Co roku Zarząd Dróg Powiatowych w Tomaszowie jest przygotowany na zimę przed 1 listopada. W poprzednim roku na koniec tego miesiąca było już nawet co odśnieżać. W tym roku na razie konieczne było jedynie posypanie śliskich dróg. Co prawda synoptycy nie zapowiadają jeszcze opadów śniegu, ale pogoda potrafi być nieprzewidywalna, toteż pracownicy ZDP, jak deklaruje ich dyrektor Andrzej Dmitroca, cały czas są w gotowości.
– W akcji zimowego utrzymania dróg zaangażowanych jest blisko 50 osób, czyli wszyscy pracownicy Zarządu Dróg Powiatowych – mówi ich szef Andrzej Dmitroca.
Dyżurny jest dostępny pod nowym numerem telefonu: 725 104 106. Służby, w zależności od sytuacji na drogach, będą pełnić dyżury zimowe w systemie jedno-, dwu- i trzyzmianowym.
Czego się spodziewać?
ZDP jest odpowiedzialny za 630 kilometrów dróg powiatowych (ujęte są tu wszystkie drogi utwardzone).
Drogom przypisane są standardy zimowego utrzymania. W przypadku tomaszowskich „powiatówek” jest to standard IV i V. VI standard dopuszczono jedynie w przypadku wystąpienia ekstremalnych warunków pogodowych.
CZYTAJ TEŻ: Tomaszów Lub./Zamość: Tymczasowy areszt dla 49-latka za oszustwo przy inwestycjach w akcje
W IV standardzie jest ok. 240 kilometrów dróg, w V standardzie ok. 380 kilometrów.
Poszczególnym standardom przypisane są minimalne poziomy utrzymania powierzchni jezdni oraz dopuszczalne odstępstwa od standardu w warunkach występowania opadów śniegu lub śliskości zimowej, jak również dopuszczalny maksymalny czas występowania tych odstępstw.
– W przypadkach skrajnie niekorzystnych i nieustabilizowanych warunków atmosferycznych i pogodowych (zawieje i zamiecie śnieżne, długotrwałe burze śnieżne niweczące efekty odśnieżania dróg), osiągnięcie i utrzymanie na drogach standardu docelowego może być niewykonalne – zaznacza dyrektor Dmitroca.
Z informacji przygotowanej przez ZDP wynika, że na drogach zaliczanych do standardu IV jezdnia powinna być odśnieżona na całej szerokości i posypana na odcinkach decydujących o możliwości ruchu, czyli na krzyżówkach, wzniesieniach, dojazdach, przejazdach kolejowych.
Na usunięcie śniegu luźnego i zasp służby mają czas do 8 godzin po ustaniu opadów. Gołoledź i lodowica powinny być usunięte w czasie 8 godzin od stwierdzenia występowania zjawiska, a śliskość pośniegowa – do 10 godzin.
PRZECZYTAJ: Centrum Aktywizacji Seniorów w Tomaszowie Lubelskim z wyróżnieniem od Marszałka Województwa
– Zwykle samochód jest dużo szybciej na drodze, ale trzeba pamiętać, że on odśnieży, a jeśli opady są ciągłe, to droga znów zostanie zasypana – zauważa Andrzej Dmitroca.
W przypadku dróg o piątym standardzie na usunięcie śniegu zgodnie z zasadami służby ZDP mają 16 godzin. Jezdnia powinna być odśnieżona, a w miejscach zasp odśnieżony ma być co najmniej jeden pas ruchu z wykonaniem mijanek. Widok zasp nie powinien dziwić co najmniej przez dobę. Dopuszczalne są w tym standardzie przerwy w komunikacji. Normalne będzie też, że na jezdni leży zajeżdżony śnieg i są języki śnieżne. Śliskość też może wystąpić i nie można mieć o nią pretensji do zarządcy. Natomiast gołoledź powinna być usunięta do 8 godzin.
Wszystko jest
Tomaszowski ZDP przygotował sprzęt do zwalczania śliskości zimowej i sprzęt do odśnieżania dróg.
Do zwalczania śliskości przeznaczono 7 piaskarek z nakładanymi pługami odśnieżnymi (typ średni) oraz 2 koparki i 2 koparko-ładowarki do ładowania materiału.
Dodatkowo do odśnieżania naszykowane są dwa pługi ciężkie do zamontowania na samochodach, pług czołowy średni, boczny średni, boczny lekki i trzy pługi wirnikowe.
Zorganizowano też dwa składowiska materiałów. Są one w Żulicach i w Tomaszowie Lubelskim. Złożonych jest tam: 1358 ton mieszanki piaskowo-solnej, 600 ton czystego piasku, 84 tony żużlu.
– To jest mieszanka, która została nam z poprzedniego sezonu. Ale mamy już podpisane umowy na kolejne dostawy soli i piasku i będziemy nasze zapasy sukcesywnie uzupełniać. Generalnie 3 tys. ton piasku powinno wystarczyć na całą zimę – mówi Andrzej Dmitroca.
Akcja zimowego utrzymania dróg prowadzona będzie do 31 marca 2025 roku, chyba że warunki meteorologiczne wymuszą konieczność przesunięcia tego terminu.
Napisz komentarz
Komentarze