7 października 2016 r. w Astanie, stolicy Kazachstanu odbyło się posiedzenie Komitetu Koordynacyjnego ds. Rozwoju Międzynarodowego Transkaspijskiego Korytarza Transportowego. Uczestniczyli w nim przedstawiciele zamojskiej spółki PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa Zbigniew Tracichleb, prezes zarządu PKP LHS oraz Dariusz Sikora, członek zarządu. W imieniu spółki podpisali deklarację przystąpienia do Komitetu Koordynacyjnego.
Komitet Koordynacyjny ds. rozwoju Międzynarodowego Transkaspijskiego Korytarza Transportowego TMTM został utworzony w roku 2014. Ma na celu zapewnienie połączenia transportowego pomiędzy Chinami i Europą przez Kazachstan, Azerbejdżan, Gruzję, Turcję i Ukrainę, a więc z pominięciem terytorium Rosji. Do Komitetu należą koleje Ukrainy, Azerbejdżanu, Gruzji, Kazachstanu, Kirgistanu, Turkmenistanu, Turcji i Chin. Korytarz ten jest alternatywą dla rosyjskiego korytarza TRANSSIB, który jest obecnie podstawowym szlakiem lądowym. To po nim do UE transportowane są towary z takich krajów jak: Japonia, Chiny, Korea i Tajwan.
Przystąpienie PKP LHS do Korytarza jest szansą na zwiększenie wymiany handlowej pomiędzy UE i Chinami w tranzycie przez terytorium Polski. Szczególnie w dziedzinie transportu intermodalnego, wykorzystującego do przewozu ładunków (np. w postaci kontenerów lub wymiennego nadwozia) więcej niż jeden rodzaj transportu.
– To wydarzenie bez precedensu dla rozwoju przewozów intermodalnych w relacji Europa –Azja. Powstaje alternatywne połączenie kolejowe przebiegające bezpośrednio z Chin do Polski przez kraje Azji Centralnej. Linia Hutnicza Szerokotorowa wykorzystująca techniczne możliwości Euroterminala w Sławkowie może być beneficjentem Nowego Jedwabnego Szlaku – podkreśla Zbigniew Tracichleb, prezes zarządu PKP LHS.
Więcej na ten temat przeczytasz w najnowszym wydaniu Kroniki Tygodnia.
Napisz komentarz
Komentarze