Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 25 listopada 2024 17:01
Reklama Baner reklamowy firmy WODBET
Reklama

Parkingi przy szpitalach i galeriach pod lupą UOKiK. Posypały się kary

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta śledzi i reaguje na nieuczciwe praktyki przedsiębiorców. Ostatnio bliżej przyjrzał się operatorom parkingowym. I już sypią się kary. Niekiedy – gigantyczne.

UOKiK na poważnie potraktował skargi od oburzonych kierowców. Chodzi o parkingi zarządzane przez firmę APCOA Parking Polska. I nałożył na nią ponad 820 tys. zł kary. Jeden z największych operatorów parkingowych w kraju musi się teraz gęsto tłumaczyć.

Prawie milion zł kary 

Zdecydowana reakcja urzędu to dobra wiadomość dla kierowców. Ci wielokrotnie wskazywali nieprawidłowości w zarządzaniu miejscami parkingowymi przy szpitalach, galeriach handlowych, hotelach, biurowcach w całym kraju. 

Według UOKiK operator parkingowy ograniczał konsumentom sposoby składania reklamacji, ponieważ dopuszczał tylko dwa rodzaje zgłoszeń: listownie na adres siedziby firmy albo za pośrednictwem formularza na stronie internetowej. Tymczasem zgodnie z przepisami firma powinna uwzględnić także m.in. reklamacje składane przez klientów w jej oddziałach oraz zgłaszane w formie mailowej. Dodatkowo w regulaminach korzystania z parkingów informowano, że termin rozpatrzenia reklamacji może przekroczyć 30 dni. Co też jest niezgodne z prawem.

– Procedura reklamacyjna nie może ograniczać uprawnień konsumentów. To oni, a nie przedsiębiorca, powinni mieć możliwość wyboru preferowanego sposobu składania reklamacji. Co więcej, informacje przekazywane przez spółkę powinny być prawdziwe i kompletne. Gdyby konsumenci nie zostali wprowadzeni w błąd, mogliby zdecydować o zasadności dalszego dochodzenia swoich praw czy podjęcia obrony przed sądem – wyjaśnia Tomasz Chróstny, szef UOKiK.

Kierowcy wprowadzeni w błąd

Konsumenci, którzy złożyli reklamację w związku z wezwaniem ich do wniesienia opłaty dodatkowej za korzystanie z parkingów APCOA, byli informowani, że jeśli nie zapłacą wskazanej kwoty zostaną obciążeni kosztami windykacji i postępowania egzekucyjnego – twierdzą inspektorzy UOKiK. 

Według nich celem takiego kategorycznego wezwania było wywołanie w klientach nieuzasadnionej obawy. Tymczasem APCOA, chcąc wyegzekwować należność, musiałaby najpierw skierować sprawę do sądu, a potem do komornika. Co więcej, na każdym z tych etapów konsumenci mogli zostać zwolnieni z ponoszenia dodatkowych kosztów.

Oprócz APCOA wezwania do zmiany praktyk i postanowień mogących naruszać zbiorowe interesy konsumentów otrzymały ostatnio ATPark z Jaworza i Europark z Warszawy. W ich przypadku zastrzeżenia są bardzo podobne. Chodzi o ograniczanie sposobów składania reklamacji i wprowadzanie w błąd co do dodatkowych kosztów w związku z nieuregulowaniem żądanych opłat. 

UOKiK przypomina...

Czas, w jakim przedsiębiorca musi udzielić odpowiedzi na reklamację, wynosi 14 dni. Jeśli nie odpowie, reklamacja zostaje uznana za zasadną. 

Cena za parkowanie powinna być uwidoczniona w sposób niebudzący żadnych wątpliwości. 

Urząd nie kwestionuje wprowadzenia wymogu pobierania biletu na parkingach, o ile konsumenci są o tym właściwie informowani. 

W razie wątpliwości należy kontaktować się z miejskimi lub powiatowymi rzecznikami konsumentów.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

 

 

ReklamaBaner reklamowy Goldsun - Fundacja Czysta Dotacja
ReklamaBaner reklamowy B Firmy Sunflowers
Reklamadotacje rpo
KOMENTARZE
Autor komentarza: prącisławTreść komentarza: skoro nie dopełnił obowiązków, to niech to posprząta na swój koszt!Data dodania komentarza: 25.11.2024, 16:16Źródło komentarza: Śmieci w wyrobisku piasku w Strzyżowie. Proces trwa już 4 lata, teraz ślimaczy się w RzeszowieAutor komentarza: PozdroTreść komentarza: Tragedia się stała a ty " babka Liebke" o polityce, wyluzuj, przypomnij sobie od czasu do czasu magiczne słowa, które uczyliśmy się jeszcze w przedszkolu, szkole - " przepraszam dziękuję, proszę, może pomóc ? ............i.t.d.,Data dodania komentarza: 25.11.2024, 15:24Źródło komentarza: Tragedia w Namysłowie. Zabił trzy osoby, wziął zakładników [ZDJĘCIA]Autor komentarza: WierzbickaTreść komentarza: Otóż to. Cała klika w osobach byłej starosty Karpiuk, Członek Krześniak, były radny Augustynek na czele z Józefem są odpowiedzialni za obecną sytuację ! A dziś Józef mówi, że nie trzeba w nieskończoność wypominać błędów ? Te błędy słono kosztują mieszkańców i nie wiadomo jak się to zakończy.Data dodania komentarza: 25.11.2024, 15:23Źródło komentarza: Szpital w Hrubieszowie w ciągu 2 lat nie wykonał kontraktów z NFZ. Do spłaty ma 18 mln złAutor komentarza: WierzbickaTreść komentarza: A Jarosińska nie przeszkadzała? Ani z niej dyrektor ani lekarz, jedynie pionek suwerennej. Na ocenę przyjdzie czas, zbyt wcześnie na krytykę jak i pochwały.Data dodania komentarza: 25.11.2024, 15:17Źródło komentarza: Szpital w Hrubieszowie w ciągu 2 lat nie wykonał kontraktów z NFZ. Do spłaty ma 18 mln złAutor komentarza: babka LiebkeTreść komentarza: Opolskie czyli patologicznym wyborcom PełO odwala ! Nie wytrzymał ciśnienia gdy dowiedział się kto jest kandydatem na prezydenta popieranym przez PIS !Data dodania komentarza: 25.11.2024, 11:31Źródło komentarza: Tragedia w Namysłowie. Zabił trzy osoby, wziął zakładników [ZDJĘCIA]Autor komentarza: Znawca Ochrony PrzyrodyTreść komentarza: Jaka to jest patologia. Z automatu powinna firma która to zwoziła i firma zlecająca to zostać pociągnięta do oczyszczenia terenu i przywrócenia do stanu zastanego. A tak śmieci sobie będą leżały, nikt za to nie beknie realnie (no nie oszukujmy się że zawiasy to jakaś kara...). Za parę lat sprawa się przedawni, a ze śmieciami zostanie gmina.Data dodania komentarza: 25.11.2024, 10:29Źródło komentarza: Śmieci w wyrobisku piasku w Strzyżowie. Proces trwa już 4 lata, teraz ślimaczy się w Rzeszowie
Reklama