Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 23 grudnia 2024 17:29
Reklama Baner rekalmowy Orkiestry Włościańskiej
Reklama Baner reklamowy A1 SUB Michał Mulawa

W Zamościu codziennie przepija się kawalerkę! Przez rok na alkohol poszło 95 mln

W niespełna 60-tysięcznym Zamościu w sklepach, barach i restauracjach zostawiamy za alkohol średnio po 260 tys. zł dziennie. W ciągu roku na piwo, wino oraz wódkę wydaliśmy prawie 95 mln zł. Miasto włączyło się do ogólnopolskiej kampanii społecznej „Na zdrowie”, zainicjowanej przez Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom, która poszerza wiedzę o ryzykach związanych z używaniem alkoholu.
W ub. roku wydano 95 wniosków dotyczących zobowiązania do leczenia odwykowego, w tym 16 dla pań.
W ub. roku wydano 95 wniosków dotyczących zobowiązania do leczenia odwykowego, w tym 16 dla pań.

Autor: Pixabay.com

Obecnie na terenie miasta funkcjonuje 120 sklepów i 87 lokali gastronomicznych posiadających zezwolenia na sprzedaż alkoholu (stan na wrzesień br.). O tym, ile zostawiliśmy w nich pieniędzy, dowiemy się w lutym przyszłego roku. Wiadomo natomiast, że w ciągu 12 miesięcy ub. roku w zamojskich sklepach, restauracjach i barach wydano na alkohol ponad 94,6 mln zł, czyli o prawie 7,3 mln zł więcej niż w 2021 r. Średnio każdego dnia przepijano prawie 260 tys. zł. Za te pieniądze – pomimo inflacji – można kupić w Zamościu kawalerkę.

Alkohol wypłukuje portfele

W 2022 r. (stan na 31 grudnia 2022 r.) na terenie Zamościa działały 122 sklepy i 89 lokali gastronomicznych posiadających zezwolenia na sprzedaż alkoholu (w ciągu roku ubył jeden sklep, a liczba lokali gastronomicznych posiadających zezwolenia na sprzedaż alkoholu nie uległa zmianie). W lokalach gastronomicznych wydaliśmy ponad 7,7 mln zł, a w sklepach prawie 87 mln zł.

 W tych pierwszych najpopularniejsze było piwo (4,15 mln zł), wódka (prawie 2,3 mln zł), a na końcu wina (prawie 1,3 mln zł). W sklepach na piwo „poszło” 38,46 mln zł, na wódkę o 1 mln zł mniej (37,46 mln zł), a na trunki o zawartości od 4,5 do 18 proc. alkoholu – 11 mln zł.

Nie znaczy to, że tyle na trunki wydali jedynie zamościanie. Wydatki dotyczą sklepów i lokali, w których zaopatrują się lub się w nich goszczą mieszkańcy przyjeżdżający na zakupy z sąsiednich gmin oraz turyści. Jeśli chodzi o tych ostatnich, to Zamość odwiedziło w zeszłym roku 235 tys. turystów, czyli o 2 proc. więcej niż rok temu (Zamość przyciąga turystów nie tylko zabytkowym starym miastem, ale również bogatą ofertą imprez kulturalno-rozrywkowych). 

Przeważali mieszkańcy województw lubelskiego, mazowieckiego, podkarpackiego, małopolskiego, śląskiego i podlaskiego, a z turystów zagranicznych najwięcej gości było z Niemiec, Wielkiej Brytanii, Japonii i Izraela.

Telefony zaufania

84 627 15 00 – Telefon Zaufania Klubu Abstynenta „Wiarus” w Zamościu (dostępny w godzinach pracy klubu).

800 101 402 – Ośrodek Interwencji Kryzysowej w Zamościu (dostępny w godzinach pracy ośrodka).

800 120 002 – Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie Niebieska Linia, bezpłatny, całodobowy

800 199 990 – Ogólnopolski Telefon Zaufania Uzależnienia , bezpłatny, czynny codziennie w godz. 16-21.

800 702 222 – Centrum Wsparcia dla Osób Dorosłych w Kryzysie Psychicznym, bezpłatny, całodobowy.

800 108 108 – Kryzysowy Telefon Zaufania, bezpłatny, czynny codziennie w godz. 14-22.

Jednemu niewiele potrzeba do szczęścia, inny musi wypić cysternę. – Wszyscy kochają nasz tradycyjny napój, czyli wódkę, z tym że jedni piją kulturalnie, z głową, inni „do spodu” – przyznaje Damian Poterucha, właściciel restauracji Renesans i Tauro Burger w Zamościu. 

– Jeśli chodzi o turystów zagranicznych, to Czesi, Niemcy czy Słowacy zdecydowanie wybierają piwo, Azjaci i Amerykanie wolą mocniejsze trunki, w tym przede wszystkim polską wódkę, a turyści z krajów śródziemnomorskich wybierają wina. Po alkoholu są najlepsze imprezy, ludzie więcej tańczą i rozmawiają, bawią się lepiej jakby jutra miało nie być. Alkohol to bardzo fajny wynalazek. Pity z umiarem i w dobrych intencjach potrafi dobrze działać, jak wszystko w nadmiarze bardzo źle wpływa na człowieka.

Szumią po alkoholu

Dobrze wiedzą o tym policjanci. Według danych Komendy Miejskiej Policji w Zamościu, W ub. roku, 595 osób zostało zatrzymanych i doprowadzonych do wytrzeźwienia w policyjnej izbie zatrzymań. To o 5 więcej niż w 2021 r. Mundurowi ujawnili 154 kierujących w stanie po użyciu alkoholu (do 0,5 promila w organizmie) oraz w stanie nietrzeźwości (powyżej 0,5 promila). 

Za spożywanie alkoholu w miejscach publicznych stróże prawa ukarali 1190 osób. Na szczęście nie było naruszenia zakazu sprzedaży i podawania napojów alkoholowych młodzieży do lat 18, choć 34 nieletnich znalazło sposób, aby znaleźć się pod wpływem alkoholu.

Z danych Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych wynika, że wydano 95 wniosków dotyczących zobowiązania do leczenia odwykowego, w tym 16 dla pań. 131 rodzinom dotkniętym problemem alkoholowym trzeba było udzielić pomocy, w tym materialnej.

Zezwolenia kosztują

Roczna opłata podstawowa za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż napojów zawierających do 4,5 proc. alkoholu i piwa oraz powyżej 4,5 do 18 proc. alkoholu (z wyjątkiem piwa) wynosi 525 zł i zaczyna rosnąć po przekroczeniu progu rocznej wartości sprzedaży tego alkoholu w kwocie 37,5 tys. zł. Jest to wówczas 1,4 proc. ubiegłorocznej wartości sprzedaży tego alkoholu. 

Roczna opłata podstawowa za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż napojów zawierających powyżej 18 proc. alkoholu wynosi 2100 zł i zaczyna rosnąć po przekroczeniu progu rocznej wartości sprzedaży tego alkoholu w kwocie 77 tys. zł. Jest to wówczas 2,7 proc. ubiegłorocznej wartości sprzedaży tego alkoholu. Do budżetu miasta Zamościa z tytułu opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych wpłynęło w zeszłym roku ponad 1,8 mln zł.

Kampania „Na zdrowie”

Trwa ogólnopolska kampania społeczna „Na zdrowie”, zainicjowana przez Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom, a prowadzona przez Fundację Poza Schematami. Przekazy kampanii przygotowane są przez zespół ekspercki i skierowane do osób dorosłych, a poszczególne treści będą adresowane do wybranych odbiorców, np. do rodziców, kobiet w ciąży czy seniorów. Poszerzają one wiedzę o ryzykach związanych z używaniem alkoholu, jednak odmiennie niż większość kampanii tego typu kładą nacisk głównie na korzyści związane z jego odstawieniem, przynajmniej na jakiś czas, a mniej na wywołane przezeń szkody i zagrożenia. Odzwierciedla to hasło kampanii: „Każdy dzień na moją korzyść”.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Dorota 11.11.2023 00:21
Pracuję w sklepie i widzę jak to wygląda. Większość "osób z uzależnieniem alkoholowym" to kobiety, to jest po prostu tragedia jaką patologią stały się polki, absolutne alkoholiczki. Polską twarzą alkoholizmu jest Polka alkoholiczka.

Ela 10.11.2023 19:42
Należałoby wycofać alkohol że sklepów spożywczych i stacji paliw, przede wszystkim oraz reklamy piwa nawet bezalkoholowego.

Zamościanin 09.11.2023 09:35
Alkohol to zguba piłem dużo i nie miałem nic byłem biedny i zaniedbany teraz nie pije już parę lat i mam wszystko dom samochód i najważniejsze rodzinę

łomajgod 09.11.2023 11:32
ktoś ci wlewał na siłę?

ciekawski 08.11.2023 22:26
a co robić wieczorami??co miasto oferuje młodym,starszym,podstarzałym??pogadanki o alkoholu???

 

 

ReklamaBaner reklamowy Goldsun - Fundacja Czysta Dotacja
ReklamaBaner rekalmowy formy Alustal
ReklamaBaner reklamowy w dodatku Święta firmy Agroradek
ReklamaBaner- dodatek święta firmy Stalprodukt
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: kresowiakTreść komentarza: Toż to prawie jak kabaret, jak by nie patrzył to wina "pisu" a największa Kaczyńskiego bo pozwolił na zatrucie. Tyle miał władzy i pozwolił na zatrucie Huczwy no i Odry!!!!Data dodania komentarza: 23.12.2024, 16:10Źródło komentarza: Hrubieszów: Ekologiczna katastrofa umorzona po raz drugiAutor komentarza: ak47Treść komentarza: Z tym klimatem to bym nie przesadzał, zwykła knajpa, wystrój, obsługa, jedzenie i ceny bez szału.Data dodania komentarza: 23.12.2024, 16:03Źródło komentarza: Szczebrzeszyn: Awantura o Kawiarnię na wzgórzu. Pod petycją właścicielki wciąż przybywa podpisówAutor komentarza: JaTreść komentarza: Zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym inicjatywę uchwałodawczą posiada Burmistrz. Tak wiec radni klepneli to co przygotował / projekt uchwały / na sesję Burmistrz. Teraz płacz.Data dodania komentarza: 23.12.2024, 15:55Źródło komentarza: Szczebrzeszyn: Awantura o Kawiarnię na wzgórzu. Pod petycją właścicielki wciąż przybywa podpisówAutor komentarza: etnografTreść komentarza: DomniemaneData dodania komentarza: 23.12.2024, 13:34Źródło komentarza: Hrubieszów: Ekologiczna katastrofa umorzona po raz drugiAutor komentarza: xyzTreść komentarza: Aaaaa czyli lejta dalej syf do rzek bo i tak nikt wam nic nie udowodni.Data dodania komentarza: 23.12.2024, 12:06Źródło komentarza: Hrubieszów: Ekologiczna katastrofa umorzona po raz drugiAutor komentarza: PoirytowanyTreść komentarza: Wiedza środowiskowa orzekającego jest na poziomie nie powiem jakim. "Wyłowiono także gniazdujące przy brzegu rzeki martwe ptaki" - nie tylko ptaki były również ssaki, od spadku tlenu te zwierzęta padły? Biologia poziom podstawówki się kłania. "nie przeprowadzono wszystkich dostępnych czynności celem ustalenia wszelkich okoliczności zdarzenia" - to może trzeba pociągnąć do odpowiedzialności tych, którzy powinni te czynności wykonać? Póki gó.no nie zacznie niektórym płynąć z kranu, 4 liter nie ruszą, nic się nie zmieni.Data dodania komentarza: 23.12.2024, 12:05Źródło komentarza: Hrubieszów: Ekologiczna katastrofa umorzona po raz drugi
Reklama