„Partnerstwo Lokalne na rzecz promocji mobilności na rynku pracy” zostało zawarte w czerwcu 2017 r. na terenie powiatu zamojskiego przez instytucje rynku pracy, edukacji i ośrodki pomocy społecznej. Inicjatorem porozumienia i koordynatorem działań jest Filia w Zamościu Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Lublinie. Dotychczas zrealizowane działania to:
-
konferencja inaugurująca podpisanie porozumienia, podczas której zapoznano uczestników z zagadnieniami mobilności zawodowej,
-
warsztaty wiedzy o rynku pracy, podczas których zapoznano z aktualnymi informacjami pracowników socjalnych z ośrodków pomocy społecznej i innych instytucji partnerskich,
-
zajęcia doradcze z uczestnikami Centrum Integracji Społecznej w Komarowie-Osadzie, prowadzone przez doradców zawodowych z Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej w Zamościu.
12 grudnia 2017 r. odbyło się kolejne spotkanie w ramach partnerstwa. Temat spotkania „Motywowanie klienta trudnego- dobre praktyki” zrealizowano poprzez:
-
wykład Pani Anny Jakubowskiej „Metody i techniki motywacji osoby w kontekście zatrudnienia” reprezentującej - Wyższą Szkołę Zarządzania i Administracji w Zamościu. Informacje przekazane podczas wykładu okazały się pomocne zarówno dla pracowników służb zatrudnienia, jak i ośrodków pomocy społecznej,
-
prezentację Pani Barbary Kot, koordynatora projektu „ Młodzi na podbój rynku pracy” realizowanego przez Instytut Rozwiązań Biznesowych oraz uczestników projektu; Pana Tomasza Wawryka i Pana Piotra Kahana, dotyczącą motywowania osób młodych do udziału w projekcie i podczas jego trwania,
-
debatę - wymianę dobrych praktyk, podczas której głos zabierali: Pani Halina Rycak – dyrektor MCPR w Zamościu wraz z pracownikami, Pani Monika Bergiel- dyrektor PCPR w Zamościu, Pani Krystyna Bondyra- wicedyrektor PUP w Zamościu, Pani Anna Kułaj- doradca zawodowy w PUP w Zamościu, oraz Pani Agnieszka Piętak-Faryna – Kierownik Filii WUP w Zamościu.
Spotkanie miało na celu uświadomienie uczestnikom partnerstwa wyzwań współczesnego rynku pracy związanych z dominacją wśród osób zarejestrowanych w urzędach pracy osób długotrwale bezrobotnych i innych w szczególnej sytuacji, czyli trudnego klienta.
Klientem trudnym dla urzędów pracy i ośrodków pomocy społecznej są często te same osoby, którym można udzielić pomocy podejmując działania w ścisłej współpracy z różnymi instytucjami. Niezbędnym staje się współdziałanie publicznych służb zatrudnienia, instytucji pomocy społecznej, edukacyjnych i organizacji pozarządowych. Tylko wspólne działania zwiększają szanse na aktywizację osoby w kontekście zatrudnienia, a nawet reintegracji społecznej.
Szczególnie głos młodych uczestników projektu był ważny dla pracowników ośrodków pomocy społecznej i PSZ. Dali oni świadectwo swoim doświadczeniem zdobytym podczas uczestnictwa w projekcie, że warto pomagać klientom, szczególnie osobom młodym, aby nie przywykły do korzystania z pomocy innych i nie oddaliły się za bardzo od rynku pracy, a w przyszłości nie byli długotrwałymi klientami pomocy społecznej.
Przedstawiciele spotkania zgodnie stwierdzili, że należy kontynuować partnerstwo w przyszłym roku, aby współpraca przynosiła kolejne dobre efekty.
Napisz komentarz
Komentarze