Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 22 listopada 2024 20:52
Reklama Baner reklamowy firmy WODBET
Reklama Baner reklamowy A1 Fit&Healtly

Region: Będą nowe połączenia kolejowe

Marszałek Województwa Lubelskiego Jarosław Stawiarski oraz prezes zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Ireneusz Merchel złożyli podpisy na 5 umowach z Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej+. Łączny koszt wszystkich projektów wynosi blisko 4,25 mld zł. W wydarzeniu odbyło się w parku miejskim przy Janowskim Ośrodku Kultury w Janowie Lubelskim 8 listopada. Wzięli udział Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk, wicemarszałek Michał Mulawa oraz samorządowcy z naszego województwa.
Region: Będą nowe połączenia kolejowe

Autor: UMWL

Inwestycja pozwoli na szybkie połączenie z Lublinem takich miast jak: Biłgoraj, Janów Lubelski, Łęczna, Łuków, Kraśnik, Krasnystaw, Zamość i Włodawa. Program przyczyni się do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie lepszego dostępu do najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego, jakim jest kolej, oraz do podniesienia atrakcyjności regionów. Kolej oznacza lepszą dostępność regionów, a także rozwój gospodarczy i redukcję spalin. Nowoczesny transport musi być nie tylko szybki, bezpieczny, wygodny i ekologiczny, ale także – jak pokazują wydarzenia związane z pandemią – odporny na nowe kryzysy – mówił podczas briefingu marszałek Jarosław Stawiarski. 

– Dla tego regionu to dobry czas. Wiosną ogłaszaliśmy kwalifikacje projektów dla kolei w województwie lubelskim. Dziś mogę potwierdzić, że rząd PiS dotrzymuje słowa, bo nie tworzymy zapowiedzi, a rozpoczynamy inwestycje. Gratuluję lokalnym samorządowcom, którzy podejmują projekty inwestycyjne dla dróg i kolei – mówił Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Zgodnie z zasadami programu Kolej+ Samorząd Województwa Lubelskiego wniesie do projektu wkład własny w wysokości 15% kosztów kwalifikowalnych (dotyczące koncepcji programowo-przestrzennej, dokumentacji projektowej, robót budowlanych oraz ewentualnych wykupów gruntów) i koszty niekwalifikowalne, które w sumie wyniosą 517,4 mln zł netto.

Łączny szacunkowy koszt zgłoszonych projektów wynosi 4 mld 246 mln zł brutto (3 mld 452 mln zł netto). Na realizację poszczególnych projektów przypadają następujące kwoty:

  1. Utworzenie połączenia kolejowego Lublin-Łęczna/LW Bogdanka: 110,3 mln zł.
  2. Budowa linii kolejowej Szastarka-Janów Lubelski-Biłgoraj wraz z poprawą dostępności do transportu kolejowego w m. Kraśnik: 135,8 mln zł.
  3. Rewitalizacja połączenia Chełm-Włodawa wraz poprawą dostępności transportu kolejowego w m. Włodawa: 75,7 mln zł.
  4. Elektryfikacja linii kolejowej nr 30 Łuków-Lublin: 56,7 mln zł.
  5. Prace na liniach kolejowych 69 i 72 na odc. Rejowiec-Zawada-Zamość Szopinek wraz z budową łącznicy omijającej stację Zawada: 138,9 mln zł.

Kolejnym warunkiem realizacji inwestycji było przedłożenie deklaracji przez organizatora przewozów o wypuszczeniu min. 4 pary pociągów na nowo powstałych trasach przez co najmniej 5 lat.

Podpisane umowy dotyczą następujących inwestycji:

1. Utworzenie połączenia kolejowego Lublin-Łęczna/LW Bogdanka

Połączenie kolejowe Łęcznej z Lublinem zapewni budowa nowej, zelektryfikowanej linii kolejowej, Lublin Lotnisko-Łęczna. Mieszkańcy zyskają wygodny dojazd do stolicy województwa w około 40 minut. Budowa linii pozwoli również na poprawę warunków przewozów towarowych – nowa linia obejmuje także odcinek od Łęcznej do Kopalni Węgla Kamiennego w Bogdance. Łącznie w ramach projektu powstanie 25 km jednotorowej linii. Pociągi zatrzymają się na 12 nowych i dostępnych dla wszystkich pasażerów stacjach i przystankach: Lublin Lotnisko, Trzeszkowice, Krzesimów, Ciechanki Krzesimowskie, Łęczna Szpital, Łęczna Akacjowa, Łęczna Polna, Łęczna, Stara Wieś, Turowola, Puchaczów, Bogdanka.

2. Budowa linii kolejowej Szastarka-Janów Lubelski-Biłgoraj wraz z poprawą dostępności do transportu kolejowego w m. Kraśnik

W ramach inwestycji planowana jest budowa 18 km linii kolejowej Szastarka-Janów Lubelski oraz ok. 12 km jednotorowej linii kolejowej do Kraśnika Fabrycznego wraz z łącznicą Kraśnik Miasto-Kraśnik. Obie trasy zostaną zelektryfikowane, dzięki czemu przewoźnicy będą mogli wykorzystywać ciche, ekologiczne pojazdy i tym samym przygotować lepszą ofertę dla podróżnych. Mieszkańcy południowej Lubelszczyzny zyskają szybkie i wygodne połączenia kolejowe ze stolicą regionu. Czas przejazdu pociągiem między Kraśnikiem Fabrycznym a Lublinem szacowany jest na 52 min, a między Biłgorajem a Lublinem na 1h 36 min. Projekt przewiduje budowa ok. 15 stacji i przystanków, które będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Dodatkowo w ramach inwestycji powstanie także studium projektowo-techniczne dla budowy oraz elektryfikacji kolejnej 35-kilometrowej jednotorowej linii kolejowej Janów Lubelski-Biłgoraj.

3. Rewitalizacja połączenia Chełm-Włodawa wraz poprawą dostępności transportu kolejowego w m. Włodawa

Projekt obejmuje modernizację ok. 41 km linii kolejowej nr 81 na odcinku Chełm-Okuninka Białe oraz budowę jednotorowej niezelektryfikowanej linii kolejowej przez Okuninkę do Włodawy liczącej ok. 10 km. Pociągi pojadą z prędkością do 120 km/h. Czas przejazdu między Włodawą a Chełmem wyniesie ok. 53 min. Dzięki realizacji projektu możliwe będzie przywrócenie regularnych połączeń pasażerskich na tej linii. W ramach prac planowana jest modernizacja 9 przystanków: Koza-Gotówka, Karolinówka, Ruda-Huta, Ruda-Opalin, Uhrusk, Wola Uhruska, Stulno, Sobibór, Okuninka Białe oraz budowa stacji Włodawa Miasto. Wszystkie obiekty będą przystosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

4. Elektryfikacja linii kolejowej nr 30 Łuków-Lublin

Kolejna umowa przewiduje elektryfikację linii Łuków-Lublin Północny. Przewoźnicy będą mogli wykorzystać nowoczesne, ekologiczne pociągi i przygotować atrakcyjną ofertę podróży. Znacznemu usprawnieniu ulegną również podróże do Warszawy. Nie będzie konieczności wymieniania lokomotyw ze spalinowych na elektryczne, co wpłynie na sprawniejsze i krótsze podróże do stolicy.

5. Prace na liniach kolejowych 69 i 72 na odc. Rejowiec-Zawada-Zamość Szopinek wraz z budową łącznicy omijającej stację Zawada

Szybsze i sprawniejsze podróże koleją między Zamościem a Lublinem zapewni modernizacja i elektryfikacja linii nr 69 i 72 na odcinku Rejowiec-Zamość Szopinek oraz odbudowa i elektryfikacja łącznicy kolejowej omijającej stację Zawada. Czas przejazdu na trasie Zamość Wsch.-Rejowiec-Lublin Gł. wyniesie około 1h 54 min (ze wszystkimi postojami), czyli skróci się o ok. 20 minut. Umowa przewiduje również modernizację 10 stacji i przystanków: Zagrody Kościół, Krasnystaw Fabryczny, Krasnystaw Miasto, Wólka Orłowska, Izbica, Tarzymiechy, Krzak, Złojec, Mokre, Zamość oraz budowę 2 nowych przystanków, tj. Bzite i Zawada Wschodnia. Wszystkie obiekty będą przystosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Zapewnią one komfortowe warunki oczekiwania na pociąg. Będą wyposażone w wiaty, ławki, jasne oświetlenie.

Województwo Lubelskie jest największym beneficjentem środków Programu Kolej+, w ramach których zostanie wybudowanych, zmodernizowanych i zelektryfikowanych 316 km linii kolejowych. Okres realizacji zadań przewidziany jest na lata 2023-2028.



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

XYZ 13.11.2022 16:53
Dla wszystkich tych co mówią o KDP na Zamość i modernizacji obecnej linii. To są dwa inne światy , dwie inne inwestycje, idea jest taka że będzie budowana KDP , i ma być główną Magistralą, a zmodernizowana linia regionalną, powinno nam zależeć na KDP bo nikt o normalnych zmysłach będzie jeździł koleją do Lublina w prawie 2 godziny gdy z przedmieśc Zamościa śmignie sobie samochodem w 45 min jak powstanie S17. A tak z szprychą z Zamościa do Lublina będzie z 25min może mniej, to będzie konkurencja. Modernizacja obecnej linii nie stworzy żadnej konkurencji dla przyszłej S17

Piotr 10.11.2022 05:18
No i dobrze. Lepsze to niż ten cały projekt CPK/KDP. Przynajmniej idzie z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury, nie wywołuje takich protestów społecznych. Trzeba wykorzystywać i modernizowac to co jest, a nie przekopywać pół miasta i wywłaszczać ludzi z ponad 100 domów. To w odróżnieniu od CPK popieram.

Zamościanin 10.11.2022 00:12
Ciekawe czy przy budowie kolei z Janowa do Biłgoraja wywłaszczą dużo ludzi i czy budowa ta napotka takie protesty jak w sprawie CPK.

Łukasz81 09.11.2022 23:25
To oni w końcu te CPK czy KDP budować zamierzają? Przecież jeśli KDP powstanie to stare tory w Zamościu mają być rozebrane i połączenie przez Zawadę nie będzie mieć racji bytu. To samo rozebrane mają być tory w Izbicy. Czyli inwestycja na kilka lat. Tak wg. mnie marnuje się publiczne pieniądze. Podobnie z rondem w Krasnymstawie. Za kilka lat rzekomo ma być ekspresówka, jeśli taktycznie będzie to ruch się dużo w Krasnymstawie zmniejszy. Ludzie się tyle lat męczyli pomeczyli by się jeszcze kilka. Wg. mnie nie było potrzeby budowy tam ronda tymbardziej, że to długa i kosztowna robota, która na wiele miesięcy dezorganizuje życie mieszkańcom Krasnegostawu i okolic.

XYZ 13.11.2022 17:00
Ma być budowana KDP i modernizacja obecnej. Ta stara linia będzie miała rację bytu bo jak będziesz mieszkał w Zawadzie i chcesz dojechać do Lublina to wsiadasz tam, w Izbicy przesiadasz na KDP, chodzi o to byś nie dojeżdżał do Zamościa specjalnie by tam wsiadać na dworcu. Kolejna sprawa to na odcinku Zamość Tomaszów to KDP i obecna linia będą zupełnie innymi połączeniami, bo na odcinku Zamość Krasnystaw to są równolegle linie. A rozbiórkę Koleji w Zamościu uważam za słuszną, po ich śladzie nożna wiele dróg zbudować. Natomiast w Łapiguzie CPK planuje terminal z LHSem

 

 

ReklamaBaner reklamowy Goldsun - Fundacja Czysta Dotacja
ReklamaBaner reklamowy B Firmy Sunflowers
Reklamadotacje rpo
KOMENTARZE
Autor komentarza: Pycha Moj GrzechTreść komentarza: Program Rodzina na swoim ma się b.dobrze.Data dodania komentarza: 22.11.2024, 14:15Źródło komentarza: W Hrubieszowie będzie punkt paszportowyAutor komentarza: ochrona przyrodyTreść komentarza: Jakie były ku temu przesłanki?Data dodania komentarza: 22.11.2024, 12:56Źródło komentarza: Wójt gminy Hrubieszów w gronie ekspertówAutor komentarza: jaTreść komentarza: Coś mieszkańcu o ukrainie piszesz oszczędnie Nie wszystko!Data dodania komentarza: 22.11.2024, 12:55Źródło komentarza: Lubelskie: Atak Rosji na zachodnią Ukrainę. Poderwano nasze myśliwceAutor komentarza: BrawoTreść komentarza: Zając ekspertem PO KOLEGIUM TUMANUM to jakieś jaja,Data dodania komentarza: 22.11.2024, 12:52Źródło komentarza: Wójt gminy Hrubieszów w gronie ekspertówAutor komentarza: BrawoTreść komentarza: Pytanie gdzie w tym czasie była wybrana rada społeczna szpitala nadzorująca dyrekcję z ramienia starostwa. tym pseudo neo radnym tylko jaja wsadzić w imadło i dobrze skręcić. a nie nagrody dawać,Data dodania komentarza: 22.11.2024, 12:50Źródło komentarza: Szpital w Hrubieszowie w ciągu 2 lat nie wykonał kontraktów z NFZ. Do spłaty ma 18 mln złAutor komentarza: MieszkaniecTreść komentarza: "Droga przez mękę" aby dojść do orzecznictwa trzeba pokonać odcinek z parkingu przy parku lub walczyć o miejsce parkingowe przy bloku nr 8. Jeżeli będziemy mieli szczęście i znajdziemy miejsce to zaczyna się walka dziurawym chodnikiem i wysokimi krawężnikami. Takie mamy realia udogodnień dla niepełnosprawnych. Mieszkzńcy bloku wracający z pracy siedzą w samochodach i wypatrują wolnego miejsca postojowego bo przecież większość miejsc jest zajęta przez pracowników Krok za krokiem, pacjentów przychodni Żak, stomatologa, okulisty lub petentów ZGL. Takie instytucje jak przychodnie nie powinny znajdować się w blokach gdzie nie ma przystosowanych warunków oraz miejsc parkingowych.Data dodania komentarza: 22.11.2024, 11:26Źródło komentarza: Zamość: Przyjeżdża niepełnosprawny do urzędu i... nie ma gdzie zaparkować
Reklama