Na początku października minister infrastruktury zapewnił samorządowców z Lubelszczyzny, w tym prezydenta Zamościa, że po zakończeniu kluczowych prac modernizacyjnych na węźle kolejowym w Katowicach „Hetman” powróci do relacji z Hrubieszowa do Wrocławia.
– Po tych zapewnieniach ministra zwróciliśmy się mejlowo do PKP InterCity z pytaniem, czy „Hetman” nadal nie może jeździć do Wrocławia i ominąć zmodernizowany szlak kolejowy objazdem, np. przez Częstochowę, tak jak to było praktykowane kilka lat temu. W odpowiedzi otrzymaliśmy informację, że takie rozwiązanie jest niemożliwe. Napisano też, że odcinek z Hrubieszowa do Krakowa nie będzie obsługiwany składem wagonowym InterCity, a zakupionymi w Holandii zmodernizowanymi pociągami. Taka zamiana składów wagonowych InterCity na zmodernizowane szynobusy i skrócenie trasy z Hrubieszowa do Krakowa może mieć fatalne skutki. To może być jak nałożenie wieka na trumnę, w której umieszczono kogoś, kto cieszy się całkiem dobrym zdrowiem – uważa Bartosz Sojda z Grupy Wolontariuszy „Pociągiem do Hrubieszowa”.
Do Wrocławia, a nawet Berlina
– Pasażerowie jeżdżący tymi pociągami, najdalej podróżowali będą do Tarnobrzega czy Stalowej Woli. Na jazdę do Krakowa raczej nie będzie chętnych – przekonuje wolontariusz z Grupy „Pociągiem do Hrubieszowa”.
Obecnie pasażerowie „Hetmana” jeżdżą z Hrubieszowa do Krakowa, Katowic i Wrocławia.
– Jeżeli skrócimy tę relację, to odpadnie grupa pasażerów jeżdżących dalej niż do Krakowa. Przesiadki w Krakowie na pociąg do Wrocławia nie wszystkich zachęcają do dalszej podróży. Ponadto obecnie mamy wysoki standard podróży. A jeżeli po zmianach standard się obniży, pasażerów może być mniej – tłumaczy Bartosz Sojda.
Z listą pytań dotyczących zmian w grudniowym rozkładzie jazdy pociągów zwróciliśmy się do rzecznika PKP IC, Macieja Dutkiewicza. Zapytaliśmy go, czy w zmieniającym się rozkładzie jazdy nadal pozostanie bezpośrednie połączenie kolejowe IC „Hetman” relacji Hrubieszów – Wrocław. Interesowało nas również, jaką trasą – według nowego rozkładu jazdy – pojedzie pociąg, który według obecnego rozkładu jazdy kończy bieg we Wrocławiu. Zapytaliśmy rzecznika PKP IC, czy „Hetman” nadal będzie jeździł przez Rzeszów, Łańcut, Leżajsk, Nową Sarzynę, Rudnik nad Sanem i Nisko, czy może pojedzie inną trasą. Ale jednym z istotniejszych pytań było, czy połączenie InterCity „Hetman” relacji Hrubieszów – Kraków będzie obsługiwane – tak jak obecnie – taborem InterCity, czy może zmodernizowanymi składami pociągów zakupionych w Holandii. Nasze wątpliwości dotyczyły także tego, czy podróżni będą mieli w wagonach dostęp do gniazdek z prądem i do WiFi.
CZYTAJ WIĘCEJ: PKP Intercity planuje likwidację pociągu Hrubieszów-Wrocław. Samorządowcy z Zamojszczyzny stanowczo się sprzeciwiają
Zanim otrzymaliśmy odpowiedź od rzecznika PKP IC, zespół prasowy opublikował komunikat: „Dobra wiadomość również dla mieszkańców Zamościa, którzy do Krakowa dojadą w około 4 godziny, czyli o ponad godzinę szybciej niż dotychczas. Skrócenie czasu przejazdu było możliwe dzięki zmianie trasy przez Mielec oraz eliminacji manewrów na trasie” – czytamy w tym komunikacie.
Natomiast w odpowiedzi rzecznika PKP IC na nasze pytania czytamy: „W nowym rozkładzie jazdy 2024/2025 pociąg IC „Hetman” pojedzie z Hrubieszowa do Krakowa Głównego, skąd pasażerowie mają połączenie w kierunku Wrocławia, Berlina i innych miast” – napisał Maciej Dutkiewicz.
Mielec i Dębica zamiast Rzeszowa
Dalej rzecznik PKP IC napisał: „Po zmianach rozkładu IC „Hetman” wyjedzie z Hrubieszowa o godz. 6.50. Do stacji Kraków Główny dojedzie o godz. 11.37. Przejazd z Hrubieszowa do Krakowa będzie trwał 4 godziny 47 minut, skracając się z 6 godzin i 1 minuty. Pociąg pojedzie z Hrubieszowa do Krakowa Głównego przez: Werbkowice, Zamość Wschód, Zamość Starówka, Zamość, Zawada, Szczebrzeszyn, Zwierzyniec, Tereszpol Biłgorajski, Biłgoraj, Stalowa Wola Rozwadów, Tarnobrzeg, Mielec, Dębica, Tarnów, Kraków Płaszów. Warto podkreślić, że w nowym rozkładzie pociąg PKP InterCity dojedzie do Mielca, dokąd jeździły tylko pociągi regionalne” – zaznaczył rzecznik prasowy PKP IC.
CZYTAJ TEŻ: Hrubieszów: Wyjątkowa przysięga u zwiadowców
W odpowiedziach na pytania, jaki tabor będzie obsługiwał połączenie Hrubieszów – Kraków, rzecznik PKP IC napisał: „Pociąg kategorii InterCity będzie kursował jako skład wagonowy, prowadzony przez lokomotywę Pesa Gama. Staramy się zapewnić komfort podróży, czemu służą inwestycje w tabor i włączanie do eksploatacji kolejnych nowych i zmodernizowanych pojazdów. W tej chwili jeszcze nie są sprecyzowane wagony, z których zestawiony będzie skład” – odpowiedział rzecznik PKP IC, Maciej Dutkiewicz.
Jednocześnie zapewnił, że po zmianach rozkładu jazdy w połowie grudnia koszty podróży z Hrubieszowa do Wrocławia pozostaną niezmienione. „Od cen bazowych dynamiczny system sprzedażowy przydziela pule biletów promocyjnych w zależności od takich czynników jak frekwencja czy termin podróży. Ponadto obowiązują ulgi ustawowe, przewoźnik ma też różne oferty handlowe tańszych przejazdów” – argumentuje Maciej Dutkiewicz.
Odpowiedzi rzecznika PKP InterCity zawierają więcej ogólników niż konkretów. Dlatego wkrótce wrócimy do tematu zmian rozkładu jazdy pociągów w połowie grudnia tego roku i spowodowanych tym konsekwencji.
Napisz komentarz
Komentarze