– Trzy panie przyjechały tutaj na własne życzenie. Same nas znalazły. Napisały do mnie maila, że chciałyby poznać jak wygląda nauczanie dwujęzyczne w Polsce na poziomie szkoły podstawowe – mówi Artur Stępniak, dyrektor Dwujęzycznej Szkoły Podstawowej z Oddziałami Przedszkolnymi Smart School w Zamościu. – Dużo czytały o nas, naszych szkołach, co robimy, jak rozwijamy edukację dwujęzyczną.
Dr Maria Moliner Bernabe ze studentkami podróżuje po Europie i obserwuje jak wygląda nauczanie dwujęzyczne w różnych krajach, a potem opisuje to. Obserwują różne lekcje od maluszków po pierwszą klasę gimnazjów. Później powstanie paca zbiorowa pod kierunkiem pani doktor. To dla nas duże wyróżnienie, że wykładowczyni tak znanego w Europie uniwersytetu z 800-letnią tradycją wybrała naszą szkołę.
– Badamy edukację dwujęzyczną w różnych krajach europejskich w ramach projektu naukowego. Przeczytałam jeden z artykułów naukowych dyrektora Stępniaka i byłyśmy bardzo zainteresowane, jak wygląda to w praktyce w Polsce, jak to robi pan Artur w Smart School. Pomyślałyśmy, że to najlepszy sposób by porównać system edukacji dwujęzycznej w Polsce z innymi krajami. To co zobaczyłyśmy bardzo nam się podoba i jest jednym z najlepszych systemów jakie widziałyśmy. W Hiszpanii wygląda to podobnie, ale według mnie zbyt raptownie próbuje się w Hiszpanii zbyt szybko w model edukacji dwujęzycznej wdrożyć. W Polsce jest to robione w sposób przemyślany nie stresując dzieci i nie przemęczając, tylko w sposób taki, że dzieci to lubią, nie zaburza to rytmu ich rozwoju. Właśnie te wnioski chcemy zabrać ze sobą do Hiszpanii. – wyjaśnia dr Maria Moliner Bernabe, podkreślając przy tym bardzo dobry poziom nauczania języka angielskiego przez nauczycieli prawie na poziomie native speaker.
Artykuł sponsorowany