Panie Kanclerzu trwają obecnie prace nad budową Monoprofilowego Centrum Symulacji Medycznej Uczelni Państwowej w Zamościu przy ul. Hrubieszowskiej. Jak docelowo wyglądać ma to miejsce i jakie korzyści przynieść ma studentom oraz społeczności lokalnej?
– Monoprofilowe Centrum Symulacji Medycznej to nasza tegoroczna sztandarowa inwestycja. Koszt tego przedsięwzięcia to ponad 6 milionów złotych. Pieniądze na ten cel pochodzą ze środków własnych Uczelni i funduszy pozyskanych z projektów unijnych. Ta rozbudowa budynku UPZ przy ul. Hrubieszowskiej to 500 metrów nowej infrastruktury przygotowanej dla kształcenia na kierunku pielęgniarstwo, dostosowanej do potrzeb osób niepełnosprawnych, z windą zdolną do przewożenia łóżek szpitalnych oraz z garażem dla karetki pogotowia. Wszystko po to, by studenci mogli kształcić się w zbliżonych do szpitala warunkach. Drugą część tej inwestycji stanowi wyposażenie. W tym celu podpisaliśmy umowę z Ministerstwem Zdrowia na realizację projektu, na kwotę 2,5 mln zł. Na wyposażenie Centrum składają się fantomy, trenażery, a także urządzenia elektroniczne, które w procesie kształcenia pielęgniarek odgrywają coraz większą rolę. Prowadzenie kształcenia w salach wysokiej wierności to wymóg niezbędny by móc, według zapowiedzi Ministerstwa Zdrowia, w przyszłości kształcić na kierunkach medycznych. Wyposażeni w te umiejętności i znajomość obsługi najnowszego sprzętu absolwenci pielęgniarstwa zapewnią pacjentom lepszą i bardziej komfortową opiekę.
Jeśli chodzi o harmonogram prac budowy Monoprofilowego Centrum Symulacji Medycznej to zakłada on, że do końca września zakończone zostaną roboty budowlane zewnętrzne, zaś do końca roku zakończone zostaną roboty budowlane wewnątrz. Od początku 2021 r. ruszamy z wyposażaniem tych sal w aparaturę. Planujemy, że przyszłoroczne obrony prac dyplomowych odbędą się już w salach Centrum Symulacji Medycznej.
W innej części miasta, przy ul. Szczebrzeskiej obok laboratoriów Centrum Badań i Transferu Technologii znajduje się nieruchomość, którą Uczelnia zakupiła w 2019 r. Co będzie się tam znajdowało i jakie plany ma Uczelnia wobec tego obiektu?
– W związku z tym obiektem chcemy zrealizować dwa przedsięwzięcia. Nieruchomość ta znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie naszego Centrum Badań i Transferu Technologii. W planach mamy stworzenie kompleksu, który pozwoli na kształcenie studentów kierunków inżynierskich: logistyki oraz mechaniki i budowy maszyn w jednym miejscu, bez konieczności przemieszczania się do innej części miasta, do budynku UPZ przy ul. Zamoyskiego. To pierwszy pomysł na wykorzystanie części tej nieruchomości. Ponadto planujemy, by część tego obiektu wykorzystać na potrzeby stworzenia własnej bazy rekreacyjno-sportowej. Poza tym, że wśród naszych studentów są przyszli fachowcy, jest też grono osób, które zdobywanie wykształcenia chce łączyć z uprawianiem sportu. Odnosimy sukcesy w takich dyscyplinach jak tenis stołowy, podnoszenie ciężarów, czy piłka ręczna. Chcemy stworzyć naszym studentom jak najlepsze warunki do rozwoju zarówno dydaktycznego, jak i sportowego.
Przez ostatnie lata w Uczelni pojawiło się wiele pracowni i wyposażenia pozwalającego na kształtowanie praktycznych umiejętności przyszłych fachowców w swoich dziedzinach. Proszę przedstawić kilka z nich.
– Powiedziałem już o budowie Centrum Symulacji Medycznej. Warto przypomnieć, że w budynku przy ul. Hrubieszowskiej od 2017 r. funkcjonuje sześć pracowni umiejętności pielęgniarskich. Pracownie te wyposażone są w profesjonalny sprzęt, m.in. zestawy do pozorowania urazów, modele do nauki iniekcji wszystkich typów, aparaty EKG, pompy infuzyjne, inkubatory i inny sprzęt. Ponadto w budynku przy ul. Hrubieszowskiej funkcjonują pracownie metodyczne na potrzeby kształcenia studentów kierunku pedagogika oraz laboratoria językowe dla studentów filologii angielskiej. Z kolei w budynku przy ul. Zamoyskiego działa pracownia bezpieczeństwa narodowego wyposażona m.in. w laserową strzelnicę. W tym samym budynku znajdują się też stworzone na potrzeby kierunku informatyka nowoczesne pracownie komputerowe. Pracownie te z pewnością okażą się niezastąpione w procesie kształcenia przyszłych grafików i projektantów gier komputerowych. W budynku przy ul. Zamoyskiego znajdują się także pracownie dla kierunku finanse i rachunkowość, ponieważ kształcenie specjalistów w tej dziedzinie także odbywa się przy zastosowaniu komputerów. W laboratoriach Centrum Badań i Transferu Technologii UPZ przy ul. Szczebrzeskiej przyszli inżynierowie uczą się obsługi m.in. obrabiarek sterowanych numerycznie CNC i innych urządzeń identycznych, jak w zakładach przemysłowych. Wszystkie te pracownie i laboratoria są podstawą do praktycznego kształcenia studentów, by po opuszczeniu murów Uczelni mogli bez problemu odnaleźć się na rynku pracy i sprostać oczekiwaniom pracodawców. Przedsiębiorcy często podkreślają potrzebę posiadania praktycznych umiejętności przez absolwentów, my odpowiadamy na ten apel.
Częstym słowem-kluczem obok słowa „inwestycje” jest słowo „projekt”, bowiem na każde przedsięwzięcie trzeba pozyskać środki. Uczelnia Państwowa w Zamościu zrealizowała ich naprawdę sporo. Mógłby Pan wymienić najważniejsze z nich?
– W tym roku obchodzimy 15-lecie Uczelni. To okazja do podsumowania, także w kwestii zrealizowanych projektów. Uczelnia rozpoczęła działalność w 2005 r., a pierwszy projekt zrealizowała w roku 2008. W sumie od początku istnienia Uczelnia zrealizowała 27 projektów o różnej skali. Były projekty niewielkie, ale bardzo potrzebne, jak również projekty kilkunastomilionowe. Mieliśmy to szczęście, że Uczelnia powstała rok po wejściu Polski do Unii Europejskiej. Dzięki możliwości skorzystania ze środków unijnych mogliśmy stworzyć taką bazę dydaktyczną, jaką dysponujemy obecnie. Bez tego wsparcia nie byłoby to możliwe. Zrealizowaliśmy również projekty miękkie skierowane do studentów. Na przykład w tej chwili realizujemy projekt dla studentów pielęgniarstwa. Dzięki niemu studenci i studentki pielęgniarstwa przez II i III rok kształcenia otrzymują stypendia. Ponadto będą otrzymywać wsparcie finansowe przez dwa lata od podjęcia pracy po studiach. Takie wsparcie otrzymają również osoby, które będą wprowadzać studentów w zawód w szpitalach i innych placówkach ochrony zdrowia. Jest to swoista odpowiedź na braki kadrowe w służbie zdrowia. Przypomnę również, że środki na wyposażenie Centrum Symulacji Medycznej pochodzą także z funduszy europejskich. W tej chwili negocjujemy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju dosyć duży projekt. W jego ramach chcemy zrealizować kilka rzeczy, aby studenci z niepełnosprawnościami nie mieli żadnych problemów z funkcjonowaniem na Uczelni. Nasze obiekty są dostępne dla studentów niepełnosprawnych, ale pamiętajmy, że niepełnosprawności są różne np. niedowidzenie, niedosłyszenie. Chcemy przejść na wyższy poziom ułatwienia studiowania studentom niepełnosprawnym. Składają się na to kolory ścian, książki pisane alfabetem Braille’a, urządzenia, które pozwalają komunikować się za pomocą tłumaczy z osobami używającymi języka migowego. Takie funkcjonalności w dzisiejszym świecie medialnym istnieją i w tym kierunku tworzenia wyjątkowej bazy zmierzamy.
Dziękuję za rozmowę.
DR
Napisz komentarz
Komentarze