Jednym z najważniejszych celów, jakie stawia podpisane na trzy lata porozumienie, jest rozwój nowych połączeń transgranicznych w europejskim rozstawie torów 1435 mm, w szczególności budowy linii Kolei Dużych Prędkości (KDP).
Dokument zakłada wspólne przygotowanie studium wykonalności dla planowanej nowej linii kolejowej między Polską a Ukrainą. Porozumienie wskazuje potrzebę powstania linii KDP na trasie Warszawa–Lwów–Kijów (przedłużenie „szprychy” nr 5 CPK do Lwowa, a docelowo do Kijowa), o zakładanej maksymalnej prędkości eksploatacyjnej 250 km/h.
– Najkrótsza droga z Ukrainy do UE wiedzie przez Polskę i CPK – mówi Mikołaj Wild, prezes CPK.
CPK i Koleje Ukraińskie będą razem szukać możliwości pozyskania środków finansowych z UE na planowane linie. W ramach współpracy wdrażane mają być standardy unijne w zakresie projektowania, budowy i utrzymania infrastruktury kolejowej, w tym automatyki i telekomunikacji. W przyszłości strony porozumienia mają również wspólnie opracować model zarządzania wybudowanymi liniami.
Przypomnijmy, że o planach przedłużenia „szprychy” nr 5 po raz pierwszy przedstawiciele spółki CPK poinformowali we wrześniu ub. roku podczas „śniadania prasowego” w Zamościu. Dzięki wydłużeniu linii o ok. 15 km (do granicy z Ukrainą), możliwe będzie ominięcie Bełżca.
Napisz komentarz
Komentarze