Wrocław itp. Drogą ekspresowa to szansa na rozwój Hrubieszowa, a jej zapowiedź dodatkowe punkty procentowe w najbliższych wyborach na Zamojszczyznie (choć nie popieram tej władzy)

Ja. 30.09.2022 13:12
Po co ma Ukrainę? Lepiej polską kolej połączyć z Bieszczadami i tam z południem Polski. Jest jakiś stary sprzed 1939 martwy odcinek polskich torów przez ukraine to lepiej odobudować np ten odcinek na terenie Polski

Ew. 21.09.2022 14:47
Jak mieszkańcom Zamościa i prezydentowi Zamościa nie przeszkadza tunel i chcą mieć pociągi pod swoimi domami to niech mają. My w każdym razie jako mieszkańcy gminy Zamość nie zgadzamy się na zaproponowane warianty, a zwłaszcza wariant różowy.

DD 21.09.2022 11:38
Budowa tunelu pod Zamościem jest bardzo dobrym rozwiązaniem dla wszystkich mieszkańców Miasta Zamość i okolic. Powinniśmy wszyscy jako mieszkańcy popierać ten projekt. Musimy popierać inwestycje które wpływają na rozwój miasta i całego regionu Zamojszczyzny. Dążmy do poprawy komunikacji, otwierajmy się na nowe i dążmy do rozwoju i poprawy życia Zamościa. Mamy jedyną szansę, którą powinniśmy wykorzystać i stać się miastem otwartym i przyjaznym dla mieszkańców i turystów. Którzy dzięki takiemu połączeniu kolejowemu będą chętniej odwiedzać nasze miasto. Nie negujmy wszystkiego, rozmawiajmy, szukajmy rozwiązań. Nie pokazujmy zaściankowości wschodniej. Dążmy do rozwoju. Wykorzystajmy szansę.

mieszkaniec domu pod którym ma iść tunel 21.09.2022 13:11
Może dla WSZYSTKICH....Z wyjątkiem tych co tunel ma przechodzić pod ich domami... Jak miasto/państwo wykupi domy pod którymi ma iść tunel za ODPOWIEDNIĄ CENĘ to niech o robią ten TUNEL . Ja się w każdym razie nie godzę na rycie pod moim domem bo jakby co TO JA będę ponosił tego konsekwencje czyli ryzyko ewentualnych uszkodzeń+ spadek standardu życia i wartości domu. Prawdę mówiąc to ja już wolę by nas wysiedli, zapłacili odpowiednią cenę niż zostać z tym...balaganem. Tylko nie wiem czy wysiedlenie tylu ludzi w mieście plus koszty wybudowania nowych placówek oświatowych, koszt przebudowy wielu ulic w mieście co koniec końców będzie dla CPK tańsze wysiedlenia w mieście czy tunel. Ja w rosyjską ruletkę nie gram, bo nie chcę sytuacji że z godziny na godzinę będę musiał opuścić swój dom bo mi się chałupa zawali. Od razu zaznaczam, że piszę to w SWOIM imieniu, nie w imieniu sąsiadów, jak komuś tunel nie przeszkadza i chce nadal mieszkać w swoim domu to niech nadal w nim mieszka,JA się nie zgadzam by wskutek inwestycji CPK wartość mojego domu spadła o połowę czy 1/3. Ludzie w Żdanowie czy Mokrem dostaną za wysiedlenie jakiekolwiek pieniądze my dostaniemy 0, niezależnie czy tunel będzie nieuciążliwy dla funkcjonowania czy z pociągami pod chałupą nie będzie dawało się żyć

analityk 21.09.2022 13:32
Tyle, że tunel jest nierealny, bo zbyt drogi i trudny do wykonania ze względu na geologię Zamościa. Prawdę mówiąc jedyna jakaś tam mała szansa na tunel jest jak wygra PIS i będzie rządził przez najbliższe 10 lat. Jak wygra PO to zgodnie z zasadą ch....z Polską wschodnią zobaczymy tunel jak świnia słońce. Linia pójdzie więc przez Mokre albo naziemnie przez Zamość ze wszystkimi tego konsekwencjami czyli wyburzeniami, ale to wtedy mieszkańcy Zamościa, Rada Miasta i Prezydent Wnuk będą współodpowiedzualni, bo za wszelką cenę chcieli mieć dworzec w centrum miasta i póki był na to czas nikt z mieszkańców ani z Rady Miasta przeciwko temu nie protestował. Protestuje gmina Zamość, Izbica, Krasnystaw. Mieszkańcy Zamościa siedzą cicho. Takie są fakty...

mieszkaniec 20.09.2022 18:29
Po pierwsze czemu spotkanie nie było wcześniej zapowiadane, nie informowały o nim lokalnie Zamojskie media wcześniej. Po drugie czemu nie mogli brać w nim udział przedstawiciele mieszkańców, którzy nie mogli zadawać pytań. Po trzecie czemu żaden z obecnych dziennikarzy nie wyraził obawb związanych z wersją tunelową, jedyne obawy dotyczyły w zasadzie kosztów, a gdzie pytanie co jeśli tunel okaże się niemożliwy do realizacji, czy w takim wypadku możliwe jest wytyczenie trasy naziemnej po zaprojektowanej przez tunel trasie, dwa odszkodowania o ewentualne zniszczenia powstałe wskutek budowy tunelu, brak pytań o ewentualne wejście awaryjne do tunelu i związane z tym lokalizacje, czy i które domy na trasie tunelowej będą do wyburzenia, czy jest przewidziana jakaś rekompensata za spadek wartości domu wskutek budowy tunelu, czy ewentualnie CPK taki dom ode mnie odkupić i po jakiej cenie. Bo wszystko wyglądało tak jakby tunel oprócz kosztów nie budził żadnych zastrzeżeń, wszyscy mieszkańcy Zamościa byli za i nikt nie protestował, a protesty były tylko w gminie Zamość.

Rafał 20.09.2022 16:54
Tunel ma iść częściowo pod terenem cmentarza. A tymczasem w Trzebini https://www.rmf24.pl/goraca-linia/wasze-fakty/newsamp-gigantyczne-zapadlisko-na-cmentarzu-w-trzebini-zniszczonych-,nId,6297062

Arek 20.09.2022 15:45
Po raz kolejny się okazuje, że zamojscy politycy PiS są do d...i nie umieją nic dla regionu zrobić i walczyć o interesy jego mieszkańców. Poseł Zieliński, burmistrz Żukowski jednak potrafią coś wywalczyć, wsłuchują się w głos mieszkańców nie to co poseł Zawiślak czy poslanka Hałas, którzy nie potrafią lub nie chcą wywalczyć rozwiązań, które satysfakcjonowalyby mieszkańców gminy Izbica, Stary Zamość czy Zamość, poseł Zieliński obronił jednak mieszkańców Bełżca. Brawo panie pośle!!!

Pamiętam y 20.09.2022 17:12
zgodnie z zasadą: chuj z Polską wschodnią

 

 

ReklamaBaner reklamowy firmy Replika
Reklama
Reklama