Do stolicy pojechali 1 października głównie mieszkańcy miasta i gminy Zamość, ale obecni byli tam również przedstawiciele miasta i gminy Izbica oraz Krasnystaw.
– Protestowaliśmy przede wszystkim przeciwko narzuconym z góry przebiegom kolei dużych prędkości w ramach szprychy numer 5 – powiedział nam Arkadiusz Danielak, który reprezentował miasto i gminę Izbica. – Manifestowaliśmy swoje niezadowolenie z procedowanych zmian w Ustawie o gospodarce nieruchomościami. Krzywdzące zapisy tego aktu prawnego dotkną bowiem każdego, czyja własność stanie na drodze inwestycji celu publicznego. Swoją obecnością pragnęliśmy zaakcentować wyraz solidarności z innymi regionami Polski.
Z całej Polski
Uważają, że można zminimalizować straty i poprowadzić inwestycję inaczej. Nie składamy broni już wkrótce planujemy kolejne wydarzenia które będą w dalszym ciągu pokazywały nasze niezadowolenie zarówno z przebiegów szprychy nr 5, jak również całego pakietu szkodliwych specustaw, z ustawą o gospodarce nieruchomościami na czele. Podkreślam po raz kolejny, że ani ta, jak i inne inwestycje celu publicznego, nie mogą być realizowane na krzywdzie ludzkiej.
Do Warszawy przyjechali mieszkańcy miejscowości z różnych części Polski, m. in. Mazowsza, Wielkopolski, Śląska, Podkarpacia i Lubelszczyzny. Podnosili, że przeraża ich widmo wywłaszczeń i tego, w jaki sposób skonstruowane mają być regulujące je przepisy.
Szansa na tunel
Przypomnijmy, że w rejonie Zamościa trzy z czterech projektów zakładają budowę podziemnego tunelu o długości ok. 6 km. Tory szybkiej kolei ominą Bełżec, bo pojawiła się koncepcja, aby tzw. szprycha CPK nr 5 została wybudowana do granicy z Ukrainą (w przyszłości będzie ją można przedłużyć do Lwowa, a docelowo – do Kijowa).
- Przeczytaj także: Zamość: Osoby z niepełnosprawnościami będą miały swój dom
Takie informacje padły 13 września podczas „kolejowego śniadania prasowego”, które w Zamościu zorganizowała spółka CPK. Linia z Trawnik do granicy z Ukrainą ma zostać wybudowana do końca 2032 r. w dwóch etapach: Trawniki-Zamość (do końca I kwartału 2030 r.) oraz Zamość-granica polsko-ukraińska (do końca III kwartału 2032 r.).
Po jej uruchomieniu z Zamościa do Warszawy przejedziemy pociągiem w 2 godz. 15 min (dziś taka podróż trwa ok. 4 godz. i 30 min). Pociągi pasażerskie mają poruszać się z prędkością do 250 km/h.
Wszystkie drogi poprowadzą
CPK to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 4 tys. ha, zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie.
W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.
Inwestycja powinna umożliwić stworzenie ponad 150 tys. nowych miejsc pracy. W rejonie CPK powstanie Airport City, w skład którego wejdą m.in. obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe.
Napisz komentarz
Komentarze