Konferencję prasową zwołano 6 października na Rynku Solnym. – Zamość i Zamojszczyzna potrzebują „czystych” inwestycji i jestem przekonana, że ta inwestycja przyczyni się do poprawy życia mieszkańców – powiedziała minister Anna Moskwa, która lubi wracać do Zamościa, bo to jej rodzinne miasto.
Obecny na konferencji wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Sławomir Mazurek zauważył, że miasto Zamość jest w tej części kraju liderem pod względem wprowadzania do transportu miejskiego autobusów elektrycznych. Takie pojazdy pracują cicho i nie emitują spalin, co ma ogromne znaczenie dla środowiska naturalnego.
– Będą przyjazne zarówno dla tych, którzy będą nimi jeździć, jak i dla tych, którzy za nimi będą jechać, dlatego zachęcamy do składania kolejnych, dobrych wniosków – zwrócił się do prezydenta Zamościa wiceprezes NFOŚiGW, przypominając przy okazji, że jest absolwentem Technikum Mechanicznego w Zamościu (minister Moskwa skończyła I LO).
Prezydent Andrzej Wnuk przyznał, że Zamość stawia na ekologiczne rozwiązania. – Chcemy pozyskać 14 kolejnych takich autobusów – powiedział Andrzej Wnuk, dodając, że w planach jest budowa farmy fotowoltaicznej, która ma je zasilać.
Poseł Tomasz Zieliński zauważył, że idealne miasto, jakim jest Zamość, zasługuje na idealne autobusy, a prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Zamościu Krzysztof Szmit podkreślił, że nie tylko Warszawa, Poznań i inne duże miasta mogą pochwalić się nowoczesnymi, elektrycznymi autobusami.
Przypomniał, że do Zamościa trafią 4 autobusy przegubowe 18-metrowe oraz 10 12-metrowych. Ten pierwszy pomieści 110 pasażerów, 12-metrowy zaprojektowany jest na 87 osób. Zarówno jeden, jak i drugi będzie mógł w ruchu miejskim przejechać do 300 km, a więc nie będą wymagały doładowywania baterii w ciągu dnia. Po prezentacji można było wybrać się testowanymi obecnie przez MZK pojazdami na przejażdżkę. Do eksploatacji autobusy zostaną wprowadzone na przełomie listopada i grudnia.
Przypomnijmy, że najnowsza inwestycja w bezemisyjną komunikację miejską to efekt uzyskania przez MZK w Zamościu dofinansowania z NFOŚiGW w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”. W ramach przeprowadzonego przetargu firma MAN Truck & Bus Polska złożyła najlepszą ofertę, obejmującą zakup 10 autobusów o długości 12 m oraz czterech 18-metrowych pojazdów przegubowych wraz z siedmioma dwustanowiskowymi stacjami ładowania pojazdów. Całkowity koszt projektu to ponad 47 mln zł, z czego koszty kwalifikowane to 37,6 mln zł, a dotacja z NFOŚiGW – ponad 29 mln zł.
Napisz komentarz
Komentarze