Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa w czwartek (14 września) zatwierdził programy inwestycyjne, które będą niezwykle ważne dla całego województwa lubelskiego. To budowa obwodnicy Chełma (w tzw. ciągu ekspresowym S12) oraz przebudowa na "ekspresówkę" krajowej "17": na odcinku z miejscowości Piaski do Hrebennego. Obie inwestycję zostały wpisane w Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-23. Mają pochłonąć w sumie aż 5,3 mld zł!
Domykamy... szkielet
"Zatwierdzenie programów inwestycji dla obwodnicy Chełma i odcinka S17: od Lublina do granicy państwa w Hrebennem oznacza zabezpieczenie środków finansowych na realizację prac przygotowawczych dla tych dróg" – czytamy w oświadczeniu ministra Adamczyka (do naszej redakcji zostało przesłane za pośrednictwem LUW). "Pod koniec sierpnia 2017 r. zatwierdziłem już program inwestycji dla pozostałego ciągu S12 od Lublina do Dorohuska. Dzięki temu obie trasy, które są bardzo potrzebne dla domknięcia szkieletu komunikacyjnego Polski Wschodniej, będą już realizowane".
Na razie rozpoczną się tzw. prace przygotowawcze dla obu zadań. Bo przed przebudową trzeba się przecież wcześniej wystarać o odpowiednie decyzje środowiskowe oraz m.in. przeprowadzić badania archeologiczne w obrębie nowych, planowanych pasów drogowych (a nie wiadomo jakie niespodzianki mogą pojawić się pod łopatami archeologów, którzy wykonają takie zlecenie). Pieniądze na ten cel pójdą z Krajowego Funduszu Drogowego.
Trudno te plany przecenić. Dla Zamojszczyzny istotna jest zwłaszcza droga krajowa nr 17, która znajduje się na utworzonym w 1996 r. międzynarodowym szlaku E372. Ten trakt prowadzi z Warszawy przez Lublin, Krasnystaw, Zamość (al. Jana Pawła II oraz ul. Legionów) i m.in. Tomaszów Lub. do przejścia granicznego w Hrebennem. Ma w sumie długość ok. 306 km. Są już na nim odcinki ekspresowe m.in. z Kurowa do Piask oraz w okolicach Garwolina.
Według rządowych planów pojawi się ich znacznie więcej. W 2021 r. zostanie oddana obwodnica Tomaszowa Lub. (jeszcze w tym roku zostanie podpisana umowa z wykonawcą tej inwestycji). Natomiast otwarcie całej, nowoczesnej "ekspresówki" z Piask do Hrebennego przewidywane jest trzy lata później.
Napisz komentarz
Komentarze