Trasa TMTM pozwala na transport towarów koleją z Chin do Europy Zachodniej. Dzięki modernizacji LHS i potencjałowi Euroterminala w Sławkowie, który jest najdalej na Zachód wysuniętym punktem linii szerokotorowej w Europie, Polska może zyskać na rozwoju wymiany handlowej.
– Transport kontenerów rośnie u nas w tempie kilkudziesięciu procent rocznie. Dzięki uruchomieniu nowej stacji przeładunkowej Dostyk, położonej w Kazachstanie, przy samej granicy z Chinami oraz dzięki realizowanym przez nas inwestycjom na linii szerokotorowej, liczymy, że przewozy te będą nadal wzrastały. Skorzystają na tym nie tylko spedytorzy i przewoźnicy, ale również budżet państwowy, ponieważ to do Polski trafią opłaty celne z importu towarów tym szlakiem – mówi Zbigniew Tracichleb, prezes zarządu spółki PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa, która współtworzy trasę TMTM.
Szlak TMTM prowadzi z Chin przez Kazachstan, Morze Kaspijskie, Azerbejdżan, Gruzję, Morze Czarne i Ukrainę do Polski, a w Polsce 400-kilometrowym "szerokim" torem do stacji Sławków LHS, przy której zlokalizowany jest "Euroterminal Sławków", najdalej na Zachód położony terminal przeładunkowy na tej trasie. Obecnie może on realizować przeładunki na poziomie ok. 280 tys. TEU rocznie (jednostka TEU to w uproszczeniu liczba kontenerów w tranzycie).
Napisz komentarz
Komentarze