Którędy pobiegnie S17?
Odcinek pobiegnie przez gminy Krasnystaw, Izbica oraz Stary Zamość. Zacznie się w Zakręciu przed Krasnymstawem. Początkowo trasa przebiegać będzie w śladzie obecnej DK17, następnie przekroczy rzekę Żółkiewkę i od zachodniej strony ominie m.in. Latyczów, Dworzyska, Tarnogórę i Izbicę. Przekroczy rzekę Wieprz, linię kolejową nr 69 relacji Rejowiec - Hrebenne i zakończy się na przecięciu z obecną DK17 w okolicach Krasnego.
– W ramach inwestycji wybudujemy 16 obiektów inżynierskich, w tym trzy węzły drogowe (Krasnystaw Północ, Krasnystaw Południe oraz Izbica). Planowana jest też budowa pary Miejsc Obsługi Podróżnych Ostrzyca oraz obwodu utrzymania drogi ekspresowej w okolicach Krasnegostawu, a także estakad i mostów m.in. nad rzekami Żółkiewka i Wieprz. Wybudujemy i przebudujemy w sumie ok. 30 km dróg niższych kategorii do obsługi ruchu lokalnego – wylicza Łukasz Minkiewicz, rzecznik prasowy GDDKiA w Lublinie.
41 miesięcy na wykonanie
Wykonawca ma 41 miesięcy na zrealizowanie inwestycji. Na etapie prac budowlanych nie wlicza się okresów zimowych od połowy grudnia do połowy marca. Oddanie drogi do użytku planowane jest w drugiej połowie 2028 roku.
CZYTAJ TEŻ: Jarosławiec: Nie chcą ronda przy kościele. Parafianie przeciw planowanemu włączeniu S17 do DK74
Po podpisaniu umowy, kolejnym krokiem będzie opracowanie przez wykonawcę projektu budowlanego, a także uzyskanie wymaganych zezwoleń, w tym m.in. decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Złożenie wniosku do Wojewody Lubelskiego o wydanie decyzji ZRID planowane jest jesienią przyszłego roku.
W realizacji
Przypomnijmy, że to kolejny odcinek trasy S17 z Piask w kierunku Zamościa i dalej do granicy z Ukrainą w Hrebennem, który przeszedł do realizacji. Z końcem września GDDKiA podpisała umowę na odcinek Piaski Wschód - Łopiennik. Wyłoniła też wykonawców sześciu odcinków tej drogi o łącznej długości ok. 94 km, natomiast dla dwóch (w sumie ok. 20 km) trwają prace przygotowawcze w ramach drugiego etapu Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami Koncepcji programowej. Ogłoszenie przetargów na wyłonienie ich wykonawców planowane jest na przyszły rok.
PRZECZYTAJ: Gm. Tomaszów Lub.: Budowa MOP-ów na S17. "Niech to będzie inwestycja dla ludzi" - mówi wójt
Podpisana jest także umowa z wykonawcą dokumentacji projektowej dla blisko 2-kilometrowego odcinka biegnącego nowym śladem od S17 do planowanego terminala granicznego odpraw samochodów ciężarowych Hrebenne/Rawa Ruska, który realizowany będzie przez Lubelski Zarząd Obsługi Przejść Granicznych.
Miliony na drogę
Dofinansowanie na zaprojektowanie i budowę ponad 17-kilometrowego odcinka S17 Tomaszów Lubelski - Hrebenne wyniesie ponad 61 mln euro.
To efekt umowy o dofinansowanie (Grant Agreement) podpisanej między GDDKiA a Europejską Agencją Wykonawczą ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA).
– Umowa jest wynikiem rozstrzygnięcia piątego konkursu w ramach puli ogólnej instrumentu Łącząc Europę 2021-2027 (Connecting Europe Facility – CEF), w którym GDDKiA złożyła swoją aplikację jako samodzielny beneficjent. Zatwierdzona umową kwota dofinansowania stanowi 50 proc. wydatków kwalifikowanych na kontynuację projektowania i budowę ponad 17-kilometrowego odcinka – uzupełnia rzecznik prasowy GDDKiA.
Napisz komentarz
Komentarze