Przypomnijmy sobie art. 28 pkt 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym:
Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżając przez przejazd, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność. Przed wjechaniem na tory jest on obowiązany upewnić się, czy nie zbliża się pojazd szynowy, oraz przedsięwziąć odpowiednie środki ostrożności, zwłaszcza jeżeli wskutek mgły lub z innych powodów przejrzystość powietrza jest zmniejszona.
Art. 28 pkt 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym:
Kierujący jest obowiązany prowadzić pojazd z taką prędkością, aby mógł go zatrzymać w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pojazd szynowy lub gdy urządzenie zabezpieczające albo dawany sygnał zabrania wjazdu na przejazd.
Wjazd na przejazd jest dozwolony dopiero po całkowitym podniesieniu się rogatek i wyłączeniu sygnalizacji przejazdowej.
Jeżeli widać jakiekolwiek elementy infrastruktury kolejowej ( tory, rozjazdy), zawsze trzeba zakładać, że są one eksploatowane nawet jeśli pozornie wyglądają na opuszczone.
Należy pamiętać , aby przekraczać tory tylko w wyznaczonych przejściach lub przejazdach, przestrzegać wszystkich znaków ostrzegawczych i znajdujących się tam sygnałów.
Wjazd na przejazd w przypadku braku możliwości kontynuowania jazdy jest zabroniony.
Należy pamiętać, aby przekraczać tory tylko w wyznaczonych przejściach lub przejazdach, przestrzegać wszystkich znaków ostrzegawczych i znajdujących się tam sygnałów.
Wjazd na przejazd w przypadku braku możliwości kontynuowania jazdy jest zabroniony.
Pociągi mają zawsze pierwszeństwo przejazdu w stosunku do pojazdów ratunkowych, uprzywilejowanych, samochodów i pieszych.
Należy być czujnym na terenie kolejowym. Przekraczając przejazd: nie czytamy, nie mamy w uszach słuchawek, które mogą zagłuszać odgłosy zbliżającego się pociągu. Elementy infrastruktury nie są miejscem do zabawy.
Chodzenie po torach jest niezgodne z prawem i bardzo niebezpieczne. W czasie, który mija od zapalenia się sygnalizacji świetlnej do zamknięcia jezdni przez rogatki, pociąg jadący z prędkością 160 km/h przebywa drogę ok 1000 m, czyli mniej więcej tyle co długość 13 pełnowymiarowych boisk do piłki nożnej. Siła z jaką pociąg miażdży samochód jest porównywalna do siły z jaką samochód miażdży aluminiową puszkę.
Nigdy nie można wjeżdżać na przejazd ,gdy widzisz zbliżający się pociąg. Nawet gdy wydaje Ci się, że jest dostatecznie daleko. Pociągi ze względu na swoje gabaryty wydają się wolniejsze niż są w rzeczywistości.
Jak się zachować gdy nasz samochód utknie na przejeździe ?
- Jeśli samochód jest sprawny i możesz kontynuować jazdę – dodaj gazu i wyłam rogatkę, która jest przed Tobą. Jest ona tak skonstruowana, że złamie się, nie powodując uszkodzenia samochodu. Po zjechaniu z przejazdu skorzystaj z Żółtej Naklejki PLK i powiadom służby techniczne o tym fakcie, dzwoniąc pod numer „w razie awarii”, podając numer przejazdu.
- Jeśli samochód nie pozwala na zjechanie z przejazdu – natychmiast każ wszystkim pasażerom opuścić pojazd i wyjść poza rogatki oraz skorzystaj Żółtej Naklejki PLK.
Do czego służy Żółta Naklejka PLK?
Naklejki są umieszczane od wewnętrznej strony krzyży świętego Andrzeja na przejazdach zabezpieczonych znakami i sygnalizacją świetlną (kategoria D i C).
Na skrzyżowaniach z rogatkami (kategoria B i A) naklejki są na cokołach rogatek (obudowach napędów rogatek).
Na Żółtej Naklejce PLK są trzy podstawowe dane: indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego, numer alarmowy 112, numery „awaryjne”.
Jak to działa ?
- Samochód zostaje unieruchomiony na przejeździe.
- Kierowca dzwoni na numer alarmowy 112, zgłasza zagrożenie i podaje indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu, znajdujący się na Żółtej Naklejce.
- Operator 112 dzwoni do ekspozytury PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
- Ekspozytura wydaje polecenie wstrzymania ruchu lub ograniczenia prędkości pociągów.
- Zostaje wstrzymany ruch / wprowadzone ograniczenie prędkości pociągów w obrębie właściwego przejazdu, dzięki informacjom podanym na Żółtej Naklejce.
Kiedy dzwonić pod numer 112 ?
- wypadek
- unieruchomione auto na przejeździe
- przeszkoda na torach
Kiedy dzwonić pod numery awaryjne ?
- ograniczona widoczność na przejeździe
- uszkodzone oznakowanie przejazdu
- wyłamana rogatka
Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Zamościu nawiązał współpracę z PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa spółka z o.o. w Zamościu zmierzającą do upowszechniania i propagowania zasad bezpieczeństwa ruchu drogowego wśród dzieci i młodzieży. Wykorzystując interaktywne zestawy edukacyjne, przygotowaliśmy warsztaty dla dzieci, które poprzez zabawę poznają podstawy bezpieczeństwa na drodze oraz na przejazdach kolejowo-drogowych.
Zestaw „Miasteczko Umiejętności Drogowych Autochodzik” wprowadza dzieci w świat ruchu drogowego. Dzieci odgrywały różne role m.in. pieszego, kierowcy. Ćwiczyli właściwe postawy, uczyli się prawidłowych nawyków.
WORD Zamość
Kampania PKP „Bezpieczny Przejazd”
PKP LHS Zamość
Napisz komentarz
Komentarze