Obecnie na terenie miasta funkcjonuje 120 sklepów i 87 lokali gastronomicznych posiadających zezwolenia na sprzedaż alkoholu (stan na wrzesień br.). O tym, ile zostawiliśmy w nich pieniędzy, dowiemy się w lutym przyszłego roku. Wiadomo natomiast, że w ciągu 12 miesięcy ub. roku w zamojskich sklepach, restauracjach i barach wydano na alkohol ponad 94,6 mln zł, czyli o prawie 7,3 mln zł więcej niż w 2021 r. Średnio każdego dnia przepijano prawie 260 tys. zł. Za te pieniądze – pomimo inflacji – można kupić w Zamościu kawalerkę.
- Nie przegap: Wystawy, rękodzielnicy, artyści! Rezerwujcie miejsca na Jarmarku Świątecznym w Zamościu
Alkohol wypłukuje portfele
W 2022 r. (stan na 31 grudnia 2022 r.) na terenie Zamościa działały 122 sklepy i 89 lokali gastronomicznych posiadających zezwolenia na sprzedaż alkoholu (w ciągu roku ubył jeden sklep, a liczba lokali gastronomicznych posiadających zezwolenia na sprzedaż alkoholu nie uległa zmianie). W lokalach gastronomicznych wydaliśmy ponad 7,7 mln zł, a w sklepach prawie 87 mln zł.
W tych pierwszych najpopularniejsze było piwo (4,15 mln zł), wódka (prawie 2,3 mln zł), a na końcu wina (prawie 1,3 mln zł). W sklepach na piwo „poszło” 38,46 mln zł, na wódkę o 1 mln zł mniej (37,46 mln zł), a na trunki o zawartości od 4,5 do 18 proc. alkoholu – 11 mln zł.
- Przeczytaj: Zawalów: 57-latek czekał nocą na autobus do Lublina! Uratował go nocny patrol z Miączyna
Nie znaczy to, że tyle na trunki wydali jedynie zamościanie. Wydatki dotyczą sklepów i lokali, w których zaopatrują się lub się w nich goszczą mieszkańcy przyjeżdżający na zakupy z sąsiednich gmin oraz turyści. Jeśli chodzi o tych ostatnich, to Zamość odwiedziło w zeszłym roku 235 tys. turystów, czyli o 2 proc. więcej niż rok temu (Zamość przyciąga turystów nie tylko zabytkowym starym miastem, ale również bogatą ofertą imprez kulturalno-rozrywkowych).
Przeważali mieszkańcy województw lubelskiego, mazowieckiego, podkarpackiego, małopolskiego, śląskiego i podlaskiego, a z turystów zagranicznych najwięcej gości było z Niemiec, Wielkiej Brytanii, Japonii i Izraela.
Telefony zaufania84 627 15 00 – Telefon Zaufania Klubu Abstynenta „Wiarus” w Zamościu (dostępny w godzinach pracy klubu). 800 101 402 – Ośrodek Interwencji Kryzysowej w Zamościu (dostępny w godzinach pracy ośrodka). 800 120 002 – Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie Niebieska Linia, bezpłatny, całodobowy 800 199 990 – Ogólnopolski Telefon Zaufania Uzależnienia , bezpłatny, czynny codziennie w godz. 16-21. 800 702 222 – Centrum Wsparcia dla Osób Dorosłych w Kryzysie Psychicznym, bezpłatny, całodobowy. 800 108 108 – Kryzysowy Telefon Zaufania, bezpłatny, czynny codziennie w godz. 14-22. |
Jednemu niewiele potrzeba do szczęścia, inny musi wypić cysternę. – Wszyscy kochają nasz tradycyjny napój, czyli wódkę, z tym że jedni piją kulturalnie, z głową, inni „do spodu” – przyznaje Damian Poterucha, właściciel restauracji Renesans i Tauro Burger w Zamościu.
– Jeśli chodzi o turystów zagranicznych, to Czesi, Niemcy czy Słowacy zdecydowanie wybierają piwo, Azjaci i Amerykanie wolą mocniejsze trunki, w tym przede wszystkim polską wódkę, a turyści z krajów śródziemnomorskich wybierają wina. Po alkoholu są najlepsze imprezy, ludzie więcej tańczą i rozmawiają, bawią się lepiej jakby jutra miało nie być. Alkohol to bardzo fajny wynalazek. Pity z umiarem i w dobrych intencjach potrafi dobrze działać, jak wszystko w nadmiarze bardzo źle wpływa na człowieka.
Szumią po alkoholu
Dobrze wiedzą o tym policjanci. Według danych Komendy Miejskiej Policji w Zamościu, W ub. roku, 595 osób zostało zatrzymanych i doprowadzonych do wytrzeźwienia w policyjnej izbie zatrzymań. To o 5 więcej niż w 2021 r. Mundurowi ujawnili 154 kierujących w stanie po użyciu alkoholu (do 0,5 promila w organizmie) oraz w stanie nietrzeźwości (powyżej 0,5 promila).
Za spożywanie alkoholu w miejscach publicznych stróże prawa ukarali 1190 osób. Na szczęście nie było naruszenia zakazu sprzedaży i podawania napojów alkoholowych młodzieży do lat 18, choć 34 nieletnich znalazło sposób, aby znaleźć się pod wpływem alkoholu.
Z danych Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych wynika, że wydano 95 wniosków dotyczących zobowiązania do leczenia odwykowego, w tym 16 dla pań. 131 rodzinom dotkniętym problemem alkoholowym trzeba było udzielić pomocy, w tym materialnej.
Zezwolenia kosztują
Roczna opłata podstawowa za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż napojów zawierających do 4,5 proc. alkoholu i piwa oraz powyżej 4,5 do 18 proc. alkoholu (z wyjątkiem piwa) wynosi 525 zł i zaczyna rosnąć po przekroczeniu progu rocznej wartości sprzedaży tego alkoholu w kwocie 37,5 tys. zł. Jest to wówczas 1,4 proc. ubiegłorocznej wartości sprzedaży tego alkoholu.
Roczna opłata podstawowa za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż napojów zawierających powyżej 18 proc. alkoholu wynosi 2100 zł i zaczyna rosnąć po przekroczeniu progu rocznej wartości sprzedaży tego alkoholu w kwocie 77 tys. zł. Jest to wówczas 2,7 proc. ubiegłorocznej wartości sprzedaży tego alkoholu. Do budżetu miasta Zamościa z tytułu opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych wpłynęło w zeszłym roku ponad 1,8 mln zł.
Kampania „Na zdrowie”Trwa ogólnopolska kampania społeczna „Na zdrowie”, zainicjowana przez Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom, a prowadzona przez Fundację Poza Schematami. Przekazy kampanii przygotowane są przez zespół ekspercki i skierowane do osób dorosłych, a poszczególne treści będą adresowane do wybranych odbiorców, np. do rodziców, kobiet w ciąży czy seniorów. Poszerzają one wiedzę o ryzykach związanych z używaniem alkoholu, jednak odmiennie niż większość kampanii tego typu kładą nacisk głównie na korzyści związane z jego odstawieniem, przynajmniej na jakiś czas, a mniej na wywołane przezeń szkody i zagrożenia. Odzwierciedla to hasło kampanii: „Każdy dzień na moją korzyść”. |
Napisz komentarz
Komentarze