Dlaczego czas wczytywania witryny jest istotny?
Na początku wyjaśnijmy, dlaczego w ogóle zwracać uwagę na ten czynnik. Żyjemy w czasach, gdy dany towar bądź informację możemy pozyskać z wielu źródeł. Dlatego tak istotne jest przekonanie klienta, że to właśnie w naszym sklepie powinien dokonać transakcji. Jeśli jednak nasza strona będzie się długo wczytywać, to internauta może się zirytować i opuścić nasz sklep. Komfort użytkownika jest istotny i mocno powiązany z prędkością strony.
Do tego zwróćmy też uwagę na współczynnik odrzuceń. Pokazuje on, ilu internautów opuściło naszą witrynę bez wykonania na niej żadnej interakcji. Wielu użytkowników zamyka kartę, jeśli nie zna danej strony, a ta nie załaduje się w ciągu raptem 2-3 sekund. W ten sposób można utracić wielu potencjalnych klientów.
Oprócz tego trzeba również wziąć pod uwagę kwestie SEO. Google informowało już, że prędkość witryny ma znaczenie przy uwzględnianiu pozycji w wyszukiwarce. Przede wszystkim chodzi tutaj o wspomniany już komfort użytkownika. Jak widać, istnieje kilka solidnych powodów ku temu, by dokładnie przyjrzeć się temu parametrowi na swojej stronie.
Na co zwracać uwagę?
Jeśli widzimy, że z prędkością naszej witryny jest coś nie tak (pomiaru możemy dokonać na przykład z pomocą PageSpeed Insights), to warto poszukać źródła problemu. Czasem może być nim sama strona, która mogła zostać źle zaprojektowana. Niedoświadczeni użytkownicy czasami instalują wiele wtyczek, które w teorii mają wiele ciekawych funkcjonalności, jednak zdarza się, że odbywa się to kosztem prędkości działania strony. Z tego powodu czasem lepiej jest zrezygnować z niektórych widżetów lub poszukać ich odpowiedników, które nie będą tak obciążać naszej strony.
Kolejną kwestią jest odpowiedni hosting. On również ma ogromny wpływ na to, w jaki sposób będzie działać nasza strona. Być może zakup bardziej wydajnego pakietu sprawi, że prędkość wczytywania się witryny wyraźnie wzrośnie. Do tego warto przyjrzeć się temu, jakie usługi oferuje dany hosting.
Przykładowo, jedną z możliwości jest skorzystanie z Content Delivery Network. Podłączenie się do tej sieci zazwyczaj zauważalnie podnosi szybkość działania strony internetowej. Dzieje się tak dzięki geograficznemu rozłożeniu poszczególnych węzłów CDN. Węzły przechowują kopie elementów stron, dzięki czemu nie muszą być one przesyłane z oryginalnych serwerów. Pisząc w uproszczeniu, szybkość wzrasta, ponieważ dane potrzebne do załadowania się strony znajdują się znacznie bliżej miejsca, w którym przebywa użytkownik. Więcej na temat Content Delivery Network przeczytasz między innymi tutaj: https://www.nazwa.pl/cdn.
Optymalizacja kluczem do sukcesu
Choć odpowiedni hosting jest istotną kwestią, to jednak nie można pomijać aspektu optymalizacji strony. Czemu konkretnie warto się przyjrzeć? Jeśli wiemy, że nasza witryna została poprawnie zaprojektowana i długi czas działała prawidłowo, to zdecydowanie należy przyjrzeć się optymalizacji.
Czasami bywa tak, że zamieszczając na stronie wiele wysokiej jakości grafik, poważnie zwiększamy czas ładowania się witryny. Z tego powodu warto przyjrzeć się rozmiarom multimediów, które zamieszczamy. W niektórych przypadkach dobrym rozwiązaniem będzie skompresowanie ich, a w efekcie zmniejszenie rozmiaru. To samo tyczy się wideo czy też GIF-ów. Często są to bardzo zasobożerne materiały, przez co ich wstawianie może wymiernie wpłynąć na czas ładowania się strony.
Jeśli prowadzimy firmę, to może nam również zależeć na sprawnie działającej poczcie. Choć można korzystać z zewnętrznych serwerów, to ze względów bezpieczeństwa (a także samej szybkości) część osób decyduje się na usługę CloudMail. Na jej temat więcej przeczytamy tutaj: https://www.nazwa.pl/poczta.
Mamy nadzieję, że udało nam się wyjaśnić, dlaczego prędkość wczytywania się witryny jest tak ważnym parametrem. Jego poprawa może przełożyć się na lepszy współczynnik konwersji, a tym samym poprawić sprzedaż.
Napisz komentarz
Komentarze