Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 23 grudnia 2024 16:47
Reklama Baner reklamowy A1
Reklama

Zamość: Prezentacja elektrycznych autobusów. W styczniu wyjadą na miasto [ZDJĘCIA]

Pracują cicho i nie emitują spalin, co ma ogromne znaczenie dla środowiska. Do Zamościa trafiło 14 autobusów o napędzie elektrycznym marki MAN: dziesięć 12-metrowych i cztery 18-metrowe. 5 grudnia odbyła się ich prezentacja. Zakupione pojazdy będą stopniowo wprowadzane do eksploatacji. W styczniu wszystkie będą jeździć po Zamościu.
5 grudnia odbyło się uroczyste przekazanie 14 autobusów elektrycznych marki MAN zakupionych przez MZK.
5 grudnia odbyło się uroczyste przekazanie 14 autobusów elektrycznych marki MAN zakupionych przez MZK.

– To Miejski Zakład Komunikacji jest autorem tego sukcesu – powiedział na zorganizowanej w Sali Consulatus konferencji prasowej prezydent Zamościa Andrzej Wnuk.

Przypomniał, że gdy po okresie covidowym spółka zanotowała potężną stratę finansową, prezes MZK Krzysztof Szmit wyszedł z inicjatywą, aby złożyć wniosek do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o współfinansowanie zakupu elektrycznych autobusów. – Kierunek, który przez MZK został obrany, jest jak najbardziej słuszny – dodał prezydent Zamościa, uchylając przy okazji rąbka tajemnicy, że miast ma w planach powtórzyć ten sukces, zakupując w przeciągu najbliższych dwóch lat za identyczny zestaw pojazdów (MZK złożył już do NFOŚiGW kolejny wniosek – przyp. red.). – Jeśli to się uda, to w pełni odnowimy i pełni zelektryfikujemy tabor – powiedział Andrzej Wnuk. – Będziemy mieli pierwszą w Polsce bezemisyjną komunikację miejską.

Miasto stawia na ekologię

Przypomnijmy, że najnowsza inwestycja to efekt uzyskania przez MZK dofinansowania z NFOŚiGW w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”. W ramach przeprowadzonego przetargu firma MAN Truck & Bus Polska złożyła najlepszą ofertę obejmującą zakup 10 autobusów o długości 12 m oraz czterech 18-metrowych pojazdów przegubowych wraz z siedmioma dwustanowiskowymi stacjami ładowania pojazdów.

 Zmodernizowana została stacja transformatorowa, wybudowano także linię zasilającą dostarczającą prąd do ładowarek. Całkowity koszt projektu to ponad 48 mln zł, z czego 73,5 proc. stanowiło dofinansowanie. MZK w dalszej kolejności myśli o farmie fotowoltaicznej, która mogłaby powstać na terenie bazy spółki. Jej koszt – w zależności od tego, czy panele będą usadowione na ziemi czy na słupach – to od 3 do 5 mln zł. Inwestycji, jak podkreślił prezes Krzysztof Szmit, nie da się zrealizować bez zewnętrznego finansowania.

Wyjaśnił, że nowe autobusy wyposażone są w najnowsze systemy informatyczne, monitoring zewnętrzny i wewnętrzny czy system biletu online z wirtualnym kasownikiem. Pojazdy są na 5-letniej gwarancji, a gwarancja na silnik i zespół eksploatacyjny, podobnie jak system ładowania, jest dwa razy dłuższa. Dodał, że testowanie nowych pojazdów, w tym przegubowych, wypadło znakomicie. – Bardzo sprawnie poruszają się po ciasnych ulicach, bardzo dobrze wypada skręcanie, a przegubowe, które są trzyosiowe, wypadają nawet lepiej – powiedział Krzysztof Szmit.

Dodatkowo doskonale radzą sobie z niskimi temperaturami.

Elektryczna flota

Obecny na konferencji Claus Wallenstein, dyrektor zarządzający spółki MAN Truck & Bus Polska, podkreślił nie tylko, że Zamość stał się jedną z największych flot autobusów elektrycznych w Polsce, ale też że autobusy został wyprodukowane w Polsce, a konkretnie w Starachowicach. Dodał, że do 2025 r. połowa autobusów w Europie będzie miała napęd elektryczny, a do 2030 – 90 proc. Podziękował za zaufanie i zaangażowanie. – To duży krok w kierunku ochrony środowiska i poprawy życia mieszkańców waszego pięknego miasta – powiedział Claus Wallenstein.

Obecnie tabor MZK liczy 40 autobusów. Elektryczne będą zastępowały stopniowo najbardziej wyeksploatowane pojazdy z silnikiem diesla w stosunku 1:1. Autobus 18-metrowy pomieści 110 pasażerów, 12-metrowy zaprojektowany jest na 87 osób. Zarówno jeden, jak i drugi będzie mógł w ruchu miejskim przejechać do 300 km, a to oznacza, że pojazdy nie będą wymagały doładowywania baterii w ciągu dnia. Pojazdy będą stopniowo wprowadzane do eksploatacji. W styczniu wszystkie już powinny jeździć po Zamościu.

Powiązane galerie zdjęć:

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Gregor 07.12.2023 10:17
No to pięknie Zamość umoczył! Będzie to samo co w Gdańsku. Na ulicę wyjechały solarisy z dieslem bo elektryki sobie nie radzą. Z zasięgu 400km zrobiło się 200 i ratować sytuację muszą spaliniaki. Miasto udaje że problemu nie ma a 14 baniek wyrzucone w błoto. A zimą zasięg spada jeszcze bardziej. Faktycznie jest się czym chwalić.

Ccc 07.12.2023 06:50
Autobus niby elektryczny A ogrzewanie vebasto na olej napędowy

Goska 06.12.2023 22:34
to aż pod Ratusz trzeba było zajechać??a nie pod ten najdroższy przystanek>>lepiej by wypadały na zdjęciu ,pan Schmit mówi ,że bardzo dobrze wypada skręcanie przegubowców!!tak szczególnie na rondach bo jadą przez ronda prosto,może niech się przejedzie a poznej opowiada bajki

Idioci, nie macie na co kasy wydawac 06.12.2023 18:10
Żałosne eko zjeby.. żeby te unię szlak trafiło.

mieszkaniec 06.12.2023 14:59
Ot, biznesmeni siedzą w MZK, komplet baterii LiFePo4 do tego autobusu kosztuje ok. 260 tys. przy trwałości ok. 400 tys.km , prokuratura powinna sie tym zająć, ile kasy dostali decydenci od MAN-a? do niedawna łapowki w niemczech mozna było odliczać od podatku, a. Panowie z policji drogowej proszę o wystawienie mandatów za nieodśnieżone pojazdy, jeżeli tego nie zrobicie wystąpię z powództwem cywilnym przeciw Wam.

Oo 06.12.2023 09:09
Super nietrafiona inwestycja ,pogratulować głupoty ale chyba o to chodziło ,jak zauważyłem to w autobusach MZK jeździ od 2 do 9 osób i to przeważnie zwolnione z biletów lub ulgowe ,,gdzie tu ekonomia,, zakłady duże pracy zlikwidowane fabryk brak!!! Kiedyś to się dziwi nie mogły zamknąć ,,a dzisiaj po południu przelot prawie na pusto!!!! Może by tak włodarze odbudować zakłady prawdziwe pracy dla tysięcy osób .,....w Zamościu i okolicach.....

pasażer 13.12.2023 19:44
a kto ma jeżdzić jak tłuki pancerne tak układają rozkład jazdy, że z jednego przystanku w ciągu 10-15 min. odjężdżaję 4 autobusy i przez godzinę żaden

Kocham Zamość mimo wszystko. 06.12.2023 00:06
Zamiast miasto porządnie odśnieżyć chwalą się nowymi autobusami. Żenada na maksa! Do tego, tak jak poniżej ktoś słusznie zauważył, auta na zdjęciach również nie są odśnieżone. Świetny materiał dla policji by wystawić mandaciki. Ech... Ogólnie jednak to cieszę się bardzo i gratuluję NAM nowej floty w MZK, ale jak już kiedyś wspominałem w komentarzu, nasze zatoki przystankowe nie są gotowe na przegubowce. Są za krótkie i ze złym kątem najazdu oraz na głównych arteriach (Piłsudskiego i Partyzantów) współdzielone z TAXI, które pilnie trzeba wyprosić. No i wreszcie trzeba nauczyć Zamościan korzystać z zewnętrznego/wewnętrznego przycisku otwierania drzwi w autobusie. Bo wietrzenie autobusu w mrozie lub upale czterema parami drzwi na każdym przystanku to nie jest delikatnie mówiąc dobry pomysł.

Jandzban 05.12.2023 21:38
I co z tego skoro wciaż nie można dojechać na 6 do pracy bo brak transportu publicznego

Donald morawiecki 05.12.2023 19:32
Już w Gdańsku przekonali się że są bezużyteczne. Zasięg bardzo mały, ciężkie jak czołg, drogie w eksploatacji. A prąd z elektrowni węglowych.

Z 06.12.2023 00:57
Nie dość, że prąd z elektrowni węglowych, to dochodzi jeszcze wyprodukowanie i, w przyszłości, utylizacja baterii. Ale efekt propagandowy ma być taki, że same autobusy niby "eko"😁😁😁

Zdjęcia potwierdzają 05.12.2023 18:37
wszystkie te autobusy jechały dzisiaj ze śniegiem na dachach. To jest mandat ok 3 tys. zł. Ale oczywiście wszyscy mają to w dupie.

Aa 05.12.2023 17:07
A czemu nie są pomalowane w barwy miasta

 

 

Reklama
ReklamaBaner firmy Pierogi od AGI w dodatku Świąta
ReklamaBaner reklamowy w dodatku Święta firmy Agroradek
ReklamaBaner reklamowy w dodatku ŚWIĘTA firmy Klinika Zdrowia I Urody
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: kresowiakTreść komentarza: Toż to prawie jak kabaret, jak by nie patrzył to wina "pisu" a największa Kaczyńskiego bo pozwolił na zatrucie. Tyle miał władzy i pozwolił na zatrucie Huczwy no i Odry!!!!Data dodania komentarza: 23.12.2024, 16:10Źródło komentarza: Hrubieszów: Ekologiczna katastrofa umorzona po raz drugiAutor komentarza: ak47Treść komentarza: Z tym klimatem to bym nie przesadzał, zwykła knajpa, wystrój, obsługa, jedzenie i ceny bez szału.Data dodania komentarza: 23.12.2024, 16:03Źródło komentarza: Szczebrzeszyn: Awantura o Kawiarnię na wzgórzu. Pod petycją właścicielki wciąż przybywa podpisówAutor komentarza: JaTreść komentarza: Zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym inicjatywę uchwałodawczą posiada Burmistrz. Tak wiec radni klepneli to co przygotował / projekt uchwały / na sesję Burmistrz. Teraz płacz.Data dodania komentarza: 23.12.2024, 15:55Źródło komentarza: Szczebrzeszyn: Awantura o Kawiarnię na wzgórzu. Pod petycją właścicielki wciąż przybywa podpisówAutor komentarza: etnografTreść komentarza: DomniemaneData dodania komentarza: 23.12.2024, 13:34Źródło komentarza: Hrubieszów: Ekologiczna katastrofa umorzona po raz drugiAutor komentarza: xyzTreść komentarza: Aaaaa czyli lejta dalej syf do rzek bo i tak nikt wam nic nie udowodni.Data dodania komentarza: 23.12.2024, 12:06Źródło komentarza: Hrubieszów: Ekologiczna katastrofa umorzona po raz drugiAutor komentarza: PoirytowanyTreść komentarza: Wiedza środowiskowa orzekającego jest na poziomie nie powiem jakim. "Wyłowiono także gniazdujące przy brzegu rzeki martwe ptaki" - nie tylko ptaki były również ssaki, od spadku tlenu te zwierzęta padły? Biologia poziom podstawówki się kłania. "nie przeprowadzono wszystkich dostępnych czynności celem ustalenia wszelkich okoliczności zdarzenia" - to może trzeba pociągnąć do odpowiedzialności tych, którzy powinni te czynności wykonać? Póki gó.no nie zacznie niektórym płynąć z kranu, 4 liter nie ruszą, nic się nie zmieni.Data dodania komentarza: 23.12.2024, 12:05Źródło komentarza: Hrubieszów: Ekologiczna katastrofa umorzona po raz drugi
Reklama