- Przetargi na wyłonienie wykonawców ogłosiliśmy pod koniec 2022 r. Zainteresowanie było bardzo duże. W trakcie postępowań wpłynęło w sumie ponad 3 i pół tysiąca pytań od wykonawców, na które udzieliliśmy odpowiedzi, by mogli w sposób prawidłowy sporządzić oferty. W ramach postępowań przetargowych, zorganizowaliśmy dla nich także spotkanie, by przybliżyć im przedmiot zamówienia w oparciu o nowe przepisy techniczno-budowlane, które weszły w życie we wrześniu ubiegło roku i dotyczą dróg publicznych - informuje Łukasz Minkiewicz, rzecznik prasowy lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
W przetargu na odcinek Piaski-Łopiennik wpłynęło 11 ofert. Najniższa opiewała na ponad 653 mln zł, a najwyższa na niespełna 1,1 mld zł. Budżet GDDKiA na realizację tego odcinka wynosi około 788 mln zł.
Zaprojektowaniem i budową odcinka Krasnystaw-Izbica zainteresowanych jest 12 wykonawców. Wartość najniższej oferty to prawie 839 mln zł, a najwyższej około 1,36 mld zł. Kwota zarezerwowana na to zadanie wynosi 1,14 mld zł.
Na trzeci odcinek, Izbica-Stary Zamość wpłynęło 12 ofert i wahają się w granicach od niespełna 504 mln zł do 801 mln zł. Kosztorys dla tego odcinka opiewa na 422 mln zł.
Komisje przetargowe przystępują do analizy ofert w celu wyłonienia wykonawców. W każdym z trzech zamówień publicznych zapisano takie same kryteria oceny ofert: cena (waga kryterium 60 proc.), przedłużenie okresu gwarancji jakości na obiekty mostowe (20 proc.) oraz na inne elementy m.in. ekrany (20 proc.).
- Podpisanie umów na realizacje inwestycji planowane jest w drugiej połowie bieżącego roku po zakończeniu postępowań przetargowych. Wyłonieni w przetargach wykonawcy będą mieli za zadanie zrealizowanie inwestycji w systemie "projektuj i buduj" w ciągu 41 miesięcy od podpisania umów, z wyłączeniem okresów zimowych - dodaje rzecznik oddziału GDDKiA w Lublinie
W ramach tych zadań powstaną: dwujezdniowe drogi ekspresowe, obiekty inżynieryjne, odwodnienie i oświetlenie drogi. Zamontowane zostaną urządzenia ochrony środowiska, w tym ekrany akustyczne, a także zbudowane przejścia dla zwierząt. Wykonany zostanie też system zarządzania ruchem.
Odcinek Piaski - Łopiennik, o długości 16,6 km, przebiegać będzie nowym śladem, wzdłuż obecnej drogi krajowej nr 17. Rozpocznie się na węźle Piaski Wschód, który zostanie przebudowany. Droga S17 będzie się tam łączyć z trasą S12 Piaski-Dorohusk. Inwestycja m.in. obejmuje budowę trzech węzłów drogowych: Piaski Południe, Fajsławice oraz Łopiennik.
Odcinek Krasnystaw-Izbica, o długości 18,8 km, zacznie się w Zakręciu przed Krasnymstawem. Początkowo trasa przebiegać będzie w śladzie obecnej DK17, następnie przekroczy rzekę Żółkiewkę i od zachodniej strony ominie m.in.: Latyczów, Dworzyska, Tarnogórę i Izbicę. Przekroczy linię kolejową nr 69 relacji Rejowiec-Hrebenne i zakończy się na przecięciu z obecną DK17 w okolicach Krasnego. Powstaną trzy węzły: Krasnystaw Północ, Krasnystaw Południe oraz Izbica. Planowana jest też budowa pary Miejsc Obsługi Podróżnych Ostrzyca oraz obwodu utrzymania drogi ekspresowej w okolicach Krasnegostawu.
Odcinek od Izbicy do węzła Zamość Sitaniec będzie liczył niespełna 10 km. Pobiegnie nowym śladem, głównie wzdłuż obecnej DK17. Ominie od zachodniej strony miejscowość Podkrasne oraz Chomęciska Małe. W ramach tego zadania powstaną m.in. dwa węzły: Stary Zamość oraz Zamość Sitaniec.
- Droga ekspresowa między Piaskami a Hrebennem będzie liczyć około 125 kilometrów i będzie realizowana w formule "zaprojektuj i wybuduj". Obecnie na etapie realizacji są cztery odcinki S17 od Zamościa w kierunku Hrebennego. W 2021 r. oddaliśmy do użytku pierwszą nitkę obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego. Obecnie trwa dobudowa drugiej jezdni. Planujemy, że wykonawca firma Mota Engil Central Europe zakończy prace w trzecim kwartale bieżącego roku - zaznacza Łukasz Minkiewicz.
Natomiast dla odcinków Zamość Wschód - Zamość Południe, Zamość Południe - Tomaszów Lubelski oraz Tomaszów Lubelski - Hrebenne (w sumie niespełna 50 km), wykonawcy pracują nad projektami budowlanymi oraz dokumentacją potrzebną do złożenia wniosków do wojewody lubelskiego o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Złożenie wniosków planowane jest w tym roku.
- Na etapie prac przygotowawczych są jeszcze dwa odcinki drogi ekspresowej S17 między Piaskami a Zamościem: Łopiennik - Krasnystaw (ok. 9,5 km) oraz Zamość Sitaniec - Zamość Wschód (ok. 12 km). W styczniu ubiegłego roku złożyliśmy wniosek do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Lublinie o wydanie decyzji środowiskowej, przedstawiając preferowane warianty przebiegu drogi. Procedura jest w toku - kwituje rzecznik.
Droga ekspresowa S17 na odcinku Piaski - Hrebenne to ważny fragment całego ciągu S17 Warszawa - Lublin - Zamość - Tomaszów Lubelski - Hrebenne (granica państwa). To także droga międzynarodowa E372 prowadząca z Warszawy do Lwowa. Trasa ta będzie się łączyć na węźle Piaski Wschód z planowaną drogą ekspresową S12 Piaski – Dorohusk. Poprzez wybudowane odcinki S12 na wspólnym przebiegu z S17 oraz istniejące węzły na obwodnicy Lublina, połączy się także z drogą ekspresową S19 (Via Carpatia). |
Napisz komentarz
Komentarze