Pracują na tym Ministerstwo Rodziny Pracy i Polityki Społecznej oraz Państwowa Inspekcja Pracy
„Uff, jak gorąco! Niestety, zmiany klimatu dają się nam wszystkim we znaki, a bardzo wysokie temperatury coraz częściej utrudniają normalne funkcjonowanie w pracy. Co z tym zrobić?” – pyta na platformie X Agnieszka Dziemianowicz-Bąk, ministra pracy.
I dodaje, że są w Polsce przepisy dotyczące pracy przy wysokich temperaturach. To zasady, jakich mają trzymać się pracodawcy. Zostaną zmienione.
Czytaj też: Gdzie najlepiej mieszkać, żeby więcej zarabiać? Ranking województw
Żeby dało się jakoś pracować
„Dlatego zleciłam przeprowadzenie w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, w porozumieniu z Państwową Inspekcją Pracy oraz Centralnym Instytutem Ochrony Pracy analiz i przygotowań kompleksowych zmian w Kodeksie pracy, które zwiększyłyby ochronę pracowników przed skutkami wysokich temperatur w miejscu pracy i uczyniły sezony takie jak ten nieco bardziej znośnymi, nie tylko podczas urlopu” – dodaje ministra.
W podobnym tonie wypowiada się Państwowa Inspekcja Pracy.
– Zmiany klimatu są coraz bardziej odczuwalne i należy na nie odpowiednio reagować. Apeluję do pracodawców, by w okresie upałów stosowali przepisy i rozwiązania techniczno-organizacyjne chroniące pracowników przed wysokimi temperaturami – mówi Marcin Stanecki, główny inspektor pracy.
W innych krajach mają przerwy w pracy
PIP podkreśla, że w wielu krajach, kiedy temperatura przekracza wskazaną wartość, pracownik ma prawo do płatnej przerwy od pracy albo odpoczynku w chłodnym pomieszczeniu. Inną możliwością jest taka zmiana organizacji pracy, żeby w czasie największego upału pracownicy mieli przerwę.
W Polsce jest trochę inaczej. Takich przerw nie ma. Jednak zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami pracodawca powinien zapewnić pracownikom darmowe napoje, gdy temperatura na stanowiskach pracy przekracza 28⁰C, a na otwartej przestrzeni 25⁰C.
Poradnik dla pracodawców znajduje się w tym miejscu.
Upały – zasady
- Okna i świetliki przeznaczone do wietrzenia pomieszczeń powinny być wyposażone w urządzenia pozwalające na otwieranie ich w sposób łatwy i bezpieczny z poziomu podłogi oraz na ustawianie części otwieranych w pożądanym położeniu.
- Gdy praca wykonywana jest w pomieszczeniach, w których temperatura spowodowana procesami technologicznymi jest stale wyższa niż 30°C (303 K), należy zapewnić łatwo dostępne pomieszczenia przeznaczone do wypoczynku pracowników, wyposażone w stoły oraz krzesła z oparciami spełniającymi wymagania ergonomii.
- Klimatyzacja nie może powodować przeciągów ani wyziębienia pomieszczeń pracy – strumień powietrza nie powinien być kierowany bezpośrednio na stanowisko pracy.
- Stanowiska pracy znajdujące się na zewnątrz pomieszczeń powinny być tak usytuowane i zorganizowane, aby pracownicy byli chronieni przed zagrożeniami związanymi w szczególności z warunkami atmosferycznymi, w tym przed: opadami, zbyt niską lub zbyt wysoką temperaturą, silnym wiatrem i spadającymi przedmiotami.
- Napoje należy zapewnić pracownikom zatrudnionym w warunkach gorącego mikroklimatu, charakteryzującego się wartością wskaźnika obciążenia termicznego (WBGT) powyżej 25°C. A także przy pracach na otwartej przestrzeni przy temperaturze otoczenia poniżej 10°C lub powyżej 25°C, na stanowiskach pracy, na których temperatura spowodowana warunkami atmosferycznymi przekracza 28°C.
- Ilość wody do celów higienicznych, przypadająca na każdego pracownika jednocześnie zatrudnionego, nie może być mniejsza niż 90 l − przy pracach brudzących, wykonywanych w wysokiej temperaturze lub wymagających zapewnienia należytej higieny procesów technologicznych.
Przeczytaj: Szpital nie jest taki zły, jak go malują. Pacjenci nie skarżą się ani na jedzenie, ani personel
Napisz komentarz
Komentarze