Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 20 maja 2024 06:54
Reklama
Reklama
Reklama

Pasy bezpieczeństwa - fakty i mity. WORD Zamość wyjaśnia

Obowiązek zapinania pasów bezpieczeństwa został wprowadzony w Polsce w 1983 r. i dotyczył wówczas tylko przednich siedzeń oraz dróg poza obszarem zabudowanym. W 1991 r. obowiązek ten rozszerzono również na siedzenia tylne oraz wszystkie drogi. Obowiązek stosowania fotelików samochodowych wprowadzono w Polsce w 1999 roku.
  • Źródło: WORD Zamość
Pasy bezpieczeństwa - fakty i mity. WORD Zamość wyjaśnia

Autor: WORD Zamość.

JAK DZIAŁAJĄ PASY BEZPIECZEŃSTWA? 

  • redukują ryzyko kontaktu ciała z wnętrzem pojazdu w efekcie ograniczając ciężkość obrażeń, 
  • przenoszą siły działające podczas uderzenia na mocniejsze partie ciała, 
  • zapobiegają wypadnięciu z pojazdu przy uderzeniu, 
  • zapobiegają obrażeniom innych pasażerów

PRAWIDŁOWO ZAPIĘTY PAS :

  • pas powinien przylegać płasko do ciała (skręcony pas może nie wytrzymać napięcia podczas zderzenia), 
  • pas powinien być napięty (jeśli tak nie jest, człowiek uderza w kierownicę lub szybę zanim pas zadziała), 
  • górna część pasa powinna być umieszczona blisko szyi, a nie na żebrach (mogą one ulec złamaniu, przebijając jednocześnie płuca i serce), 
  • dolny pas powinien opinać biodra (jeżeli jest skręcony lub przylega do brzucha podczas wypadku zmiażdży narządy wewnętrzne).

Pasy bezpieczeństwa fakty i mity

MIT Sceptycy twierdzą, że zapięte pasy mogą uniemożliwić wydostanie się z płonącego pojazdu. 

FAKT Statystyki wypadków wskazują jednak, że jedynie 0,5% wypadków drogowych wiąże się z pożarem auta. 

MIT Wśród kierujących i pasażerów krąży teoria, że podczas wypadku lepiej wypaść z auta niż być w nim uwięzionym. 

FAKT Badania wskazują, że w przypadku wyrzucenia ciała przez przednią szybę ryzyko odniesienia ciężkich ran w wypadku jest 25 razy większe. Natomiast ryzyko śmierci jest 
6 razy większe.

MIT Wielu kierowców wychodzi z założenia, że po mieście i na krótkich trasach jeździ się wolno. W związku z tym, w razie wypadku nic im się nie stanie. Zapinanie pasów, w tej sytuacji, jest czynnością zbędną. 

FAKT Nic bardziej mylnego, bowiem przy zderzeniu z prędkością 50 km/godz. ciało jest wyrzucane z siedzenia z siłą 1 tony. Przy uderzeniu w stałe elementy samochodu skutki mogą być śmiertelne, również dla pasażera z przodu

MIT Właściciele aut wyposażonych w poduszki powietrzne żyją natomiast w przeświadczeniu, że to zabezpieczenie jest wystarczające. 

FAKT Poduszka powietrzna redukuje ryzyko śmierci o 50% tylko wtedy, gdy podczas wypadku działa wspólnie z pasami bezpieczeństwa. Statystyki wypadków wskazują jednak, że jedynie 0,5% wypadków drogowych wiąże się z pożarem auta. 

MIT Uczestnicy ruchu drogowego, korzystający z tylnych foteli samochodu, rzadko zapinają pasy bezpieczeństwa (stosuje je średnio około 47% pasażerów). Uważają, że na tylnym siedzeniu jest bezpieczniej. 

FAKT Pasażerowie na tylnym siedzeniu są tak samo narażeni na poważne obrażenia jak 
z osoby siedzące z przodu samochodu. Ponadto, stanowią oni śmiertelne zagrożenie 
dla podróżujących z przodu pojazdu. 

MIT Wielu przyszłych rodziców myśli, że pasy bezpieczeństwa stanowią zagrożenie 
dla płodu. 

FAKT Podczas wypadku pasy bezpieczeństwa są jedynym urządzeniem, które może uratować życie kobiety w ciąży i jej nienarodzonego dziecka.

Człowiek jadący samochodem z prędkością 80 km/h bez zapiętych pasów w przypadku zderzenia ma nikłe szanse na przeżycie. Wypadek trwa ułamki sekund.

"Po 0,026 sekundy od początku wypadku zderzak i przód samochodu jest już zgnieciony, a niezapięty pasami kierowca kontynuuje ruch z prędkością 80 km/h. 
Po 0,068 sekundy ciało kierowcy uderza w deskę rozdzielczą z siłą sześciu ton. 
Po 0,100 sekundy ciało kierowcy po uderzeniu w kolumnę kierownicy wypada na zewnątrz, wybijając przednią szybę - obrażenia powodują śmierć na miejscu" , 
"Po 0,150 sekundy w miejscu wypadku zalega cisza"

Przy zderzeniu czołowym, nawet przy prędkości nie uznawanej za niebezpieczną, 
rzędu 64 km/h, na samochód oddziałują przeciążenia do 30 g = 300 m/s2 (przyspieszenie 30 razy większe niż przyspieszenie ziemskie), wtedy mężczyzna o wadze - 84 kg będzie oddziaływał na przedni fotel lub/i innych pasażerów tak, jakby jego masa wynosiła 2,5 tony .

Zapinanie pasów zmniejsza ryzyko śmierci w wypadku o około połowę, a pomimo to nie wszyscy je zapinają zwłaszcza osoby podróżujące na tylnych siedzeniach.

Dziecko mające mniej niż 150 cm wzrostu jest przewożone, w foteliku bezpieczeństwa dla dziecka lub innym urządzeniu przytrzymującym dla dzieci, zgodnym z : 
1) masą i wzrostem dziecka oraz 
2) właściwymi warunkami technicznymi określonymi w przepisach Unii Europejskiej lub w regulaminach EKG ONZ dotyczących urządzeń przytrzymujących dla dzieci w pojeździe.

Zezwala się na przewożenie w pojeździe, na tylnym siedzeniu pojazdu, dziecka mającego co najmniej 135 cm wzrostu przytrzymywanego za pomocą pasów bezpieczeństwa w przypadkach, kiedy ze względu na masę i wzrost dziecka nie jest możliwe zapewnienie fotelika bezpieczeństwa dla dziecka lub innego urządzenia przytrzymującego dla dzieci.

Zezwala się na przewożenie w pojeździe na tylnym siedzeniu pojazdu, trzeciego dziecka w wieku co najmniej 3 lat, przytrzymywanego za pomocą pasów bezpieczeństwa, w przypadku gdy dwoje dzieci jest przewożonych w fotelikach bezpieczeństwa dla dziecka lub innych urządzeniach przytrzymujących dla dzieci, zainstalowanych na tylnych siedzeniach pojazdu i nie ma możliwości zainstalowania trzeciego fotelika bezpieczeństwa dla dziecka lub innego urządzenia przytrzymującego dla dzieci.

Kierującemu pojazdem zabrania się przewożenia w foteliku bezpieczeństwa dla dziecka lub innym urządzeniu przytrzymującym dla dzieci dziecka siedzącego tyłem do kierunku jazdy na przednim siedzeniu pojazdu samochodowego wyposażonego w poduszkę powietrzną dla pasażera, która jest aktywna podczas przewożenia dziecka.

Prowadzona przez WORD Zamość Akcja informacyjno - edukacyjna „ZAPNIJ PASY” ma na celu zmianę postaw i zachowań, co w konsekwencji przyczyni się do zmniejszenia liczby ofiar śmiertelnych i rannych wśród użytkowników dróg oraz przygotowanie do odpowiedzialnego uczestnictwa w ruchu drogowym w charakterze kierującego i pasażera.

Dzięki symulatorowi dachowania można przekonać się, jak zachowuje się pojazd, nasze ciało i psychika podczas dachowania. Po wejściu do kabiny symulatora zaczyna on obracać się wokół własnej osi – to bardzo ciekawe doświadczenie, znaleźć się w środku wirującego pojazdu, jednak nie zapominając, że prawdziwe dachowanie to inna prędkość, inne emocje oraz często poważne konsekwencje. Dzięki doświadczeniu, które daje symulator dachowania można dobrze zrozumieć, dlaczego tak ważne jest zapinanie pasów bezpieczeństwa przed rozpoczęciem każdej jazdy oraz jakie niebezpieczeństwo stwarzają luźno zostawione w samochodzie przedmioty, takie jak np. laptop, butelka czy inne, ciężkie przedmioty.

Wydarzeniem towarzyszącym akcji jest przeprowadzanie przez WORD w Zamościu konkursu plastycznego dla uczniów szkół ponadpodstawowych „Zaprojektuj plakat - ZAPNIJ PASY - , który przemówi do młodych kierowców”

WORD Zamość


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
ReklamaBaner reklamowy firmy GOLDSUN
ReklamaBaner reklamowy Lege Artis
Reklama
ReklamaBaner reklamowy CKZiU
ReklamaBaner B1
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: StrazakTreść komentarza: Do Owsiaka też NIEData dodania komentarza: 19.05.2024, 18:00Źródło komentarza: Hrubieszów: „Nie” dla wykorzystywania munduru do celów politycznychAutor komentarza: KiedyTreść komentarza: Tęczowa flaga zamiast krzyża wszak PSL wcześniej wchodził do europarlamentu w tęczowej KOalicji, aktywiszcza pseudo Normalny czekają na kakaowe święta.Data dodania komentarza: 19.05.2024, 10:36Źródło komentarza: Mircze: Radni wybrali prezydium Rady GminyAutor komentarza: ZSL-PSLTreść komentarza: Jak widać ewidentnie nigdy nie miał nic wspólnego z rolnikami. a tylko na ich naiwności żerowali i ich głosach na urzędy się dostawali, a teraz pałą chłopa i gazem.Data dodania komentarza: 19.05.2024, 10:31Źródło komentarza: Jednodniowy rolniczy protest w Dołhobyczowie i UchaniachAutor komentarza: KiedyTreść komentarza: Ubezpieczenia dla psów i odszkodowania za pogryzienie.Data dodania komentarza: 19.05.2024, 10:27Źródło komentarza: Podatek od psów już jest. Teraz ich właścicieli czeka kolejny obowiązek. Sprawdź – jakiAutor komentarza: BrawoTreść komentarza: Pamiętamy Początki TfuSSka likwidacja stoczni Szczecińskiej na rzecz NIEMIEC teraz LIKWIDACJA POczty i telewizji na rzecz NIEMIEC.Data dodania komentarza: 19.05.2024, 10:23Źródło komentarza: W jakim stanie jest Poczta Polska? To niemal trupAutor komentarza: POD-gotTreść komentarza: Czyszczenie do zera da pozytywny efektData dodania komentarza: 19.05.2024, 10:22Źródło komentarza: Zamość: Miotła w spółkach miejskich. Jako pierwsza stanowisko straciła prezes PGK
Reklama
Reklama